نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی

در این قسمت از گهر برای شما عزیزان شیوه ارسال اظهارنامه مالیاتی را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده ایم. در حال حاضر یکی از سیاست های جدید سازمان امور مالیاتی کشور عدم مراجعه حضوری مودیان به واحدهای مالیاتی، جهت اخذ الکترونیکی اظهارنامه است. این اظهارنامه در واقع میزان سود و زیان، هزینه‌ها، استهلاک شرکت‌ها و تاجران حقیقی در پایان هرسال مالی بوده که از این طریق میزان مالیات پرداختی ‌آن‌ها مشخص می شود.

شیوه ارسال اظهارنامه مالیاتی

 

روش تهیه و مراحل ارسال و نکات مربوط به آن :

برای درک بهتر نحوه تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی باید بدانیم که سیاست و برنامه عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در حال حاضر اخذ الکترونیکی اظهارنامه ، بدون نیاز به مراجعه حضوری مودیان به واحدهای مالیاتی می باشد. ارسال الکترونیکی اظهارنامه ، مشروط به تکمیل مراحل ثبت نام الکترونیکی به شرح زیر می باشد. بهتر است ارسال اظهارنامه قبل از فرا رسیدن روزهای پایانی مهلت تسلیم اظهارنامه صورت گیرد.

مودیان حقیقی :

تسلیم اظهارنامه الکترونیکی برای این دسته از مودیان فقط در صورت تکمیل ثبت نام الکترونیکی امکان پذیر می باشد. برای واحدهای مشارکتی، جهت عملکرد سال جاری تنها تکمیل یک اظهارنامه کافی است و نیازی به ارائه اظهارنامه انفرادی برای تمامی شرکاء نمی باشد.

نکته : اطلاعات شرکاء در واحدهای مشارکتی از سامانه ثبت نام کد اقتصادی بارگزاری می شود؛ بنابراین در صورت عدم ثبت اطلاعات این سامانه (از جمله اطلاعات شرکاء) در ثبت نام شریک اصلی حتما نسبت به تکمیل آن در سامانه ثبت نام کد اقتصادی ثبت نام اقدام نمایید.

مودیان حقوقی :

تسلیم اظهارنامه الکترونیکی برای این دسته از مودیان فقط با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور و کدرهگیری پیش ثبت نام و همچنین در صورت تکمیل اطلاعات ثبت نام امکان پذیر می باشد؛ بنابراین ضروری است مودیان حقوقی نسبت به تکمیل ثبت نام و رفع ایرادات احتمالی این مرحله از طریق سامانه اینترنتی عملیات مالیاتی مودیان به نشانی http://tax.gov.ir اقدام نمایند.

نکته مهم : دریافت کد خطای ۵۰۴ در زمان ارسال اظهارنامه الکترونیکی به مفهوم عدم برقراری شروط بالا برای ارسال اظهارنامه می باشد.


نکاتی درباره اظهارنامه مالیاتی که باید از آنها مطلع بود :

مالیات بر اساس درآمد مودی در نظر گرفته می شود؛ بنابراین اگر مالیات غیر عادلانه به نظر آید حق اعتراض وجود دارد.
اگر قراردادهایی را که تمبر غیر مالی دارند و به صورت رایگان می باشند، به حوزه مالیاتی ارائه دهیم، حوزه مالیاتی موظف به قبول آن می باشد.
حوزه مالیاتی موظف است برای اظهارنامه های دریافت شده، ظرف مدت یکسال پس از سررسید مهلت ارسال، برگ تشخیص صادر کند و قبل از آن نیز یک اعلامیه تحت عنوان ” برگ دعوت اسناد و مدارک “ ارائه دهد. در این اعلامیه اسناد و مدارک لازم (برای اثبات میزان مالیات) از مودی خواسته می شود و بعد از رسیدگی برگ تشخیص به مودی ابلاغ شده و در صورتی که مالیات تشخیصی مورد قبول مودی نباشد ، ظرف مدت یک ماه حق اعتراض دارد.
مودی می تواند با ممیز به توافق برسد؛ در غیر اینصورت می تواند اعتراض رسمی کند. روند اعتراض به این صورت است که ابتدا اعتراض به هیئت حل اختلاف بدوی رفته و پس از آن به هیئت تجدید نظر می رسد.
اگر دفاتر قانونی موجود است ولی به دلایلی اعم از نقص و… مورد قبول ممیز واقع نشده و رد شود جریمه ای که به آن تعلق می گیرد معادل 10% مبلغ کل مالیات خواهد بود.
هنگام ثبت اظهارنامه شماره ثبت را یادداشت کنید تا در صورت نیاز قابل ارائه باشد.
تصویر دفترچه تمبر مالیاتی و در صورت امکان گواهی حسابداری دادگستری مبنی بر میزان تمبر ابطالی مربوط به عملکرد سال مربوطه به همراه اظهارنامه اخذ و ضمیمه شود.
از تسلیم اظهارنامه سفید به اداره امور مالیاتی خودداری کرده و اظهارنامه را به صورت کامل ارائه دهید.
در صورتیکه که مالیات تشخیص و ابلاغ شده طی برگ تشخیص مورد قبول می باشد با پرداخت به موقع از 80 درصد بخشودگی جرایم برخوردار و پس از پرداخت نسبت به اخذ برگ قطعی مالیات سال مالی مربوطه اقدام نمایید.
در اظهارنامه آدرس دقیق به همراه تلفن تماس را به صورت کامل قید کنید.

 درآمد مشمول مالیات = (ضریب مالیاتی سالیانه برابر دفترچه) × درآمد سالیانه
 مانده مشمول مالیات = معافیت مالیاتی سالیانه – درآمد مشمول مالیات

مراحل و فرآیند تکمیل اظهارنامه الکترونیکی :

۱- پیش ثبت نام کد اقتصادی و دریافت کدرهگیری
۲- تایید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری
۳- ثبت نام کد اقتصادی
۴- تایید اطلاعات ثبت نام
۵- دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیکی
۶- ارسال اظهارنامه و دریافت کدرهگیری
۷- دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت اینترنتی

روش و نحوه تنظیم اظهارنامه :

در ابتدا برای پیش ثبت نام کد اقتصادی به وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه نمایید.
پس از دریافت کدرهگیری به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و نرم افزار مربوطه را دانلود نمایید.
پس از دانلود نرم افزار مربوطه و ورود اطلاعات لازم ، وارد نرم افزار شده که در آن فرم ورود اطلاعات مشتمل بر ۲۵ صفحه خواهد بود. کلیه صفحات ورود اطلاعات در این نرم افزار، مشابه فرم اظهارنامه کاغذی بوده و محاسبات لازم به صورت خودکار توسط این نرم افزار انجام خواهد شد.

با کلیک بر روی آیکن علامت سئوال، توضیحات مربوط نحوه محاسبه اقلام جدول مربوطه نمایش داده خواهد شد.
وارد نمودن ردیف هایی که رنگ قرمز و (*) ستاره دار می باشند ضروری است. در صورت عدم پر کردن این ردیفها اطلاعات ذخیره می شود ولی قادر به انجام عملیات ارسال اطلاعات نخواهید بود.
صفحه اول اظهارنامه : شامل مشخصات و اطلاعات هویتی می باشد.
صفحه دوم : شامل مشخصات محل فعالیت (دفتر مرکزی، شعبه، کارخانه، نمایندگی و…) و حساب های بانکی جهت استرداد می باشد. با توجه به نوع محل گزینه مورد نظر خود را انتخاب نموده و مشخصات مربوط به آن را وارد کنید.
صفحه سوم : در این بخش با توجه به سئوال مطرح شده و انتخاب گزینه “بلی” اطلاعات جداول مربوط به آن باید تکمیل شود.
صفحه چهارم : شامل مشخصات مجوزهای تاسیس و بهره برداری است که در صورت دارا بودن هر یک از مجوزهای فوق اطلاعات مربوط به آن باید وارد شود.
صفحه پنجم : شامل مشخصات مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره می باشد و وارد کردن مشخصات مدیرعامل الزامی می باشد.
صفحه ششم : شامل جدول های “فهرست دفاتر رسمی ثبت شده” و “جزئیات پذیرش بورس سهام” می باشد. در صورت انتخاب گزینه “بلی” پرسش “۵” از جدول “اطلاعات اختصاصی” تکمیل اقلام این جدول ضروری است.
صفحه هفتم : شامل درآمدهایی است که مالیات آن قبلا به صورت مقطوع پرداخت شده است. در صورت تکمیل این جدول جمع “درآمدهای مقطوع” و “سود (زیان) درآمدهای معاف مقطوع” به ردیف ۱۴ در جدول شماره ۶- محاسبه درآمدهای معاف انتقال می یابد.
صفحه هشتم : شامل فعالیت های معاف از مالیات بوده و در صورت تکمیل، جمع “سود (زیان) درآمدهای معاف” به ردیف ۴ جدول محاسبه مالیات انتقال می یابد.
صفحه نهم : شامل جدول های مربوط به “استهلاک زیان سنواتی” و “معافیتها و بخشودگی مالیاتی” بوده و در صورت تکمیل، مقادیر “میزان استهلاک زیان سنواتی” و “جمع بخشودگی های مالیاتی” به ترتیب به ردیف های ۹ و ۱۵ جدول محاسبه مالیات انتقال می یابد.
صفحه دهم : شامل جداول “توسعه، نوسازی و بازسازی صنعتی معدنی (ماده ۱۳۸ ق.م.م) و “معافیتها و بخشودگی های درآمدهای حاصل از فعالیتهای خارج از کشور (ماده ۱۸۰ ق.م.م)” بوده و در صورت تکمیل جدول ماده ۱۳۸ ق.م.م، جمع “سود حاصل از منابع درآمدی مشمول مالیات”، “مالیات متعلق موضوع ماده ۱۰۵ ق.م.م” و “مبلغ بخشودگی” به ردیف ۷ جدول شماره ۸ معافیتها و بخشودگی های مالیاتی انتقال می یابد.
در صورت تکمیل جدول ماده ۱۸۰ ق.م.م، جمع “سود حاصل از درآمد خارج از ایران”، “مالیات متعلقه در ایران براساس درآمد” و “مبلغ قابل کسر از مالیات” به ردیف ۹ جدول شماره ۸ معافیتها و بخشودگی های مالیاتی انتقال می یابد.
صفحه یازدهم : شامل جداول “فعالیتهای حاصل از توافقنامه های مالیاتی (ماده ۱۶۸ ق.م.م) و “ثبت کمک های پرداختی” می باشد. در صورت تکمیل جدول ماده ۱۶۸ ق.م.م، جمع “درآمد مشمول مالیات”، “مالیات قبل از اعمال قانون اجتناب از اخذ مالیات مضاعف” و “ما به التفاوت قبل و بعد از اعمال قانون اجتناب از اخذ مالیات مضاعف” به ردیف ۱۰ جدول شماره ۸ معافیتها و بخشودگی های مالیاتی انتقال می یابد.
در صورت تکمیل جدول ثبت کمک های مالی پرداختی، جمع “مبلغ کمک های مالی پرداختی” به ردیف ۲۹ جدول صورت سود و زیان و “مازاد کمکهای مالی پرداختی پذیرفته نشده توسط سازمان” به ردیف ۵ جدول محاسبه مالیات انتقال می یابد.
صفحه دوازدهم : شامل جدول “موجودی مواد و کالا” می باشد. در صورت تکمیل این جدول، جمع “خالص موجودی” و “موجودی سال قبل” به ردیف ۶ بخش دارایی های جاری جدول ترازنامه انتقال می یابد.
صفحه سیزدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به سرمایه سهامداران و شرکاء وارد می شود. در صورت تکمیل این جدول، جمع “مبلغ کل سهام / سهم الشرکه” به بخش حقوق صاحبان سهام جدول ترازنامه انتقال می یابد.
صفحه چهاردهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به فروش خالص براساس کالای اصلی و سایر وارد می شود. در صورت تکمیل این جدول، “جمع مبلغ فروش خالص”سال جاری و سال قبل به ردیف ۱ جدول صورت سود و زیان انتقال می یابد.
صفحه پانزدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به بهای تمام شده کالای فروش رفته وارد می شود.
در صورت تکمیل این جدول، “بهای تمام شده کالای فروش رفته” به ردیف ۲ جدول صورت سود و زیان انتقال می یابد.
صفحه شانزدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جداول “بهای تمام شده کار انجام شده پیمانکاری” و “تعداد کارکنان” وارد می شود. در صورت تکمیل جدول شماره ۲۱، “جمع کل بهای تمام شده پیمانکاری/خدمات” به ردیف ۵ جدول صورت سود و زیان انتقال می یابد.
صفحه هفدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جدول “درآمد ناخالص پیمانکاری/ارائه خدمات” وارد می شود. در صورت تکمیل جدول شماره ۲۱، جمع کل “درآمد شناسایی شده” به ردیف ۴ جدول صورت سود و زیان انتقال می یابد.
صفحه هجدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جدول “فهرست صادرات و ما به ازاء دریافتی” وارد می شود.
صفحه نوزدهم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جدول “سرمایه گذار خارجی” وارد می شود.
صفحه بیستم : در این صفحه اطلاعات مربوز به تراز مالی اظهارنامه وارد می شود. لازم به توضیح است که در صورت عدم تراز مالی در پایان دوره و عدم وارد نمودن مبالغ مربوطه در این جدول امکان ارسال اطلاعات به سازمان نخواهد بود.
صفحه بیست و یکم : در این صفحه اطلاعات مربوط به صورت سود و زیان وارد می شود.
صفحه بیست و دوم : در این صفحه اطلاعات مربوط به گردش حساب سود و زیان انباشته وارد می شود.
در صورت تکمیل این جدول، جمع کل “سود و زیان انباشته” به بخش حقوق صاحبان سهام جدول ترازنامه انتقال می یابد.
صفحه بیست و سوم : در این صفحه با توجه به مقادیر وارد شده در صفحات قبل محاسبه درآمد مشمول مالیات در این بخش صورت می پذیرد.
صفحه بیست و چهارم : در این صفحه اطلاعات مربوط به جداول “پرداخت های مربوط به این اظهارنامه” و “اطلاعات مالک/مالکین” وارد می شود. در صورت تکمیل جدول پرداخت های مربوط به این اظهارنامه، جمع کل “مبالغ پرداختی” به ردیف ۱۷ جدول محاسبه مالیات انتقال می یابد.
صفحه بیست و پنجم : در این صفحه مشخصات مربوط به تنظیم کننده اظهارنامه (مودی یا نماینده قانونی)، مدیر امور مالی و حسابرسی و در صورت حسابرسی دفاتر توسط موسسات حسابرسی اطلاعات مربوطه تکمیل می شود.


نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی به طور خلاصه :

صفحه اول : مشخصات شخصی را وارد کنید.
صفحه دوم : اطلاعات شرکاء را وارد کنید.
صفحه سوم : در ستون دوم درآمد و هزینه وارد شود.
در قسمت تاریخ بازه زمانی را وارد کنید.
بعد درآمد را وارد کرده و در قسمت سایر درآمدها، درآمدهای جانب را اضافه کنید.
در قسمت کسر شود y : هزینه ها را می توان به طور جزئی و مشخص نوشته و یا اینکه در جلوی سایر هزینه ها به صورت عددی کلی نوشت که می تواند عملا درصدی از درآمد کل باشد.
در قسمت سود (زیان) ویژه : z= x-y یعنی سود یا زیان ویژه برابر است با حاصل کسر هزینه ها از درآمد که در واقع سود ویژه که به معنی درآمد زائد بر هزینه و زیان ویژه می باشد. (هزینه زائد بر درآمد)
صفحه چهارم : در ردیف اول (سود یا زیان ویژه منقول) همان عدد به دست آمده x-y را وارد کنید.
ستون “اضافه می شود” را خالی بگذارید.
در ستون “کسر می شود” ، گزینه ۴ (معافیت ها و بخشودگی ها) با توجه به جدول معافیت های مالیاتی، مبلغ معافیت مالیاتی را درج نمایید.
در ردیف جمع (مانده درآمد مشمول مالیات)، مبلغ سود یا زیان ویژه z را از مبلغ معافیت مالیاتی کسر کرده و وارد نمایید.
در صورت مثبت بودن این مقدار، بر اساس جدول مربوطه مالیات را محاسبه کرده و در قسمت مالیات متعلقه وارد نمایید. (این همان مقداری است که در هنگام تسلیم اظهارنامه مالیاتی موظف به پرداخت آن هستید).
در قسمت “مالیات پرداختی” بر اساس جدول مربوطه مجموع هزینه را نوشته و در قسمت مانده مالیات، مالیات متعلقه را از مالیات پرداختی کسر کنید.

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه