آزمون شخصیت شناسی MBTI چقدر واقعیت دارد؟

تاريخ : 30 تیر

یکی از آزمون های روانشناسی ، روش شخصیت شناسی MBTI می باشد. از این روش در کشورهای مختلف به عنوان بهترین آزمون روانشناسی و شخصیت شناسی مورد استفاده قرار می گیرد. برای آشنایی با آزمون شخصیت شناسی MBTI  این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد روش شخصیت شناسی MBTI می خوانید.

آزمون شخصیت شناسی MBTI چقدر واقعیت دارد؟

آزمون شخصیت شناسی MBTI چقدر واقعیت دارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

آزمون شخصیت شناسی MBTI

آزمون شخصیت مایرز-بریگز (Myers-Briggs Type Indicator), (MBTI)، پرسشنامه روان‌سنجی است که هدف از طراحی آن، اندازه‌گیری ترجیحات فرد در فهم دنیا و چگونگی تصمیم‌گیری است. این پرسشنامه را از روی تئوری‌های تیپ شخصیتی گرفته‌اند که اولین بار در سال ۱۹۲۱ بدست کارل گوستاو یونگ در کتاب تیپ‌های روانشناختی بیان شد. یونگ گفته که چهار کارکرد روانشناختی اصلی وجود دارد که ما جهان را بر اساس آنها درک می‌کنیم: احساس، شهود، حس، و تفکر. بیشتر اوقات یکی از این چهار تابع بر دیگران چیرگی دارد.

گسترش‌دهندگان اول روش شناخت شخصیت، کاترین کوک بریگز و دخترش، ایزابل بریگز مایرز بودند که کارهای یونگ را بطور گسترده مطالعه کردند و این آزمون را طراحی کردند. آنها این آزمون را ابتدا در طی جنگ جهانی دوم بدین منظور طراحی کردند تا بتوانند مناسب‌ترین شغل را برای زنانی که در صنعت نظامی کار می‌کردند پیدا کنند. سؤال‌های ابتدایی گسترش یافتند تا اینکه در سال ۱۹۶۲ با عنوان آزمون شخصیت مایرز-بریگز منتشر شدند.

این آزمون شخصیت تفاوت‌های روانشناسی را بر اساس چهار بخش متقابل یا دیکوتومی دسته‌بندی می‌کند که در نتیجه باعث ایجاد ۱۶ نوع تیپ شخصیتی می‌گردد. معمولاً این ۱۶ نوع با اشاره به حروف اول هر کلمه شناخته می‌شود.

با انجام این آزمون شما متوجه می‌شوید که درون گرا هستید یا برون گرا، در جمع‌آوری اطلاعات شهودی هستید یا حسی، شخصیتی احساسی دارید یا منطقی و در سبک هدایت با جهان خارج ادراکی برخورد می‌کنید یا قضاوتی.

نحوه پیدایش شخصیت شناسی MBTI

پیدایش شخصیت شناسی MBTI  در گرو مطالعات و پژوهش‌های روانشناس بزرگ سوئیسی آقای کارل گوستاو یونگ بوده‌است. اما پرسشنامه و تئوری امروزی که به عنوان شخصیت شناسی MBTI  مورد استفاده قرار می‌گیرد مدیون تحقیقات و پژوهش‌های خانم‌ها کترین بریگز و ایزابل مایرز است. همزمان و با ترجمهٔ کتاب «تیپ‌های روانشناختیِ» یونگ در سال ۱۹۲۳ در آمریکا، مایرز و بریگز ایده‌ای که یونگ در آن کتاب مطرح کرده بود را با مشاهدات و نظریات خودشان بسیار منطبق و هم‌سو دیدند از این رو مصمم‌تر شدند تا تحقیقات خود را روی افراد بیشتری مورد آزمون قرار دهند. انگیزه اصلی آنان از این کار کمک به افراد برای درک بهتر از خود و آشنا شدن با جنبه‌های مختلف و احتمالاً نادیدنی وجودشان بود. مایرز و بریگز برای توسعهٔ پرسشنامه‌شان از کمک‌های تخصصی سنجشگران و روانشناسان کارکشته و حرفه‌ای کمک گرفتند و در نهایت در سال ۱۹۴۳ اولین پرسشنامه رسمی و مورد تأیید MBTI را منتشر کردند.

آزمون MBTI

تست شخصیت شناسی MBTI  یک آزمون ارزیابی و سنجش ترجیحات شخصیتی بر اساس مدل شخصیت‌شناسی MBTI است که به شما کمک می‌کند تیپ شخصیتی خودتان را بر اساس تئوری مایرز و بریگز پیدا کنید. تست شخصیت شناسی MBTI  در انتخاب شغل، رشتهٔ تحصیلی، ارزیابی منابع انسانی شرکت‌های بزرگ و کوچک، استخدام و بهبود کیفیت رابطه عاطفی و ازدواج کاربرد دارد. اما نتیجهٔ به دست آمده از تست MBTI ممکن است همراه با خطا باشد و تنها یک قدم اولیه برای تعیین تیپ شخصیتی شماست. بعد از اتمام تست لازم است فرد توضیحات تیپ شخصیتی‌اش را مطالعه نماید. شناسایی دقیق تیپ شخصیتی مستلزم دریافت راهنمایی از مربیان MBTI است. شخصیت شناسی MBTI  علاوه بر این کاربردهای گسترده‌ای برای رشد فردی و تعالی سازمان‌ها دارد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي