افزایش باور نکردنی واردات سیگار

افزایش باور نکردنی واردات سیگار

در پنج ماهه نخست امسال بیش از سه میلیارد نخ سیگار در شرکت دخانیات ایران تولید شد. این در حالی است که برنامه تولید این شرکت در این مدت حدود 3.4 میلیارد نخ بوده است. شرکت دخانیات ایران پیش از این برنامه تولید امسال سیگار را در این شرکت شامل 16 میلیارد نخ سیگار مشارکتی و 5.5 میلیارد نخ توسط عاملیت‌های صنعتی اعلام کرده بود.

افزایش باور نکردنی واردات سیگار

براساس آمارهای منتشر شده سالانه حدود 65 تا 70 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که دست‌کم 30 درصد از نیاز بازار داخلی سیگار توسط سیگارهای قاچاق تامین می‌شود.

نکته جالب اینجاست که بین آمار مصرف سیگار در کشور بین نهادهای مختلف اختلاف نظر جدی وجود دارد؛ به طوری که خرداد ماه امسال رئیس پژوهشکده آمار با اشاره به اینکه سالانه 8300 میلیارد تومان از درآمد مردم صرف خرید سیگار می‌شود، عنوان کرد که مصرف کل سیگار کشور در سال 1392 بیش از 55 میلیارد و 390 میلیون نخ برآورد شد که اختلافی دست‌کم 10 میلیارد نخی با آمار ارائه شده از سوی شرکت دخانیات ایران و حتی مرکز نظارت و برنامه‌ریزی دخانیات کشور دارد.

از سوی دیگر براساس آمار گمرک ایران در شش ماهه نخست امسال بیش از 6000 تن سیگار حاوی توتون به ارزش تقریبی 47.4 میلیون دلار وارد کشور شد. این در حالی است که چندی پیش سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اشاره به اینکه طبق تبصره 3 ماده 102 برنامه پنجم توسعه موظف هستیم واردات سیگار را تا پایان برنامه به صفر برسانیم و نیاز بازار را از طریق تولیدات داخلی تامین کنیم، اعلام کرده بود که برنامه این مرکز به صفر رساندن واردات سیگار تا پایان سال 1394 است.

در همین راستا مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از واحدهای سیگارسازی داخلی خواسته تا برنامه‌های خود را برای افزایش تولید، اجرای طرح‌های توسعه و استفاده از ظرفیت‌های خالی کنونی ارائه دهند. در همین حال این مرکز از هشت واحد تولید سیگار که واردات هم داشته‌اند تعهد گرفته تا این شرکت‌ها تا پایان سال آینده واردات خود را به صفر برسانند. واردات این هشت شرکت حدود 9 میلیارد نخ برآورد می‌شود.

براساس آخرین آمار مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در حال حاضر 9 تولیدکننده و 15 واردکننده رسمی سیگار در کشور وجود دارد که از این تعداد شرکت، چهار شرکت هم تولیدکننده و هم واردکننده سیگار هستند.

منبع: isna.ir

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه