افزایش باور نکردنی واردات سیگار

دسته بندي : اقتصاد,⭐ اخبار
تاريخ : 13 مهر

افزایش باور نکردنی واردات سیگار

در پنج ماهه نخست امسال بیش از سه میلیارد نخ سیگار در شرکت دخانیات ایران تولید شد. این در حالی است که برنامه تولید این شرکت در این مدت حدود ۳.۴ میلیارد نخ بوده است. شرکت دخانیات ایران پیش از این برنامه تولید امسال سیگار را در این شرکت شامل ۱۶ میلیارد نخ سیگار مشارکتی و ۵.۵ میلیارد نخ توسط عاملیت‌های صنعتی اعلام کرده بود.

افزایش باور نکردنی واردات سیگار, پورتال خبری فرهنگی گهر

براساس آمارهای منتشر شده سالانه حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که دست‌کم ۳۰ درصد از نیاز بازار داخلی سیگار توسط سیگارهای قاچاق تامین می‌شود.

نکته جالب اینجاست که بین آمار مصرف سیگار در کشور بین نهادهای مختلف اختلاف نظر جدی وجود دارد؛ به طوری که خرداد ماه امسال رئیس پژوهشکده آمار با اشاره به اینکه سالانه ۸۳۰۰ میلیارد تومان از درآمد مردم صرف خرید سیگار می‌شود، عنوان کرد که مصرف کل سیگار کشور در سال ۱۳۹۲ بیش از ۵۵ میلیارد و ۳۹۰ میلیون نخ برآورد شد که اختلافی دست‌کم ۱۰ میلیارد نخی با آمار ارائه شده از سوی شرکت دخانیات ایران و حتی مرکز نظارت و برنامه‌ریزی دخانیات کشور دارد.

از سوی دیگر براساس آمار گمرک ایران در شش ماهه نخست امسال بیش از ۶۰۰۰ تن سیگار حاوی توتون به ارزش تقریبی ۴۷.۴ میلیون دلار وارد کشور شد. این در حالی است که چندی پیش سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اشاره به اینکه طبق تبصره ۳ ماده ۱۰۲ برنامه پنجم توسعه موظف هستیم واردات سیگار را تا پایان برنامه به صفر برسانیم و نیاز بازار را از طریق تولیدات داخلی تامین کنیم، اعلام کرده بود که برنامه این مرکز به صفر رساندن واردات سیگار تا پایان سال ۱۳۹۴ است.

در همین راستا مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از واحدهای سیگارسازی داخلی خواسته تا برنامه‌های خود را برای افزایش تولید، اجرای طرح‌های توسعه و استفاده از ظرفیت‌های خالی کنونی ارائه دهند. در همین حال این مرکز از هشت واحد تولید سیگار که واردات هم داشته‌اند تعهد گرفته تا این شرکت‌ها تا پایان سال آینده واردات خود را به صفر برسانند. واردات این هشت شرکت حدود ۹ میلیارد نخ برآورد می‌شود.

براساس آخرین آمار مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در حال حاضر ۹ تولیدکننده و ۱۵ واردکننده رسمی سیگار در کشور وجود دارد که از این تعداد شرکت، چهار شرکت هم تولیدکننده و هم واردکننده سیگار هستند.

منبع: isna.ir

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي