پوکه معدنی چیست و انواع آن کدامند؟

تاريخ : 1 خرداد

پوکه معدنی سنگهایی هستند که بعد از وقوع فعالیت های آتشفشانی به وجود می آیند. نحوه تولید پوکه معدنی به این صورت است که از داخل سطح گدازه های شیشه ای، گازی خارج می شود و با سرعت زیادی سرد می شود که حاصل آن پوکه معدنی می باشد. اگر می خواهید بدانید پوکه معدنی چیست و انواع آن کدامند این بخش گهر را تا پایان مطالعه نمایید.

پوکه معدنی چیست و انواع آن کدامند؟

پوکه معدنی چیست و انواع آن کدامند؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

پوکه معدنی چیست

پوکه معدنی چیست

پوکه ها سنگدانه های سبک طبيعی(پوکه معدنی) يا فرآوری شده ای(پوکه صنعتی ، لیکا ) هستند که به دليل تخلخل دارای وزن مخصوص کم می باشند . اين دانه ها را ميتوان به تنهايی به عنوان پر کننده فضاهای خالي به منظور کاهش وزن، عايق کاری حرارتی و صوتي و نظاير آن به کار برد همچنين از اين دانه ها در ساخت ساير فرآورده های سبک مانند انواع بتن های سبک ، ملات ها و اندودها ، فرآورده های قيری ، خاک کشاورزی و …  استفاده کرد.

پوكه های  معدنی دانه های سبكی هستند که اغلب حاصل از فعاليتهای آتشفشانی می باشند . پومیس و اسکوریا منشا اتشفشانی داشته و برخی مانند دیاتومیت ها رسوبی هستند. پوکه های اتشفشانی وقتی ایجاد میشود که گاز از درون کف گدازه‌های شیشه‌ای که بسرعت در حال سرد شدن هستند خارج شود.

خواص پوكه معدنی

وزن مخصوص پائين (۵/۰ تا ۱ تن در هر متر مکعب) به طوری كه روی آب شناور می ماند.

عايق در برابر انتقال صوت و حرارت به ویژه پومیس

مقاوم در مقابل آتش سوزی؛ به طوري كه تا ۷۶۰ درجه سانتيگراد هيچ تغييری در حجم و شكل آن حاصل نمی شود. نقطه ذوب اين ماده معدنی ۱۳۴۲ درجه سانتيگراد می باشد.

استحكام؛ بتون و مصالح تشكيل شده از پوكه معدنی از ميزان بالای دوام نسبت به وزن برخوردار می باشد البته این امر در پوکه اسکوریا مشهود تر است.

موارد مصرف پوکه معدنی

سبكدانه های طبيعی از سال های دور مورد توجه بشر بوده اند. حتی ۲۷۳ سال قبل از ميلاد در روم باستان از فاصله ٤٠ کيلومتري به بندر در غرب ايتاليا حمل و در بندر سازی استفاده شده است .روميان در احداث معبد پانتئون و ورزشگاه کلوزيوم از نوعي سبکدانه استفاده کردند.در قرن ششم در ساخت اوليه آليسای صوفيای استانبول نيز سبكدانه بكار رفته است. در قرن دوم پس از ميلاد، مهندسين رومی سبكدانه پوميسی را در ساختمان پانتئون روم بكار برده اند .

دانه های مختلف پوکه کاربردهای متنوعی به همراه دارند :

جهت شيب بندی بامها و كف ساختمان (دانه ها و ذرات كوچكتر از ۴۰ ميليمتر).

براي تهيه بلوكهای سبك سقفی و ديواری، موزائيك سبك، بتون سبك، برای قطعات باربر سبك و قطعات جدا كننده ( دانه ها و ذرات كوچكتر از ۱۵ ميليمتر)

بعنوان عايق صدا برای موتور خانه ها و محل های صدادار (دانه هاي ۲ تا ۴۰ ميليمتری)

به عنوان عايق حرارت برای سردخانه ها، گرمخانه ها و پوشش لوله های حرارتی (دانه هاي ۲ تا ۴۰ ميليمتر)

برای استفاده كشاورزی در مناطق كم آب به دليل خاصيت جذب و نگهداری آب (از ذرات ريز تا دانه های ۳۰ ميليمتری)

برای استفاده در ساختمان سدها، اسكله ها و پلها (ذرات پودر مانند)

انواع پوکه معدنی ساختمانی

۱-پوکه صنعتی :

پوکه صنعتی در ایران تنها توسط شرکت لیکا در ساوه تولید می گردد که بصورت گرانوله از خاک رس تهیه می گردد . پوکه صنعتی بلحاظ شیمیایی خنثی است و برای تولید بلوک های سبک عملکرد خوبی از خود نشان می دهد .

زیرا زمانی که از این پوکه بلوک تهیه می گردد و بعنوان دیوار نصب می شود با گچ که روی قسمت فوقانی قرار می گیر دواکنش شیمیایی اجام نمی دهد و نمک و اب تولی نمی کند یعنی اصطلاحا شوره نمی زند . وزن مخصوص پوکه صنعتی ۴۰۰کیلو گرم بر متر مکعب می باشد .

پوکه معدنی :

نحوه ازمون بار :

طول اتاقبار*عرض اتاقبار*ارتفاع بار=متراژ بار موجود در کامیون

پوکه معدنی در واقع گدازه سرد شده اتشفشانهای خاموش ایران است که در سالیان متمادی سرد شده و مورد استخراج قرار می گیرد .پس معلوم گردید که کلونی معادن پوکه معدنی در ایران قروه -دماوند-بستان اباد تبریز – قروه سنندج- شهر بابک کرمان-سرعین اردبیل-وگناباد خراسان می باشد .در سالیان دور این تفکر در بین مهندسین وجود داشت که اگر پوکه معدنی از اعماق زمین بالا امده است پس بایستی دارای تشعشعات خاصی باشد که برای مصرف کننده مضر است که این تعمق درست هم بود ولی با وجود بررسی سازمان انرژی اتمی محقق گردید که تشعشعات برخاسته از پوکه انقدر قوی نیست که روی بدن انسان تاثیر قابل ملاحضه ای داشته باشد و قابل چشم پوشی قرار گرفت . باید اقرار کرد که کاربردهای پوکه انقدر مفید فایده بود که نکات منفی ان کم کم به دست فراموشی سپرده شد.

بررسی پوکه های ایران از لحاظ بازار :

پوکه در بازار به لحاظ وزنی قیمت گذاری میشود هرچه سبکتر گرانتر

پوکه معدنی قروه :

پوکه قروه:تقریبا می توان گفت اولین پوکه ایران است وزن مخصوص حدود ۵۵۰کیلو گرم بر متر مکعب است رنگ ان قهوهای .مشکی وسبز در دانه بندی عدسی .نخودی . بادامی و گردویی تولید می گردد .استخراج از دامنه های کوه های قروه در اطراف رشته کوه زاکرس می باشد . یکی از بهترین وسبکترین پوکه های سطح کشور میباشد زیرا از لحاظ وزن از تمام پوکه هی معدنی دیگر سبکتر میباشددر ضمن پوکه معدنی احمد اباد در بین پوکه های قروه از بقیه سبکتر و گرانتر میباشد

پوکه های دماوند :

پوکه بنیاد- وزن مخصوص حدود۹۵۰کیلو گرم بر متر مکعب و بسیار کریه و المنظر و طوسی رنگ است ولی هنوز هم مخاطبین خودش را حفظ نموده است . مکان ان در رینه دماوند می باشد.

پوکه شهرداری :وزن مخصوص حدود ۷۵۰کیلو گرم بر متر مکعب است رنگ ان قهوهای سوخته در دانه بندی بادامی و گردویی تولید می گردد .استخراج از دامنه های کوه دماوند در اطراف رینه می باشد .

پوکه کورف : بسیار شیبه به پوکه معادن بستان اباد تبریزاست به رنگ سفید با وزن مخصوص ۷۰۰کیلو گرم بر متر مکعب استخراج از معادن اطراف شهر رینه دماوند انجام می گیرد .

پوکه دستگاهی دماوند : با مدد تجهیزات جدید این کارگاه موفق به تولید پوکه دانه بندی در معدن گردیده است وزن مخصوص ان حدود ۶۵۰کیلو گرم برمتر مکعب میباشد و عموما در دانه بندی نخودی فندوقی تولید می گردد .

پوکه تبریز :

پوکه در استان اذربایجان در شهر بستان اباد از معادن اغچی کهل – بنه کهل -شیرین بصورت عمده و برخی نقاط دیگر این شهر بصورت ضعیف تر استخراج می شود .

گفته می شود در پوکه استخراجی بستان اباد در صد اندکی از اهک وجود دارد که اگر این مطلب واقعی باشد برای ساخنمانهایی که از لوله کشی تاسیسات فلزی استفاده کرده اند به سبب فرسایشی که در لوله گالوانیزه ایجاد احتمالی می کند

مفید فایده نخواهد بود .پوکه بستان اباد یا تبریز عموما ۷۰۰کیلو گرم بر متر مکعب وزن داشته و به رنگ سفید شیری می باشد .

پوکه های دیگری که در ایران تولید می شوند به سبب انکه تولید بسیار بالایی ندارند یا از بازار های مصرف اصلی بسیار دور هستند اطلاعات کاملی در رابطه انها وجود ندارد ومصرف استانی دارند پس فقط به اسامی انها جهت مطالعه بسنده می کنیم پوکه شهر بابک *پوکه نرم پودری سرعین *پوکه گناباد* و یک نوع پوکه نه صنعتی و نه معدنی که بصورت گرافیتی است که از سرباره های اتشکاری کارخانجات ذوب اهن استحصال می شود که در مورد ان هم حرف و حدیثای دیگری وجود دارد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي