ان ال پی چیست + NLP چه کاربردی دارد؟

تاريخ : 9 شهریور

ان ال پی نوعی از برنامه ریزی اعصاب و زبان است که روانشناسان از آن استفاده های زیادی می کنند. این روش در سراسر جهان تاریخچه ای بسیار طولانی دارد. اگر می خواهید بدانید ان ال پی چیست این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد ان ال پی و سیستم ان ال پی و کاربرد NLP می خوانید.

ان ال پی چیست + NLP چه کاربردی دارد؟

ان ال پی چیست + NLP چه کاربردی دارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

ان ال پی چیست

سیستم «ان ال پی» راه میانبر موفقیت در زندگی، اگر کلمه «NLP» را در موتور جستجوگر گوگل وارد کنید، نتایج بسیاری نشان داده می شود که گویای وجود استادان بزرگ «ان ال پی» در ایران است. استادانی که اغلب بدون تحصیلات و تخصص آکادمیک مدعی آموزش روشی می شوند که از آن طریق موفقیت و ثروت را در مدتی کوتاه وارد زندگی تان می کنند. خیلی ها برای رسیدن به موفقیت و ثروت هزینه زیادی را صرف شرکت در این کلاس ها می کنند اما…

ان.ال.پی یا برنامه ریزی عصبی زبانیNLP مخفف «Neuro Lingustic Programming» رویکردی است برای ارتباطات، رشد فردی و روان درمانی که در دهه ۱۹۷۰ ریچارد بندلر و جان گریندر در کالیفرنیای آمریکا آن را ابداع کرده اند. ابداع کنندگان ان ال پی ادعا دارند، میان فرایندهای عصب شناختی و زبان و الگوهای رفتاری آموخته شده از تجربه های زندگی ارتباطی وجود دارد و همچنین این ارتباط برای رسیدن به اهداف زندگی می تواند تغییر کند.

همچنین بندلر و گریندر از نظریه های افرادی از قبیل گریگوری بیتسون آلفرد کورزیبسکی و نوام چامسکی به ویژه گرامر ترجمه استفاده کرده اند. بندلر و گریندر بیان می کنند که کارهای افراد مشهوری مانند فریتز پرل (گشتالت درمانگری که استاد بندلر بوده و مباحث گفتگو میان بخش‌ها در ان ال پی حاصل مدلسازی کار ایشان است) و ویرجینیا ستیر (خانواده درمانگری که متامدل از فرایند کاری ایشان استخراج شده است) و میلتون اریکسون (هیپنوتیزم درمانگری که اساس هیپنوتراپی در ان ال پی از مدلسازی فرایند هیپنوتیزم درمانی ایشان ابداع شده است) که برای درمان عقده های رفتاری افراد بسیار کار آمد است می تواند به کمک الگوهای ان ال پی مدل شده و با اموزش این مدل به دیگرانَ آنها نیز می توانند نتایج مشابهی مانند فرایندهای درمانی این افراد مشهور به دست آورند.

در سال ۱۹۷۵ نخستین کتاب آنها با عنوان ساختار جادوی به بازار آمد و در بهار ۱۹۷۶ با ارائه این کتاب به بیتسون واژه ان ال پی مطرح شد. بیتسون در توصیف این کتاب گفته است: کاری که من و همکارانم در طول پانزده سال نتوانستیم انجام دهیم شما در این کتاب انجام داده اید.

رابرت دیلتز در پیشگفتار کتاب مدلسازی در ان ال پی می‌نویسد:

ان‌ال‌پی اصول و ابزارهای مناسبی برای شناسایی و تحلیل الگوهای پیچیده‌ی رفتاری و ارزش‌ها و روابط متقابل دارد به طوری که آنها را در روال‌های برنامه‌ریزی شده و قابل اجرا قرار می‌دهد. این اصول اغلب مبتنی بر الگوها و مشخصه‌های ساده، به زبان معمولی، روان‌شناختی و رفتاری است که به نوعی مربوط به اساس کار بوده و مستقل از محتوا است. مستقل از هر محتوای مربوط به فرایند تفکر و تعامل انسان در مدل‌های کنونی است. ان‌ال‌پی روشی برای مشاهده‌ی محتوای فعالیت‌هایی فراهم می‌کند که ذهن مردم برای انجام رفتارهای دیده شده درگیر آن است. روشی برای مشاهده‌ی ساختار تفکر که امکان اجرای کارها را برای مردم فراهم می‌کند.

نام برنامه‌ریزی عصبی زبانی نشان دهنده استفاده از سه زمینه‌ی علمی متفاوت است.

بخش عصبی ان‌ال‌پی مربوط به دستگاه عصبی می‌شود. بخش عمده‌ای از ان‌ال‌پی به درک و استفاده از اصول و الگوهای دستگاه عصبی پرداخته است. بر اساس نظر ان‌ال‌پی فرایندهای تفکر، یادآوری، خلاقیت، آینده نگری و تمام فرایندهای شناختی دیگر نتیجه‌ی برنامه‌هایی است که در دستگاه عصبی انسان اجرا می‌شوند. تجربه‌های انسانی حاصل ترکیب یا اشتراک اطلاعات دریافت و پردازش شده در دستگاه عصبی است. به طور آزمایشگاهی این اطلاعات شامل حواس بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی است.

برنامه‌ریزی عصبی زبانی یعنی ان‌ال‌پی همچنین از زبان‌شناسی انشعاب شده است. از دیدگاه ان‌ال‌پی زبان محصول دستگاه عصبی است؛ اما در تحریک و شکل‌دهی فعالیت‌های موجود در دستگاه عصبی نیز نقش دارد. به یقین، زبان یکی از روش‌های اولیه برای تحریک یا فعال‌سازی دستگاه عصبی دیگران است. بنابراین در ارتباط با نحوه‌ی به کار گیری زبان برای درخواست و فعال‌سازی و بیان مفاهیم، اهداف و دغدغه‌های مرتبط با وضعیت یا فعالیتی خاص، لازم است تعامل و ارتباط موثری برقرار شود.

این تعامل و ارتباط موثر شاخه‌ی برنامه‌ریزی در ان‌ال‌پی را ایجاد می‌کند. برنامه‌ریزی عصبی زبانی مبتنی بر این تفکر است که یادگیری، یادآوری و خلاقیت نتیجه‌ی برنامه‌ها است. برنامه‌های عصبی که خوب یا بد برای انجام فعالیتی خاص اجرا می‌شوند. کاربرد این تفکر چنین است که در تعامل ما انسان‌ها با دنیای بیرون از طریق برنامه‌های درونی صورت می‌گیرد. پاسخ انسان‌ به مشکلات و دست یابی به تفکرات جدید بر اساس نوعی برنامه‌های ذهنی انجام می‌شود که در درون خود ایجاد کرده است. همچنین تمام برنامه‌ها یکسان نیستند، بعضی از برنامه‌ها و استراتژی‌ها برای انجام بعضی کارها موثرتر از برنامه‌های دیگر هستند.

استفاده از هیپنوتیزم و ریلکسیشن

سیستم «ان ال پی» می گوید که ما علاوه بر حواس پنجگانه حس ششم نیز داریم که همان زبان درونی مغز ماست و به صحبت ها و گفتگوهای ذهنی که با خود انجام می دهیم گفته می شود.

حس ششم به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه در مورد حوادث هیجانی که درون ما از طریق گفتگوهای ذهنی شنیده، تصمیم گیری می کند. در این روش تصویر ذهنی ناخوشایند از یک اتفاق را با یک تصویر ذهنی خوب جایگزین می کنند. فردی که به هیپنوتیزورها مراجعه می کرد ابتدا اطلاعاتی از زندگی شخصی اش گرفته می شود تا متوجه شوند به چه دلیلی به آنها مراجعه کرده است.

برای مثال با مطرح کردن برخی سوال ها متوجه ترس، اضطراب و دیگر مشکلات روانی فرد می شدند. در این روش آنها واکنش افراد به برخی تصاویر یا کلمه ها که یادآور تجربه ناخوشایند فرد مورد بررسی می کردند و به دنبال آن واکنش فرد نسبت به برخی اتفاق های خوب را نیز مورد توجه قرار می دادند.

برای مثال از فرد می خواستند دریا را تصور یا یک روز تعطیل را در کنار دریا تصویرسازی کند و از این طریق احساس خوب به وجود آمده را به مشکل فرد تعمیم می دادند.

استفاده از این روش که از طریق ریلکسیشن و هیپنوتیزم بوده می تواند تا جاهایی کارآیی داشته باشد اما به صورت قطعی به درمان بیمار نمی پردازد.

بندلر و گریندر به تدریج شروع به نوشتن کتاب هایی در این زمینه کردند و شهرت زیادی به دست آوردند. آنها ادعا کردن از طریق این سیستم نه تنها تمامی مشکلات روانشناسی قابل حل است بلکه با تغییر دیدگاه های افراد از این طریق می توان انسان ها را به موفقیت و ثروت رساند. آنها به افراد نوید دادند به جای طی کردن راه های طولانی روانپزشکی، تنها در چند جلسه یا حتی یک جلسه می توان افراد را درمان کرد. در واقع درست از همین جا بود که حرف های غیرعلمی آنها شروع شد و روش آنها صورت یک نوع کلاهبرداری به خود گرفت.

کاری شبیه جادوگران

در حیطه پزشکی وقتی صحبت از علم یا درمان می شود، باید این موضوع را بررسی کرد که آیا استفاده از یک روش درمانی منتهی به درمان می شود یا نه. آنچه در رول «ان ال پی» اتفاق افتاد به این صورت بود که نتیجه بررسی ها نشان داد درمان افراد به صورت موقت بوده است.

برای مثال شما با شرکت در ۲ جلسه کلاس بدنسازی نمی توانید به یکی از قهرمانان ورزشی تبدیل شوید. استفاده از تصویرسازی مثبت نیز دقیقا شبیه این موضوع است.

در واقع روش «ان ال پی» یک روش شبه علمی بوده نه علمی. زمان گذشته جادوگرانی وجود داشتند که ادعا می کردند با گفتن برخی وردها و انجام کارهایی خاص دوای هر دردی را می دانند و درمان می کنند.

پرونده دادگاهی «ان ال پی» یا «راه میانبر موفقیت در زندگی»

روش «ان ال پی» مانند یک حباب بود. البته این روش در دهه ۸۰ و ۹۰ طرفداران زیادی پیدا کرد و به اصطلاح مد شد. پیروان این روش درآمدهای زیادی از طریق آن به دست آوردند اما اواخر دهه ۹۰ بندلر و گریندر مشکلاتی در زمینه ثبت برند «ان ال پی» با یکدیگر پیدا کردند و از یکدیگر جدا شدند. چندی بعد یکی از این ۲ نفر ادعا کرد طرف دوم عده ای افراد را در این سیستم قربانی کرده و بر همین اساس کمپین هایی علیه یکدیگر راه انداختند.

اختلاف آنها به دادگاه کشید و فرد خاطی محکوم شد و علاوه بر این، جریمه سنگینی را هم پرداخت اما از آن به بعد با وجود برطرف شدن اختلاف و عقد صلحنامه بین برندلر و گریندر، «ان ال پی» همچنان باقی ماند و دیگر به عنوان برند مطرح نشد بلکه هر کس می توانست آن را به کار بگیرد.

راه میانبر موفقیت در زندگی وجود ندارد

افراد باید در علم پزشکی و روانپزشکی توجه کنند که ما چیزی به نام راه میانبر نداریم. راه میانبر همیشه جذابیت های خاص خودش را دارد مانند جمله هایی که به شما می گوید: «ما یک شبه شما را به موفقیت می رسانیم» یا «یک شبه شما را پولدار می کنیم» و … در واقع منظور از یک شبه همان مدت زمان کوتاه است اما به این نکته توجه کنید فردی که در یک یا چند جلسه و با استفاده از ارائه تکنیک هایی خاص می خواهد شما را به موفقیت و ثروت برساند چرا خود به چنین موفقیتی نرسیده و وقت خود را صرف صحبت کردن در مورد موفقیت و تکنیک های آن کرده است؟

وقتی فردی به شما پیشنهادی می دهد که بسیار اغراق آمیز است حتما در مورد آن شک کنید چون ممکن است این روش باعث از دست رفتن انرژی و وقت شما یا به باد رفتن سرمایه تان شود و مهمتر از همه ممکن است شما را ناامیدتر و سرخورده تر کند.

درمان به زمان و سختی نیاز دارد

مشکل زمانی به وجود می آید که یک روش خاص مدعی شود که کلید تمامی مشکلات و دردهاست، در غیر اینصورت استفاده از یک روش ممکن است در بعضی موضوعات سبب ایجاد آرامش در افراد شود، دقیقا مثل دارونما یا پلاسیبو که در بعضی افراد «حدود ۲۰ درصد» سبب بهبود جزیی می شود اما نمی تواند درمان قطعی تمامی دردهای او باشد یا در مورد تمامی افراد کاربرد داشته باشد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي