آنچه درباره جراحی بینی نمی‌دانستید

تاريخ : 24 آذر

افکارنیوز: در طول تاریخ همواره بشر سعی كرده تعریفی برای زیبایی بیابد. ماهیت مبهم زیبایی، همواره شعرا، فلاسفه و هنرمندان را به‌خود مشغول كرده و آنها كوشش كرده‌اند تا تعریفی برای آن بیابند. از دید افلاطون و ارسطو؛ زیبایی، تقارن، هماهنگی و هندسه بود. زیبایی این اجزای هماهنگ به ناظر وابسته نبود و از دید هر كسی زیبا بود. این نظرها بعدها توسط هنرمندان رنسانس كه برای ظاهر انسان تناسب‌های ایده‌آل وضع كردند بازنگری شدند. گرچه عوامل فرهنگی و اجتماعی بر ایجاد ذهنیت در مورد زیبایی تاثیر می‌گذارد، ایده‌آل‌های زیبایی، محك زمان را از سر گذرانده و همچنان پابرجاست. در این میان بینی از آنجا كه در مركز صورت قرار دارد به نوعی تناسب و قرینگی آن را موجب می‌شود. شاید به همین دلیل هم باشد كه زیبایی فرم بینی درصورت نقش مهمی دارد و گرایش به جراحی زیبایی این عضو روز به روز بیشتر می‌شود. دكترحمیدرضا مفرد، فوق تخصص جراحی پلاستیك و زیبایی تمام مواردی راكه در مورد جراحی بینی قبل و بعد از عمل باید بدانید، توضیح‌می‌دهد.
آنچه درباره جراحی بینی نمی‌دانستید, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

بینی در زیبایی شناسی چه نقشی دارد؟

از آنجا كه بینی در وسط صورت قرار دارد و بارزترین واحد زیبا شناختی صورت است در رابطه با سایر اجزای صورت به‌خصوص چانه، لب‌ها و ابروها بررسی می‌شود. ارتباط بینی و صورت شامل زاویه‌های بینی با لب فوقانی، بینی باپیشانی و بینی با صورت است.

در مورد زاویه بینی با صورت، اندازه مناسب این زاویه در مردان ۳۶ درجه و در خانم‌ها ۳۵ درجه است. توجه داشته باشید با افزایش ارتفاع بینی و افزایش زاویه بینی با صورت بینی بزرگتر و بد شكل‌تر است.

فرد از كجا بفهمد كه به جراحی بینی نیاز دارد؟

دلایل مراجعه برای عمل بینی می‌تواند به‌علت مشكلات تنفسی یا نارضایتی از مشكل و ظاهر بینی باشد. در كل برای داشتن تنفس خوب باید دریچه خارجی و داخل بینی دارای عملكرد مناسب باشند و تیغه بینی و شاخك‌های بینی باعث انسداد مسیر راه تنفسی نباشند. مخاط پوشاننده داخل بینی سالم و آلرژیك نباشد. در عمل رینوپلاستی اصلاح انحراف تیغه بینی، بزرگی شاخك‌های بینی یا همان پولیپ و اصلاح نارسایی دریچه داخلی و خارجی بینی معمولا انجام می‌شود ولی این به آن معنا نیست كه فرد بعد از عمل جراحی بینی صددرصد دارای تنفس خوب و بدون مشكل خواهد بود. در بیشتر موارد در چند ماه اول بعد از عمل جراحی به‌علت تورم مخاط تنفسی تا حدی سخت‌تر هم می‌شود. معمولا بعد از عمل جراحی بینی به‌صورت برگشتی ترشح مخاط بینی زیادتر شده و در بعضی موارد ممكن است آبریزش بینی تا چند ماه ادامه یابد. نارضایتی از ظاهر بینی از دلایل عمده مراجعه برای عمل رینوپلاستی است. اینكه چه كسی نیاز به عمل جراحی زیبایی بینی دارد به ۲موضوع مربوط می‌شود اول: تصویر ذهنی فرد از بدن خود. دوم: آیا عمل رینوپلاستی می‌تواند ظاهر بینی را بهتر كند یا نه؟ اگر می‌تواند، تغییر قابل ملاحظه‌ای است یا نه؟

پس برای كاندیدا كردن یك فرد برای عمل رینوپلاستی اول خود شخص است كه از ظاهر بینی‌اش ناراضی است و دوم مشاوره و بررسی توسط جراح پلاستیك كه مشخص می‌كند آیا عمل جراحی زیبایی بینی باعث بهتر شدن شكل فرد می‌شود یا نه؟ در كل هدف از عمل جراحی زیبایی بینی بالا بودن اعتمادبه‌نفس و تصویر بهتر ذهنی برای شخص است.

جراح بینی را چطور باید انتخاب كرد؟

هر چند بینی در مركز صورت است و كانون توجه ولی در زیباشناختی صورت و هماهنگی سایر اجزای صورت به‌خصوص چانه، گونه‌ها و طبیعی بودن وضعیت فك‌ها بسیار مهم است. در خیلی از موارد به‌خصوص در اشخاصی كه چانه كوچك و عقب دارند رینوپلاستی بدون جراحی ژینوپلاستی یا جلو آوردن چانه نتیجه دلخواه را نمی‌دهد. همین موضوع اهمیت انتخاب جراح بینی را نشان می‌دهد. فوق تخصص جراحی پلاستیك با تسلط بر زیباشناختی صورت و همچنین تسلط بر سایر عمل‌های جراحی زیبایی صورت مناسب‌ترین فرد برای انجام عمل رینوپلاستی است. در كل برای انتخاب جراحی زیبایی بینی بهتر است جراح یا دارای فوق‌تخصص جراحی پلاستیك باشد كه اسامی آنان در سایت انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران درج شده است یا جراح گوش و حلق و بینی كه در این زمینه تجربه و مهارت دارد.

تكنولوژی‌های جدید جراحی بینی چیست؟

در حال حاضر واژه رینوپلاستی پیشرفته در كنگره‌ها یا مجامع علمی زیاد شنیده می‌شود. منظور از رینوپلاستی پیشرفته این است كه برش وجود ندارد یا از لیزر برای عمل جراحی بینی استفاده می‌شود. منظور از واژه رینوپلاستی پیشرفته بازسازی و تقویت دریچه‌های داخلی، خارجی و دوختن دقیق تمام اجزای بینی در جای دقیق خود است كه اتفاقا نیاز به جراحی بینی به روش باز دارد كه جلوی بینی برش كوچكی داده می‌شود. لیزر در جراحی زیبایی بینی نقشی ندارد و صرفا برای مقاصد تبلیغاتی و عوام‌فریبی استفاده می‌شود.۲ روش برای انجام عمل زیبایی بینی وجود دارد؛ در روش بسته كه برش داخل بینی داده می‌شود كه با توجه به عدم‌دید كافی موقع عمل دقت كمتری نسبت به روش دوم كه روش باز است دارد و در مورد اشخاصی كه نوك بینی بدشكل است یا دچار كجی شدید بینی است ترجیحا روش باز توصیه می‌شود كه موقع عمل دید بهتر و دقت بیشتری را به‌وجود می‌آورد. هرچند مهارت و تجربه جراح پلاستیك است كه روش و نتیجه عمل را تعیین می‌كند.

آیا امكان جراحی‌های دیگری همزمان با جراحی بینی وجود دارد؟

در شرایط خاصی جراحی‌های دیگر هم می‌توان با عمل جراحی بینی انجام داد كه شایع‌ترین آنها تزریق چربی گونه‌هاست. در برخی موارد عمل جراحی چانه و بینی همزمان انجام می‌شود ولی با توجه به اینكه در این مورد هم دهان و هم بینی كه تنها دو راه تنفسی هستند درگیر می‌شوند. توصیه من انجام عمل جراحی زیبایی بینی به تنهایی است، زیرا طولانی شدن عمل جراحی و بیهوشی باعث خستگی بیمار و جراح شده و دقت عمل را كاهش می‌دهد.

چرا در برخی از جراحی‌ها بعد از عمل، بینی كج می‌شود؟

در ۸۰درصد افراد تیغه بینی كج است و انحراف مختصری دارد، حتی در شخصی كه بینی‌اش به ظاهر كج نیست. درصورت اصلاح نشدن انحراف و كجی تیغه بینی بعد از عمل جراحی بینی كجی خود را بیشتر نشان می‌دهد. در بعضی موارد كه فرد از قبل دچار بینی كج است به‌خصوص افرادی كه سابقه شكستگی بینی دارند یا افرادی كه دارای صورت غیرقرینه هستند اصلاح كامل كجی بینی امكان‌پذیر نیست. به خاطر داشته باشید در هر عمل زیبایی در ۱۰درصد موارد ممكن است نیازبه عمل مجدد یا رتوش باشد. در مورد عمل جراحی زیبایی بینی علل نیاز به عمل مجدد شامل باقی ماندن یا كج شدن بینی، بدشكلی، جای بخیه‌ها، مشكلات تنفسی یا نارضایتی از ظاهر بینی است كه قابل اصلاح باشد. از دیگر عوارض احتمالی عمل جراحی زیبایی بینی خونریزی بعد از عمل، اشكال در تكلم و سوراخ شدن تیغه بینی است. در این موارد بهتر است بیمار به پزشك خود اعتماد كرده و با صبر و تحمل مشكل را حل كند.

فاصله بین ۲ عمل زیبایی چقدر باید باشد؟

فاصله بین ۲ عمل جراحی زیبایی بینی و ترمیم اشكالات آن بهتر است حداقل یك سال باشد زیرا خیلی از مشكلات در طول این مدت رفع خواهند شد؛ با گذشت زمان التهاب و چسبندگی كاهش می‌یابد و عمل جراحی آسان‌تر می‌شود. همچنین خونرسانی پوست بینی یكی از موارد مهم است كه عمل‌های جراحی متعدد با فاصله كم می‌تواند باعث صدمات جبران‌ناپذیر به پوست بینی شود.

غیر قرینه بودن سوراخ بینی را چطور می‌توان اصلاح كرد؟

غیرقرینگی سوراخ‌های بینی مشكل عمده در جراحی زیبایی بینی است. در بعضی موارد كه این غیرقرینگی ناشی از انحراف تیغه بینی است این مشكل قابل حل است ولی در خیلی از موارد نه تنها غیرقرینگی در اندازه و شكل سوراخ‌های بینی وجود دارد بلكه سایر اجزای صورت یا محل چسبیدن پره بینی به‌صورت هم غیرقرینه است كه در این موارد برطرف كردن كامل غیرقرینگی امكان‌پذیر نیست. در كل جراح بهتر است قبل از عمل مشكل را تشخیص و با بیمار در میان بگذارد. هرچند غیرقرینگی سوراخ‌های بینی معمولا از نمای زیر بینی دیده می‌شود كه فقط جراح و بیمار از آن خبر دارند.

 

 

گردآوری: گروه سلامت گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي