هزینه و مدارک مراکز معاینه فنی تهران

چند سالی است که معاینه فنی وسایل نقلیه اجباری شده است و عدم معاینه فنی خودرو، جریمه هایی در پی دارد. گهر در این بخش به معرفی مراکز معاینه فنی تهران و همچنین هزینه و مدارک آن ها می پردازد.

هزینه و مدارک مراکز معاینه فنی تهران

هزینه و مدارک مراکز معاینه فنی تهران

جهت دریافت برگ معاینه فنی خودرو، دارنده خودرو باید به یکی از مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کند

پس از مراجعه، مراحل ذیل باید به ترتیب  انجام شود:

1 – پس از ورود به هر یک از مراکز مکانیزه یک برگ فرم تشخیص اصالت خودرو در اختیار مالک خودرو قرار می‌گیرد و مالک خودرو می‌بایست قسمت بالای فرم را دقیقاً و با توجه به کارت شناسایی خودرو تکمیل نماید.

2- خودرو را به محل بازدید ظاهری و تشخیص اصالت خودرو هدایت می‌شود.

3- ضمن باز نمودن درب موتور فرم تشخیص اصالت و عیوب ظاهری را به همراه اصل کارت شناسایی یا سند خودرو جهت بازدید به کارشناس مربوطه تحویل نماید.

4 – در صورت تأیید خودرو از طرف کارشناس اصالت و امضاء وی بر روی فرم اصالت به مرحله 6 خواهد رفت.

5- در صورت عدم تأیید خودرو توسط کارشناس اصالت ضمن تحویل مدارک از کارشناس مربوطه, از مرکز مکانیزه خارج شده و پس از رفع ایراد(های) خودرو مجدداً مراحل بالا را تکرار نماید.

6- ضمن باز پس گرفتن مدارک خودرو از کارشناس مربوطه در مقابل کیوسک ثبت نام توقف نموده با ارائه اصل کارت شناسایی خودرو یا سند ماشین و پرداخت هزینه مربوطه جهت انجام تست مکانیزه ثبت نام نموده و رسید دریافت نماید. رعایت این نکته الزامــی است که کلیه اوراق تحویلی از کیوسک ثبت‌نام را تا آخرین مرحله در اختیار داشته باشد.7- آزمونگر کلیه تستهای مکانیزه مربوط به خودرو را به ترتیب ذیل انجام خواهد داد:

1- 7- تست گازهای خروجی از اگزوز (اندازه‌گیری گازهای HC هیدروکربن, CO منواکسیدکربن, CO2 دی اکسید کربن و O2 اکسیژن) و نسبت هوا به سوخت

2- 7- تست میزان شدت نور چراغ‌های جلو

3- 7- تست سه گانه شامل:

  • تست میزان انحراف چرخها
  • تست کمک فنرها
  • تست ترمزها

4- 7- در این مرحله آزمونگر و مالک از اتومبیل خارج شده و خودرو بالای جک و یا چاله سرویس قرار می‌گیرد و مسئول خط معاینه نسبـت به بازرسـی ظاهری زیر خـودرو اقدام می‌نماید. در ایـن مرحله مالک خودرو می‌تواند پرسشهایی در خصوص معاینه از مسئول مربوطه بنمایید و مسئول مربوطه موظف است به پرسشهای شما به‌طور کامل پاسخ دهد.

8- پرینت نتیجه آزمون را که در یک برگه چاپ شده است از مسئول خط دریافت نماید.

9- در صورت قبول شدن خودرو در تستهای مکانیزه به مرحله 14 خواهد رفت.

10- اگر خودرو در یک یک چند مورد از موارد تستهای مکانیزه مردود شده باشد, می‌بایست از مرکز خارج شده و پس از رفع عیب یا عیوب خودرو که توسط مسئول خط بر روی برگه اعلام نتایج ذکر گردیده، مجدداً به مرکز مراجعه نموده و از مرحله 13 ادامه بدهد. (به منظور رفاه شما شهروندان تعمیرگاه‌هایی جهت رفع عیوب جزئی خودرو در هر مرکز تجهیز شده است.)

11- پس از رفع عیوب خودرو می بایست با به همراه داشتن رسید شماره 3 کیوسک ثبت نام (رسید مخصوص متقاضی) مجدداً به مرکز مراجعه نموده و مستقیماً مقابل کیوسک ثبت نام توقف نموده و با ارائه اصل کارت شناسایی خورو و رسید قبلی و پرداخت هزینه بازدید مجدد عملیات ثبت نام را انجام داده، مجدداً ثبت نام کنید و مجدداً از مرحله 7 مراحل را طی کند. توجه داشته باشید که مراجعه مجدد حتماً باید به همان مرکزی باشد که قبلاً مراجعه شده است.

12- سوار اتومبیل خود شده و مقابل کیوسک صدور برچسب معاینه توقف نماید.

13- برگ نتیجه آزمون را به همراه کارت شناسایی و یا قبض رسید شماره 3 کیوسک ثبت نام جهت صدور کارت و برچسب معاینه تحویل اپراتور مربوطه دهد.

14- پس از صدور کارت و برچسب معاینه آنها را به همراه کارت شناسایی خودرو و یا قبض رسید شماره 3 تحویل گرفته, توجه داشته باشد در صورت قبولی خودرو برگ نتایج آزمون و نیز تشخیص اصالت خودرو نزد مرکز مکانیزه بایگانی می‌گردد.

15- پس از بررسی دقیق کارت و برچسب معاینه فنی و پس از اطمینان از مشخصات آن با مشخصات مندرج در کارت شناسایی خودروی خود مجموعه را ترک نماید.

توجه: اعتبار کارت و برچسب معاینه فنی خودروهای پلاک شخصی و دولتی از تاریخ صدور به مدت یک سال و خودروهای پلاک قرمز از تاریخ صدور به مدت 3 ماه می‌باشد.

مدارک مورد نیاز و فرم‌های مورد عمل:

  • اصل کارت یا سند خودرو (مدارک مورد نیاز)
  • فرم تشخیص عیوب ظاهری Visual chek

نوع خدمات قابل ارائه به مردم:

  • بازدید ظاهری خودرو
  • تشخیص اصالت خودرو
  • بازبینی فنی اجزاء مختلف خودرو
  • صدور کارت و برچسب معاینه فنی خودرو
  • نصب تابلوهای راهنما در درب‌های ورودی سالن مراکز مکانیزه معاینه فنی خودرو جهت اطلاع ارباب رجوع
  • تدوین بروشورهای انجام تست‌های معاینه فنی جهت در اختیار قرار دادن مراجعین
  • اعلام ساعات کاری مراکز و سایر موارد ضروری از طریق اطلاعیه‌های رادیو پیام
  • ارسال کلیه اخبار مهم و قابل توجه جراید و رسانه‌های گروهی جهت اطلاع شهروندان تهرانی
  • پاسخگویی حضوری و تلفنی به مراجعین محترم
  • کنترل دقیق و منظم صندوق پستی ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران و دریافت نظرات و پیشنهادات مختلف مردم
  • اقدام جهت نصب تلفن‌های همگانی جهت افزایش رفاه حال مراجعین
  • نصب صندوق‌های ارتباط مستقیم نظرات و پیشنهادات جهت جذب نقطه‌نظرات، پیشنهادات و شکایات ارباب رجوع
  • انجام نظرسنجی از مراجعین در خصوص نحوه عملکرد و برخورد پرسنل فعال در مراکز معاینه فنی
  • راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی معاینه فنی خودرو و تعیین وقت قبلی مراجعین به صورت تلفنی که از مهمترین اقدامات این ستاد در نیمه دوم سال 83 بوده است.
  • شماره تلفن‌های تعیین وقت قبلی: 88100401
  • تهیه تراکت‌های راهنمای شهروندان قبل از ایام تعطیلات نوروزی

مدت زمان انجام کار:

جهت انجام تمامی مراحل 15 گانه معاینه فنی حداکثر 15 دقیقه زمان صرف می‌گردد. به این صورت که در کل شیفت کاری 8 ساعته هر خط معاینه فنی می‌تواند 120 خودرو را معاینه فنی نماید. یعنی به ازاء هر یک ساعت 15 خودرو مورد بازبینی فنی قرار می‌گیرد.

هزینه معاینه فنی خودروها در سال 95

در مصوبه ای که توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده، تاکیدی در آن است که مراکز معاینه فنی باید از دریافت هر مبلغی بیشتر از نرخ های مذکور با توجه به لحاظ کلیه کسورات قانونی در انها خودداری کنند.

یکی از آخرین مصوبات دولت دهم تعیین نرخ هزینه های معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها بود که بر اساس آن، وزیران عضو یکی از کارگروههای منحل شده دولت سابق بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی و به استناد اصل 138 قانون اساسی، نرخ هزینه‌های معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها شامل خودروهای سبک عادی و گازسوز را 110 هزار ریال، خودروهای سنگین عادی 250 هزار ریال و گازسوز 110 هزار ریال و موتور سیکلت 40 هزار ریال تعیین کردند.

اما بر اساس مصوبه جدید هیئت دولت که در جلسه 25 فروردین و به پیشنهاد وزارتخانه های کشور و راه مصوب شد و نسخه ای از آن به دست ما رسیده، نرخ جدید معاینه فنی مکانیزه خودروها و موتورسیکلت، تعیین و ابلاغ شده است که بر اساس آن، تست خودروهای سبک بنزین سوز و دوگانه سوز 22 هزار تومان، بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز (بدون مخزن) 10 هزار تومان، بازرسی چشمی مخزن 12 هزار تومان، خودروهای سنگین گازوییل سوز 35 هزار تومان، گازسوز 22 هزار تومان، بازرسی چشمی قطعات (بجز مخزن) 10 هزار تومان و بازرسی مخزن به ازا هر مخزن 12 هزار تومان تعیین شده است.

اسامی مراکز معاینه فنی تهران :

بیهقی

سراج

الغدیر

شکوفه

نیایش

آبشناسان

چمران

دماوند

خاوران

ابوذر

امام رضا (ع)

مراکز معاینه فنی خودرو سنگین

ایر تویا

ایران خودرو(نمایندگی 5062)

#s3gt_translate_tooltip_mini { display: none !important; }

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه