معرفی انواع عطر و رایحه های آن ها

دسته بندي : دنیای مد
تاريخ : 3 بهمن

همانطور که می دانید انواع مختلف عطر و رایحه وجود دارد که هر کدام مناسب سلیقه های متفاوت است و هر کدام هم مناسب خانم ها و آقایان هستند. گهر در این بخش به معرفی انواع عطر و رایحه های آن ها می پردازد.

معرفی انواع عطر و رایحه های آن ها, پورتال خبری فرهنگی گهر

معرفی انواع عطر و رایحه های آن ها

عطرها از ۷۸ الی ۹۵ درصد الکل طبیعی به علاوه اسانس های روغنی ساخته می شوند.اینکه در هر عطری میزان اسانس روغنی به کار رفته چقدر باشد، اسامی مختلفی به عطرها می دهد که خوب است شما هم با آنها آشنا شوید تا موقع خرید انتخاب دقیق تری داشته باشید. آسمونی در این بخش انواع عطرها و رایحه آنها را به شما عزیزان معرفی می کند.

نام و اسم انواع عطرها و رایحه آنها

انواع عطر

  • پرفیوم ها: پرفیوم ها بهترین و با دوام ترین نوع رایح ها با ۲۲ درصد اسانس روغنی هستند.
  • ادو پرفیوم ها: بعد از پرفیوم ها، اتدوپرفیوم ها قرار می گیرند. این گروه با داشتن ۱۵ الی ۲۲ درصد روغن معطر رتبه دوم را به دست می آورند.
  • ادوتویلت ها: این دسته ۸ تا ۱۵ درصد اسانس روغنی دارند.
  • ادکلن ها: که برای مردان استفاده می شود تنها حدود ۴ درصد روغن دارند.
  • اوفرش ها: اما رقیق ترین عطرها اصطلاحا ادوفرش نامیده می شوند که ۳ درصد اسانس روغنی دارند و به کار آنهایی می آیند که دلشان می خواهد عطرشان بسیار ضعیف و ملایم باشد. هر چقدر میزان اسانس روغنی یک عطر بیشتر باشد قیمتش هم بیشتر و ماندگاری اش زیادتر خواهد بود. برای همین با توجچه به استفاده ای که از عطرتان می کنید یکی از دسته های بالا را انتخاب کنید. معمولا برای مهمانی ها دسته اول و دوم گزینه های بسیار مناسبی هستند، به خصوص آنهایی که دوست ندارند عطرشان را به همراه شان ببرند و مجددا تجدیدش کنند. برای استفاده های روزمره و محیط های کاری، از ادوتویلت ها و ادوفرش ها استفاده کنید که رایحه های رقیق و ملایمی دارند. امروزه ادوپرفیوم ها و ادوتویلت ها، بیشترین تولید خودشان را دارند. چون آدم های امروزی بیشتر از هر چیزی خواستار ماندگاری هستند و هر دو این موارد ماندگاری نسبتا بالایی دارند.

نگهداری عطر

بعد از استعمال عطر از محکم بسته شدن درش مطمئن شوید. شیشه عطرها را در جاهای گرم یا در معرض نور خوشید قرار ندهید. این کار باعث از بین رفتن بخش زیادی از بوی عطر و در عین حال تیره شدنش می شود. به همین خاطر است که خیلی از تولیدکنندگان عطرها شیشه های تیره یا مات را برای عطرشان انتخاب می کنند.

سعی کنید عطری را انتخاب کنید که انگار برای شما ساخته شده است، عطری که با آن احساس راحتی کنید. به اینکه این عطر روی بدن فلان دوست یا آشنا خوش بوست اکتفا نکنید. عطرها را حتما باید روی بدن خودتان امتحان کنید. پوست هر کسی، میزان خشک یا چرب بودنش و حتی رایحه شخصی هر فردی با دیگران متفاوت است . وقتی برای خرید عطر به فروشگاهی می روید، آن عطر را روی بدنتان اسپری کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. معمولا بعد از ۱۰ دقیقه عطرها خودشان را نشان می دهند و می توانید تشخیص بدهید برای شما مناسب هستند یا نه اما هستند عطرهایی که در یک ساعت اول چندان دوست داشتنی به نظر نمی رسند و تازه بعد از گذشت یک ساعت خودی نشان می دهند. سعی کنید برای خرید عطر اصلا و ابدا عجله نکنید. باور کنید آدم لباسی با پارچه زیر را راحت تر از عطر نامناسب تحمل می کند!

رایحه های اصلی

عطرها با اینکه خیلی متفاوت هستند اما در ساخت شان معمولا از یکسری رایحه های اصلی استفاده می شود، رایحه هایی مثل عطر گل ها، رایحه های شرقی، ترکیب گل و رایحه های شرقی، چوب صندل و میوه ها جزو اصلی ترین ها هستند. همچنین گیاهانی مثل بادیان رومی، گل سرخ، ترنج، هل، چوب سدار، اکالیپتوس، کندر، یاسمن، شمعدانی، زنبق، اسطوخودوس، لیمو، یاس بنفش، لی لی، ماگنولیا، خزه، بهار نارنج، پرتاقل، زنبق زرد، نعنا، کاج، تمشک، رز، گل مریم و وانیل جزو موارد بسیار محبوب و پرطرفدار به حساب می آیند. نوع عطر این گیاهان و میوه هاست که تعیین می کند عطر شما سرد است یا گرم.

شاید از خودتان بپرسید؛ چطور می شود عطری که ترکیبی از روغن های معطر و الکل است ماندگار شود؟ در حالی که الکل می پرد و روغن های معطر هم ممکن است زیاد با دوام نباشند. راز ماندگاری عطر با بخش دیگری از طبیعت تکمیل می شود: حیوانات! جالب است بدانیدعطر را با کمک گرفتن از بعضی از حیوانات ماندگار می کنند. حیواناتی مثل آهو، با ایجاد مشک به دوام عطرها کمک می کنند. یعنی معمولا سازندگان عطرهای خوشبو مقداری مشک و عنبر هم به عطرشان اضافه می کنند تا این عطرها مدت زمان بیشتری رایحه شان را حفظ کنند و روی بدن بمانند. معمولا میزان پرفیوم ها و ادوپرفیوم ها به همین خاطر بیشتر از سایر عطرهاست. بنابراین اگر میزان ماندگاری عطر برایتان مهم است به سراغ این دو دسته بروید.

تمام محصولات عطری

از تمام محصولات وابسته به عطرتان استفاده کنید. اگر دقت کرده باشید به خصوصعطرهایی که توسط کمپانی های معروف تولید می شوند معمولا داخل جعبه هایی هستند که سایر محصولات مثل لوسیون و ژل حمام یا دوش هم درونشان قرار گرفته است. برای اینکه همیشه بوی خوبتان به قوت نخستین لحظات استفاده از عطر باقی بماند می توانید موقع استحمام از ژل دوش یا حمام این محصولات استفاده کنید.

بعد از استحمام، لوسیون همان محصول یا اسپری را مورد استفاده قرار دهید. در نهایت هم ادوپرفیوم تان را روی بدن اسپری کنید و مطمئن باشید که این رایحه تا استحمام بعدی به خوبی روی بدنتان باقی خواهد ماند. به خاطر داشته باشید برای استفاده از لوسیون خوب است که از پاها شروع کنید. اینطوری عطر لوسیون رو به بالا می رود و خیلی خوب روی بدن می نشیند.

عطر ارزان قیمت هرگز!

دقت داشته باشید که هیچ گرانی بی حکمت نیست! مسلما یک عطر ارزان قیمت نه چندان معروف نمی تواند جای شرکت های معتبر سازنده عطر را بگیرد. در مورد عطرهای نامرغوب باید بدانید که ممکن است پس از استفاده بد بو شوند برای همین اگر از این نوع عطرها دارید آنها را به هیچ وجه وی لباستان اسپری نکنید. این کار باعث می شود بوی بد به خورد لباس برود و به سختی بتوانید از دستش خلاص شوید اما اگر روی مچ دست هایتان اسپری شده باشد با شست و شو به راحتی از بین خواهد رفت.

عطر را معمولا روی لباس اسپری نمی کنند، به خصوص پرفیوم ها و ادوپرفیوم ها، چون میزان روغن آنها بالاست و روی لباس لکه می اندازد ولی اگر خیلی دوست دارید لباستان هم بوی عطر بدهد، می توانید عطر را روی لباس های تیره و با فاصله اسپری کنید، آن هم در محل هایی که به چشم نمی آیند، مثل زیر تای یقه لباس.

عطر گرم، عطر سرد

معمولا بیشتر افراد تعریف ساده عطر گرم و سرد را می شناسند؛ می دانند عطرهایی که در آنها رایحه شکلات یا چوب صندل یا ادویه های شرقی به کار رفته باشد عطرهای گرم به حساب می آیند و عطرهایی که در آنها رایحه لیمو و نارنج یا هندوانه به کار رفته باشد عطرهای خنک هستند. برای فصل های سرد باید از رایحه های گرم استفاده کرد و برای فصل های گرم از رایحه های سرد.

حالا که کم کم به بهار نزدیک می شویم، بد نیست به فکر عوض کردن عطرتان بیفتید. برای این فصل از رایحه های خنک استفاده کنید. بهتر است برای این فصل ۲ عطر تهیه کنید؛ یکی برای استفاده روزمره و دیگری برای مهمانی ها. عطرهای سنگین، مثل تولیدات شرکت دیور یا ورساچه را در مهمانی ها استفاده کنید؛ این عطرها معمولا به تلخی یا شیرینی می زنند.

از آنجایی که با ورود به فصل بهار روزهای گرم هم کم کم خودی نشان می دهند به سراغ عطرهایی با ماندگاری بالا بروید. بدن در فصول گرم سال، بیشتر عرق می کند و همین مسئله باعث از بین رفتن زود به زود بوی عطر می شود. برخلاف زمستان که عطرها برای خودشان حالا حالاها می مانند و جایی نمی روند!

انواع رایحه عطر

۱-  رایحه گل:

احتمالا عطرهایی با رایحه گل، پرطرفدارترین نوع عطر هستند زیرا معمولا حاوی رایحه یکی از گل‌ها (رز، یاسمن یا اسطوخودوس) یا مجموعه‌ای از گل‌ها می‌باشند. رایحه عطر گل معمولا زنانه و رمانتیک است.

۲- رایحه شرقی:

این نوع رایحه اغلب تند، غلیظ و اندکی تیز است و حاوی رایحه وانیل، دارچین و میخک می‌باشد.

۳- رایحه خاک:

داشتن رایحه خاکی و چوبی همراه با عطر چوب بلوط، خزه و مرکبات، ویژگی اصلی این دسته است.

۴- رایحه سبز:

به رایحه عطر چمن کوتاه شده، برگ کوبیده شده و سایر رایحه‌های تازه‌ای که فضای باز و هوای مطبوع را به ذهن می‌آورند فکر کنید.

۵- رایحه سرخس:

این رایحه عطر، معمولا قوی است و در عطرهای مردانه استفاده می‌شود و حاوی عصاره بلوط، خزه و گیاهان تازه می‌باشد.

۶- رایحه اقیانوسی:

این نوع رایحه معمولا دریا یا اقیانوس (سواحل ماسه‌ای، هوای مرطوب) را به ذهن می‌آورد. عطرهای اقیانوسی، خالص و تقریبا مردانه هستند و حاوی رایحه ادویه‌جات و مرکبات می‌باشند.

۷- رایحه چوب:

به دنیای جنگل و رایحه عطر چوب قدم بگذارید. به درختان کاج، صنوبر و صندل فکر کنید؛ بوهایی که خاکی و تند هستند.

تشخیص نت‌های عطر:

این احتمال وجود دارد که رایحه مورد نظر، «نت»های مختلف داشته باشد. عطرها معمولا شامل سطوح مختلف بو می‌شوند که رایحه‌های منحصر به فرد آن‌ها را ایجاد می‌کنند. این سطوح مختلف با عنوان «نت» شناخته می‌شوند؛ نت‌های مختلف باعث می‌شوند به جای یک بوی خاص (وانیل یا رز) مجموعه‌ای از رایحه‌ها حس شوند؛ بنابراین این احتمال وجود دارد آنچه در مغازه حس کرده‌اید، تا زمانی که به منزل می‌رسید تفاوت کرده باشد.

نت آغازین:

بلافاصله پس از باز کردن در عطر، این رایحه به مشام می‌خورد و به سرعت از بین می‌رود.

نت میانی:

معمولا بعد از نت آغازین به مشام می‌خورد و بسیاری از رایحه‌ها را تشکیل می‌دهد.

نت پایانی:

این نت‌ها به آسانی قابل استشمام نیستند و معمولا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف عطر به مشام می‌رسند. این نت‌ها عمق نت میانی و پشتیبانی از آن‌ها را تشکیل می‌دهند تا بدین‌سان زمینه عطر ساخته شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي