خرید گیاه شوکران + خواص و عوارض گیاه شوکران

تاريخ : 31 فروردین

گیاه شوکران یک گیاه سمی در دسته ی گیاهان دارویی ایران است که با وجود سمی بودن کاربرد بسیاری در صنعت وطب سنتی دارد.درباره خرید گیاه شوکران و خواص و عوارض گیاه شوکران در مطلب امروز برایتان می نویسیم.

خرید گیاه شوکران

خرید گیاه شوکران + خواص و عوارض گیاه شوکران, پورتال خبری فرهنگی گهر

خواص و عوارض گیاه شوکران

آشنایی با گیاه شوکران

گیاه شوکران کبیر که به  نام های دیگر حفوظه، شیکران، سیکران، دورس تفتی، بیخ کوهی یا تفتی، باریقون، قونیون، جقوطه، شوکران آتنی یا سقراط هم معروف است از خانواده ی چتری ها می باشد.

این گیاه علفی و دوساله با ارتفاعی یک متر در مناطق شمال و جنوب ایران و در سایر مناطق مانند فارس و خراسان مى روید.

برگ های این گیاه شبیه به برگ جعفری بوده و دندانه دار است که اگر آن را بین انگشتان بمالید بوی آن بیش تر می شود ،ساقه ی آن به شکل استوانه اى توخالى و قوى است که زیر چتر گل ها لکه هاى ارغوانى بنفش دیده به چشم میخورد.

گل هاى آن به رنگ سفید بوده و به صورت چتر در رأس ساقه ی گل دهنده پدیدار مى شوند و معمولاً در تیر و مردادماه سال دوم ظاهر مىگردند و علی رغم ظاهری زیبا و جذاب دارای سمی کشنده ای است و عصاره برگ و ساقه آن جنون آور می باشد.

میوه ی این گیاه گرد و کوچک می باشد و بوی آن ضعیف و مزه اش اندک است و  از نظر ظاهری به شکل رازیانه می باشد. این گیاه به طور کلی در اراضى سنگلاخ و متروکه و مرطوب رشد میکند و ارقامى که در جنوب اروپا، آسیا و در ایران با آب و هواى گرم مى روید بسیار سمّى و خطرناک می باشند.

مثلاً شوکران کبیری که در مناطق شمال اروپا با آب و هوای سرد مى روید، تقریباً سمیت نداشته و یا سمیت آن بسیار کم می باشد.

خرید گیاه شوکران + خواص و عوارض گیاه شوکران, پورتال خبری فرهنگی گهر

انواع گونه های شوکران

شوکران دارای ۴ گونه متفاوت می باشد که دو گونه از آن در ایران تا به‌ حال شناسایى نشده ولى در اروپا و سایر مناطق نیمکرهء شمالى بخصوص در هندوستان و چین وژاپن مى‌روید و به عنوان دارو مصرف می گردد. دو گونه دیگر آن نیز با نامهای شوکران آبی و شوکران صغیر در ایران وجود دارند.

شوکران آبی : 

شوکران آبی که در کتب مختلف طب سنتى با نامهاى شیکران مائى، چقوطه، فیروزا، قاتل البقر آمده است. گیاهى است از خانواده earefillebmU با نام علمى

Lasoriv atuciC ، این گیاه نیز به‌ طور کلى شبیه شوکران کبی بوده و تنها تفاوت آن در ریشه‌هاى گوشتى و ضخیم آن است که بسیار سمّى است و کوتاهتر از شوکران کبیر مى‌باشد. شوکران ابی داراى بوى خیلى متعفنى است و خواص ریشه آن تا حدود زیادى مشابه خواص و برگ و میوه شوکران کبیر می باشد.

موارد استفاده از گیاه شوکران آبی میوه ، گرد و معجون آن می باشد که در ادامه به توضیح آن ها پرداخته ایم:

 میوه ی شوکران آبی : 

  • اشتها آور
  • مدّر، قاعده آور و معرّق
  • درمان سل و برونشیت : ١٠ - ۵  گرم میوهء آن را در ١٠٠٠  گرم آب جوش دم نموده و صاف‌ کنید و در عرض  ٢۴  ساعت‌ ۶ بار میل کنید.
  • تسکین سرفه مسلولین
  • درمان آسم

خرید گیاه شوکران + خواص و عوارض گیاه شوکران, پورتال خبری فرهنگی گهر

گرد میوه فلاندرى: 

  مقدار خوراک از گرد میوهء خشک فلاندرى  ٢ - ١  گرم است.

  •  این گرد را در مغز نان گذاشته و یا با عسل و یا با شربت ساده‌مخلوط نموده و روزانه  ۵ - ۴  دفعه میل کنید.
  • لاکتوز یا قند شیر کوبیده و نرم شده  ۶٠  گرم، صمغ عربى‌کوبیده و نرم شده  ٣٠  گرم خصیه الثعلب کوبیده و نرم  ٣٠  گرم و میوهء فلاندرى کوبیده‌ ۵  گرم.اینها را مخلوط کرده  ۴ - ٣  دفعه در روز یک قاشق چایخورى آن را درقدرى شربت قند مخلوط کرده و میل کنید این امر باعث درمان رفع زکام، ناراحتى ریه و سل می گردد.

معجون فلاندرى:

  • ٢ - ١  گرد میوه فلاندرى را در مقدار کافى شربت ساده ریخته وصبح و عصر میل کنید.ساندراس از دانشمندان قدیم طب سنتى معتقد بوده که اگرمسلول هشت روز از این معجون  را بخورد احساس بهبودى کرده و مشاهده شده که اخلاط سینه کمتر شده و باعث کاهش و قطع  تب می گردد. همچنین باعث افزایش اشتها شده و خواب آور می باشد.  این معجون عموما در نزله‌ها و زکامهاى مزمن و برونشیت‌ هم تاثیر فراوانی دارد.

خرید گیاه شوکران + خواص و عوارض گیاه شوکران, پورتال خبری فرهنگی گهر

خرید گیاه شوکران + خواص و عوارض گیاه شوکران

شوکران صغیر : 

گیاه شوکران صغیر درکتب طب سنتى با نامهاى کزبره الثعلب، شوکران بستانی، شوکران باغى، بقدونس کاذب آمده است.این گیاه از خانوادهء earefillebmU می باشد. این گیاه علفی بوده و ارتفاع آن بسیارکوتاه و از یک وجب نیزکوتاه‌تر می باشد .این گیاه در اروپامى‌روید و در ایران تابه‌حال شناسایى نشده است.

کاربرد گیاه شوکران در طب قدیم 

پزشکان ایرانی و یونانی در گذشته از گیاه شوکران بعنوان دارو استفاده می نمودند و همچنین از این گیاه برای معالجه مرض اسکوربوت استفاده میکرده اند. تمام قسمتهای گیاه شوکران دارای مواد الکالوئیدی سمی بوده و گیاه تازه وجوان شوکران نسبت به نوع رسیده و بالغ آن سمی تر بوده و نیم تا یک گرم این سم برای یک انسان بالغ کشنده است و تاثیر مستقیمی بر روی سیستم عصبی دارد.

عوارضی مانند حالت تهوع و لکنت زبان از طریق از کار افتادن سیستم تنفسی عامل مرگ می شود. گیاه شوکران بصورت انگل بر روی گیاهان دیگر به ویژه انواع سبزیجات وجود دارد و بر آن ها میپیچد و انواع مختلفی دارد که بعضی دارای گلهای سفید و بعضی زرد و بعضی دارای گل قرمز هستند.

همچنین از شوکران در ایام قدیم برای کشتن محکومین به اعدام مصرف استفاده می شد. نوشیدن جام شوکران توسط سقراط قدیمی ترین مورد ثبت شده در این رابطه می باشد، کاربرد شوکران در یونان باستان، مجازات اعدام بوسیله خوراندن شوکران به طور معمول در مورد اشخاص ذی الحقوق بود و مقرر گردیده بود که اعدام این افراد در کمترین زمان ممکن و با کمترین میزان رنج و درد و عذاب انجام پذیرد. به همین علت، وقتی شوکران به فرد محکوم به مرگ خورانده می شد، بدن فرد به تدریج رو به کرخت و بی حس می رفت و این بی حسی از پا شروع می شد و زمانی که به قلب می رسید موجب هلاکت فرد می گشت.

 گیاه شوکران به منظور کاربرد دارویی و صنعتی کشت می گردد.

خرید گیاه شوکران + خواص و عوارض گیاه شوکران, پورتال خبری فرهنگی گهر

خواص گیاه  شوکران

طبع گیاه شوکران کبیر سرد و خشک (سوداوی) می باشد.

  • مسهل بیماری هایی مانند لقوه و خواب رفتن اعضاء بدن و دردهای مفصلی
  • معالجه سردردهای مزمن : گیاه شوکران در درمان سردرد های مزمن سوداوی مزاج که با ناراحتی های فکری همراه باشد مفید است.روزی دو مثقال از پودر خشک شده گیاه شوکران را در یک لیوان شیر خیسانده و با هفتاد و پنج گرم سکنجبین روزانه میل کنید.این روند را به مدت هفت روز انجام دهید.
  • درمان سردرد و مالیخولیا : مالیخولیا نوعی بیماری روانی بوده که مقدمه ی آن جنون است و فرد مبتلا به آن خیالات بد و ناپسند می کن و مانیا نوعی جنون است که بیمار به دیگران حمله کرده و باعث آزار آن ها می گردد.
  • درمان ناراحتى هاى جلدى و گرفتگى هاى غدد و سرطان : در طب چینی و هندی از گیاه شوکران به صورت استعمال خارجى براى درمان ناراحتى هاى جلدى و گرفتگى هاى غدد و سرطان استفاده می شود.
  • ضد اسپاسم
  • آرام بخش
  • ضد هاری 
  • ضد کزاز
  • درمان و کنترل آسم
  • تسکین دهنده سیاه سرفه و خارج کننده اخلاط

خرید گیاه شوکران + خواص و عوارض گیاه شوکران, پورتال خبری فرهنگی گهر

عوارض گیاه شوکران

موارد احتیاطی و منع مصرف

مصرف بیش از نیم تا یگ گرم از گیاه شوکران مونرد زیر را در پی دارد: 

  •  فلج شدن عضلات ارادی ، عضلات تنفسى سینه و عضلات دیافراگم که این موارد موجب مرگ مى گردد.
  • باعث تهوع
  • سردرد
  • سر گیجه

نکات بیشتر در مورد گیاه شوکران

  • گیاه شوکران اگر بر پستان‌دختران گذاشته شود مانع بزرگ شدن بیش از حد متعارف پستان شده و همچنین اگر ضمادآن بر بیضهء پسران و یا بر کشالهء ران پسران گذاشته شود مانع احتلام و مانع نغوظهاى‌دردناک شدید مى‌ گردد و اگر بر قضیب گذاشته شود باعث تضعیف  نیروى جنسى شده و حتی مانع بزرگ شدن خارج از حد متعارف قضیب مى‌گردد. این گیاه اگر بر زهار یا هر عضوى که‌ مو بر آن نروید بگذارند مانع رویش مو مى‌شود.
  • حکیم میر محمد مؤمن در کتابی نوشته است که اگر  ٢٠  گرم از ریشه ی گیاه شوکران را با  ٢٠  گرم‌بنگ دانه باهم کوبیده با  ٧۵٠  گرم آب مخلوط و  ١۵٠  گرم مویز درشت نیز در آن‌بریزند و روى آتش بگذارند تا آب آن بکلى تبخیر شود،بعد مویزها را از داروها جداکرده و نگهدارند.همچنین او می گوید خوردن  ٣ - ١  عدد از این مویزها مسکر قوى است و باعث قطع ترشح اسپرم می گردد و اگر بیشتر از  ٣  دانه خورده شود خواب‌آور است.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي