انتقاد علی مطهری از برنامه صدا و سیما با عنوان بازرگان

تاريخ : 30 خرداد

در این قسمت از بخش فرهنگی پورتال گهر جزییات خبر  انتقاد علی مطهری از برنامه صدا و سیما با عنوان بازرگان را در ادامه می خوانید

انتقاد علی مطهری از برنامه صدا و سیما با عنوان بازرگان, پورتال خبری فرهنگی گهر

انتقاد علی مطهری از برنامه صدا و سیما با عنوان بازرگان

در یادداشتی که علی مطهری تحت عنوان سخنی با صداوسیما گذاشت، آمده است:

«در تاریخ ۲۶/ ۳/ ۹۶ برنامه ای با عنوان “جهان آرا” درباره عملکرد سازمان مجاهدین خلق از شبکه افق در شبکه یک سیما باز پخش شد. در این برنامه که نکات مثبت و مفیدی داشت جناب آقای کوشکی کارشناس برنامه چند بار تز “اسلام منهای روحانیت” را به مرحوم مهندس بازرگان نسبت دادند. این امر خلاف واقع است:

اولا مهندس بازرگان به چنین تزی معتقد نبود. این تز را می توان با یک دید ابزاری از لابه‌لای آثار مرحوم دکتر شریعتی استخراج کرد و البته گروه فرقان همین کار را کرد و در جزواتش زیاد به آن استناد می نمود.

ثانیاً رابطه مهندس بازرگان با روحانیت یک رابطه دوستانه و توأم با احترام متقابل بود. رابطه بازرگان با مراجع تقلید وقت و با استاد شهید آیت الله مطهری و مرحوم آیت الله طالقانی و بسیاری دیگر از علما بر همگان روشن است.

اساساً روحانیت از جمله امام خمینی(ره) مهندس بازرگان را فردی متدین و اهل تهجد و نماز شب می دانستند و یکی از دلایلی که امام (ره) پیشنهاد شهید مطهری مبنی بر نخست وزیری مهندس بازرگان برای دولت موقت را پذیرفت، گذشته از تخصص و ضدمارکسیسم بودن او، همین مطلب بود. اگر بخواهیم سه نفر را نام ببریم که از دهه ۳۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی موجب نزدیک شدن دانشگاهیان به روحانیت و در نتیجه ایجاد سرعت در پیروزی انقلاب شدند باید از آیت الله مطهری، مهندس بازرگان و آیت الله طالقانی نام برد. نقصی که در آثار اسلامی مهندس بازرگان وجود دارد نوعی علم زدگی در مواردی است که باید از فلسفه بهره گرفت، نکته ای که استاد مطهری بارها در نقد نظریات مهندس بازرگان در اصول عقاید مانند توحید و نبوت و معاد گوشزد کرده و آن را ناشی از انس با علوم تجربی و ناآشنایی با فلسفه دانسته است. اما این کجا و تز اسلام منهای روحانیت کجا؟

صدا و سیما نیز نباید برنامه های یک طرفه تولید و پخش کند!

جناب آقای کوشکی که مطالب ارزنده ای نیز در آن برنامه بیان کردند خوب است در نقل و تحلیل وقایع تاریخی مطابقت با واقع را ملاک اول خود قرار دهند. صدا و سیما نیز نباید برنامه های یک طرفه تولید و پخش کند و طی آن افرادی هدف اتهامات سنگین قرار گیرند و فرصتی هم برای دفاع از آنها وجود نداشته باشد. در همین موضوع مورد بحث، خوب است صدا و سیما از فردی که بر افکار و اندیشه های مهندس بازرگان و مشی سیاسی او تسلط کافی دارد نیز در برنامه ای مشابه دعوت به عمل آورد تا حقیقت مطلب برای مردم ما خصوصا جوانان که اطلاعاتشان از آن دوره اندک است آشکار گردد.»

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي