شروع اعتراضات مردم چین به پایتخت 3

تاريخ : 14 فروردین

بر این اساس و از آنجا که تنها سریال به درد بخور و پربیننده و البته طنز همراه با اخلاق تلویزیون در نوروز ۹۳، «پایتخت۳» بوده است، به زودی باید منتشر شنیدن این خبرها باشیم:

شروع اعتراضات مردم چین به پایتخت 3, پورتال خبری فرهنگی گهر

جمعی از مردم چین با تجمع در برابر سازمان صداوسیما خواستار توقف فوری پخش سریال «پایتخت» شدند. این افراد که تعدادشان حدود ۴۱۷ نفر بود با در دست داشتن پلاکاردهایی پخش این سریال را توهین به فرهنگ چینی و تمسخر چینی ها اعلام کردند. یکی از این افراد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این افرادی که اینجا هستند، «چینی‌های مقیم تهران» اند که نسبت به سریال پایتخت اعتراض شدید دارند. یک عده دیگر از چینی های مقیم تهران نیز امروز همزمان روبروی خانه جواد ظریف تجمع کرده‌اند تا تکلیف را یکسره کنند.

وی که خود را چانگ چو معرفی کرد افزود: چه معنی دارد در این سریال نام چینی‌ها را مسخره کنند، ما اصلا در چین نامی به شکل «چو چانگ شون» نداریم در حالی که تمام بازیگران این سریال حتی آن دو دختر بچه هم با بیان این نام جعلی قصد تمسخر ما را دارند.

بنابراین گزارش، نماینده مردم چین در مجلس نیز (این نماینده بعد از حضور پرشور کشور چین در ایران، به شکل میاندوره وارد مجلس شده) با حضور در این تجمع و قول مساعد برای توقف پخش این سریال و عذرخواهی مکتوب و عملی صداوسیما از مردم چین در سراسر جهان بویژه چینی‌های مقیم پایتخت گفت: در این سریال یک چینی جعلی طوری نشان داده‌اند انگار برج میلاد ندیده و طوری به این برج نگاه می‌کرد که گویی در پاریس دارد ایفل را تماشا می‌کند.

وی افزود: این سریال هیچ پیامی ندارد جز اینکه چینی‌ها اساسا جنس‌شان خوب نیست و زود خراب می‌شوند و از زندگی فقط سورپرایز کردن را بلدند و خیلی زیاد می خندند و گویی شوهر گیرشان نمی‌آید که با یک راننده ۱۸ چرخ آنهم از نوع ارسطویی اش، ازدواج می‌کنند و حتی برایش از ترکیه به ایران می‌آیند.

وی ادامه داد: مگر چین چش است که در این سریال یک چینی باید در ترکیه کار کند و آنجا هم به جای اینکه با یک ترک ازدواج کند، یک دل نه صد دل عاشق یک ایرانی می‌شود! ما در آینده نزدیک خودمان ایرانی تولید می‌کنیم، آنوقت بیاییم عاشق ایرانی بشویم آن هم ارسطویی که بلوتوث ازدواجش در همه دنیا پخش شده! این نماینده مردم چین در مجلس اضافه کرد: البته امیدواریم روابط دو کشور به خاطر این سریال ضعیف که طبق اطلاعات بنده، اصلا بیننده هم ندارد چرا که اغلب مردم در سفر هستند، تاثیر منفی نگذارد.

وی در پایان خواستار توقف فوری سریال و یا تغییر ملیت همسر جدید ارسطو شد و گفت: «چو چانگ شون» نماد یک چینی اصیل نیست و ما اصلا این توهین بزرگ را نمی‌پذیریم.

در پایان این تجمع که با حضور ضرغامی و عذرخواهی از چینی‌ها همراه بود، طوماری تهیه و امضا شد که طی آن هرگونه ساخت سریال تا اطلاع ثانوی بدون مجوز رسمی از «جمعیت چینی‌های مقیم تهران» ممنوع و غیر قانونی است.

گزارش‌های ارسالی از خبرنگار ما در پکن نیز حاکی است، جمع زیادی از مردم چین با تجمع در مقابل سفارت ایران، خواستار کوبیده شدن ساختمان سفارت و اخراج سفیر ایران شدند که با دخالت پلیس، کار در حد یک کتک کاری معمولی به اتمام رسید. سفیر ایران بعد از این اتفاق در پستی در فیس بوک نوشت: حالم خوب است و در ریکاوری بیمارستان هستم.

همچنین تائو تسه تونگ، یکی از کارگردانان مشهور چینی در گفتگو با بی بی سی، از ساخت سریالی با عنوان «پایتخت» خبر داد و گفت: در این سریال که تا پایان بهار در شبکه‌های مختلف جهانی از جمله «من و تو» و «جم تی وی» پخش خواهد شد، داستان زندگی یک خانواده چینی را روایت می‌کنیم که دارای دو خدمتکار ایرانی هستند. این دو خدمتکار بعد از ۵ سال کار کردن برای چینی‌ها، با بورسیه دولت چین به دانشگاه می‌روند و بعد از پایان تحصیل درخواست پناهندگی می‌دهند و عاشق دو دختر چینی می‌شوند. خانواده‌های چینی نیز به این دو ایرانی دختر نمی‌دهند و آنها با یک شکست عشقی مواجه می‌شوند. این کارگردان تلویزیونی افزود: قرار است در «پایتخت۲» و ۳ سرنوشت این دو کارگر ایرانی که عاشق چین و مردم چین می‌شوند، را نمایش دهم.

خبر دیگر اینکه جمعی از کامیون داران کشور با تجمع مقابل نهاد ریاست جمهوری ضمن درخواست توقف پخش و دستگیری عوامل این سریال بویژه «ارسطو عامل» خواستار اعاده حیثیت شدند و در بیانیه‌ای اعلام کردند: این سریال به صنف غیور رانندگان جاده توهین کرده و یک جوجه فوکلی تازه به ۱۸ چرخ رسیده عاشق پیشه را به عنوان یک دارنده پایه یک بین المللی معرفی و صنف ما را دچار خدشه کرده است.

گفته می‌شود صنف لباس فروشان تهران نیز فردا در اعتراضی گسترده، بازار را تعطیل و روبروی مجلس تحصن می‌کنند. آنها معتقدند فروشنده‌ای که در این سریال نشان داده شده یک جوجه فروشنده بی تربیت بوده که شانه‌های مشتری را بدجوری گرفته و به اصطلاح، غریب نوازی کرده است در حالی که لباس فروشان از شریف‌ترین و منصف‌ترین اصناف هستند.

خبر دیگر اینکه وزارت امور خارجه چین ضمن قطع پخش ماهواره ای تمام برنامه‌های ایرانی، سفر محمدجواد ظریف به این کشور را که قرار بود، ۵ اردیبهشت انجام شود، لغو کرد. این وزارتخانه همچنین امور مربوط به ایرانیان مقیم و یا مسافر در چین را نیز تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌دهد.

همچنین فدراسیون کشتی پیشکسوتان علی آباد، جمعیت جوانان حافظ چهارشنبه سوری، قهوه خانه داران میان راهی، پزشکان ارتوپد، اتحادیه گچکاران، سازمان نظام مهندسی شاخه سقف و کف، شورای عالی فضای مجازی و بلوتوث، سازمان محیط زیست و پلنگ بانی، علی کفاشیان، بهرام شفیع، اتحادیه شاسی بلندهای کشور، وزارت کشور واحد فرمانداری علی آباد، انجمن آشپزخانه داران شمال کشور و…به زودی بیانیه‌هایی علیه این سریال تلویزیونی منتشر خواهند کرد.

منبع: jamejamonline

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي