روش قلمه زدن گل رز + آموزش تصویری

برای تکثیر بهتر و افزایش گل روش قلمه زدن گل رز را برایتان در نظر گرفتیم که آموزش تصویری این گل زیبا را به همراه نکات مهم برای تکثیر در مطلب زیر دنبال کنید…

روش قلمه زدن گل رز + آموزش تصویری

روش قلمه زدن گل رز + آموزش تصویری

قلمه زدن گل رز کاری به ظاهر ساده است اما دارای نکاتی است که باید بدانید تا بهترین نتیجه را از تکثیر بگیرید. آشنایی با زمان آبیاری و بستر مناسب برا قلمه، نحوه ی صحیح قلمه زنی و آشنایی روش های متفاوت تکثیر را در مطلب زیر بخوانید.

آموزش قلمه زدن گل رز در منزل به دو روش رایج و جالب :

تکثیر این گیاه دارای روش های متفاوتی است که می توان به دو نوع آن در اینجا اشاره نمود ابتدا قلمه زدن را مورد بررسی قرار می دهیم. و سپس با روش جالب تکثیر در هوا آشنا می شوید.

بهترین زمان برای قلمه زدن گل رز را بشناسیم :

برای قلمه زنی گل رز در بهار بهتر است در انتهای گلدهی که شاخه ها دیگر گل ندارند؛ اقدام کرد و قلمه را از ساقه های جوان و سبز که در طی دوره دارای گل بوده است تهیه کرد.

طول شاخه باید حداقل ۱۰ سانتی متر باشد.

زمان مناسب دیگر برای قلمه زنی گل رز زمانی است که پاییز فرا رسیده و برگ ها می ریزند، در این زمان برای قلمه باید از ساقه های چوبی استفاده نمود.

طول این ساقه باید بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر باشد.

روش قلمه زدن گل رز + آموزش تصویری
گل رز

آموزش تصویری

نکته قابل توجه برای قلمه زدن گل رز این است که باید ساقه را به حداقل برگ کاهش داد، زیرا برگ ها انرژی و آب را مصرف می کند و ریشه زایی را به تاخیر می اندازند.

فقط دو تا چهار برگ را بر روی ساقه نگهدارید.

آشنایی محل قطع ساقه و ایجاد قلمه مناسب :

ایجاد قلمه مناسب بستگی به مکان قطع شدن قلمه دارد بهترین مکان درست زیر گره هاست و اما گره به کجا میگویند؟

گره ها محل اتصال برگ ها به ساقه هستند.
برش را به صورت اوریب بزنید و یا اینکه حتما زخمی بر روی گیاه ایجاد کنید تا زمینه لازم برای ریشه زایی فراهم شود.

روش قلمه زدن گل رز + آموزش تصویری

روش قلمه زدن گل رز + آموزش تصویری

از شاخه های خیلی جوان نمیتوان به عنوان قلمه استفاده کرد. ششمین برگ به پایین ساقه ای مناسب برای قلمه است.

چه خاکی برای گذاشتن قلمه ها مناسب تر است ؟

خاکی برای قلمه زنی مناسب است که علاوه بر جذب خوب رطوبت از زهکشی و تهویه خوبی نیز برخوردار باشد. باید این منظور از چند نوع خاک میتوانید استفاده کنید که در زیر نسبت های هریک را نیز آورده ایم :

  1. حجم های مساوی از خاک برگ + پرلایت
  2. دو حجم خاک برگ + یک حجم شن
  3. دو حجم کوکوپیت + یک حجم شن

هریک از این مخلوط ها که مورد استفاده قرار بگیرند برای قلمه بستری مناسب را فراهم می کننند. بهتر است دو ساعت قبل از کاشتن قلمه در خاک، خاک را آبیاری کنید. در این زمان خاک فرصت دارد تا آب اضافی را از دست بدهد.

روش قلمه زدن گل رز + آموزش تصویری

 

باید بیش از نیمی از قلمه را در خاک فرو برد ( به طور تقریبی دو سوم قلمه) خاک را اطراف قلمه بدهید تا قلمه سفت شود. کمی آب برای محکم شدن قلمه در جای خود لازم است.

آبیاری قلمه باید به چه صورت باشد :

روز های اول ریشه زایی قلمه باید هر روز آبیاری شود و محیط مرطوب باشد اما در روز های بعد از ریشه زایی باید میزان آبیاری را کم کرد تا ریشه ها خودشان به دنبال آب بروند و رشد کنند.

محیط مناسب برای قلمه زدن گل رز :

قلمه های رز را در محیطی روشن و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهدارید. دمای اتاق برای قلمه مناسب است و اگر دما ۲۰ درجه باشد مناسب ترین محیط برای رشد قلمه فراهم شده است.
قلمه ها نیاز دارند در محیطی مرطوب قرار بگیرند. برای مرطوب نگه داشتن گیاه به غبار پاشی روزانه نیاز دارد راه دیگر برای این امر کشیدن پلاستیک شفاف بر روی قلمه است تا از خارج شدن رطوبت جلوگیری شود.

 

روش قلمه زدن گل رز + آموزش تصویری

 

قلمه ها به ۷ تا ۸ هفته زمان نیاز دارند تا ریشه زایی زا تکمیل کنند. بعد از آن میتوان به بستر دیگری انتقال داد.

قلمه زنی گل رز به روش خوابانیدن در هوا :

بهترین زمان برای این نوع تکثیر گل رز در فصل بهار است. بوته ای را انتخاب کنید که در این فصل به خوبی گلدهی کرده باشد و نشانه های بلوغ را دارا باشد.

شاخه ی سبز و جوان مناسب این نوع قلمه زدن است. شاخه ای را به قطر مداد انتخاب کنید و از نداشتن آفات آن مطمئن شوید.

روش قلمه زدن گل رز + آموزش تصویری

ابتدا تمامی خار ها و برگ های این ناحیه از ساقه را جدا کنید تا ریشه زایی بهتر و سریع تر صورت گیرد.

روش قلمه زدن گل رز + آموزش تصویری

برش ها در قسمتی حدودا یک سانتی متر پایین تر از گره ایجاد کنید و قسمتی از پوست ساقه را جدا کنید و مطابق تصویر بالا دور تا دور ساقه را خالی کنید.

بهتر است ارتفاع برش را ۲ سانتی متر در نظر بگیرید. دقت کنید که فقط پوست بالایی ساقه گل را بردارید و به قسمت های چاقو نزنید.

روش قلمه زدن گل رز + آموزش تصویری

روش قلمه زدن گل رز

دستمال کاغذی را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و دور تا دور ساقه ی پوست گرفته شده گل را با این هورمون بپوشانید. حال نایلونی را که از مقاومت آن مطمئن هستید به صورت لوله ای در آورده دور ساقه قرار دهید. انتهای لوله ی پلاستیکی را با ربان و یا نخی ببندید. دقت داشته باشید که این گره زیادی سفت نکنید زیرا باعث خفگی گیاه و متوقف شدن رشد ریشه می شود.

روش قلمه زدن گل رز + آموزش تصویری

در مرحله ی آخر روش قلمه زدن

مخلوطی از کود، خاک برگ و خزه را کمی خیس کنید و داخل نایلون پلاستیکی بریزید و سر دیگر را نیز مانند قسمت پایین گره بزنید. حال گیاه را به مدت سه هفته برای ریشه زایی رها کنید.

معمولا در مدت سه هفته ریشه زایی تکمیل می شود ولی در برخی دیر تر این اتفاق میوفتد. حال میتوانید گیاه را جدا کرده و به گلدانی مناسب منتقل کنید.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه