رسوايي «هفت سنگ» و «ماه عسل» تكراري

رسوايي «هفت سنگ» و «ماه عسل» تكراري

هرساله صداوسيما تمام توانش را براي ماه رمضان به كار مي‌بندد و آثاري را كه ممكن است نظاير آنها با پخش يك بار در هفته بتوانند تلويزيون را در ماه‌هاي ديگر از بي‌مخاطبي نجات دهد، يكجا جمع مي‌كند و در اين ماه روي آنتن مي‌فرستد. شايد همين موضوع باعث شده سيما در اين مناسبت بسيار بيشتر از هميشه زير ذره‌بين رسانه‌ها، مطبوعات و حتي مسوولان باشد. امسال هم تلويزيون از اين قاعده مستثني نيست و دو ژانر برنامه‌هاي گفت‌وگو محور ويژه افطار و سريال‌هاي مناسبتي همواره بيشتر از همه بحث‌برانگيز هستند.

باز هم يك قصه زنانه از سلطان سريال‌سازي تلويزيون

رسوايي «هفت سنگ» و «ماه عسل» تكراري, پورتال خبری فرهنگی گهر

شبكه يك سريال رمضاني‌اش را به سيروس مقدم سپرده و اينچنين خود را بيمه كرده است. مقدم به عنوان كارگرداني كه به شناختن رگ خواب مخاطبان ايراني شهرت دارد، همواره موفق مي‌شود رضايت بخش عمده‌يي از بينندگان را جلب كند. او امسال «مدينه» را به عنوان سومين سريال رمضاني خود روي آنتن دارد كه تركيب متفاوت بازيگران، استفاده از يك چهره كليشه‌نشده و براي مخاطبان تلويزيون تازه مثل پريوش نظريه و باز هم دست گذاشتن روي قصه‌يي زنانه كه اتفاقا سعيد نعمت‌الله هم آن را نوشته مي‌تواند از عوامل موفقيت اين سريال باشد. چنانچه پيش از اين سريال‌هاي زنانه ساخت مقدم مثل «ريحانه»، «نرگس» و «تا ثريا» پرمخاطب شده‌اند. «مدينه» هم تاكنون روالي مشابه ديگر آثار اين كارگردان داشته‌اند و شايد پيچ و تاب‌هاي قصه به بهانه حماقت غيرقابل قبول برخي شخصيت‌ها و نزول و… اندكي خسته‌كننده باشد اما همواره مخاطب خود را دارد.

برگ برنده شبكه يك با داريوش كاردان

رسوايي «هفت سنگ» و «ماه عسل» تكراري, پورتال خبری فرهنگی گهر

اصولا با وجود برنامه‌يي مثل «ماه عسل» در شبكه سه، شبكه‌هاي ديگر سيما همواره چندان تلاشي براي برنامه افطارشان نداشته‌اند و صرفا آنتن پرمي‌كنند اما امسال شبكه اول روال متفاوتي در پيش گرفته و با استفاده از داريوش كاردان كه پس از پنج سال به عرصه اجراي تلويزيوني برگشته و از چاپلوسي‌ها و محافظه‌كاري‌هاي معمول مجريان هم دور است، يك برگ برنده رو كرده است. به نحوي كه مي‌توان گفت اگر اين برنامه به جاي ۱۹:۵۰، ساعت ۱۹ روي آنتن مي‌رفت مردم براي تماشاي ويژه برنامه افطار گزينه ديگري غير از «ماه عسل» هم داشتند.

سريالي كه از دور رقابت حذف شد

رسوايي «هفت سنگ» و «ماه عسل» تكراري, پورتال خبری فرهنگی گهر

شبكه دو همواره جز برنامه‌هاي خاصي چون «كلاه قرمزي» كمتر در معرض توجه قرار مي‌گيرد و اين موضوع نه صرفا از سوي مخاطبان كه از سوي تصميم‌گيران تلويزيون هم ديده مي‌شود. قرار دادن سريال رمضاني اين شبكه در ساعات پيش از افطار، عملا «فاخته» به كارگرداني محمود معظمي را از دور رقابت‌ها خارج كرده است. اين شبكه ويژه برنامه خاصي هم براي افطار ندارد اما ساعت ۲۱:۳۰ «شب‌هاي روشن» را روانه آنتن مي‌كند كه با خلاقيت‌هاي پيام ابراهيم‌پور به عنوان تهيه‌كننده و اجراي رسالت بوذري تماشاي آن خالي از لطف نيست.

هفت تا سنگ و اين همه حاشيه

رسوايي «هفت سنگ» و «ماه عسل» تكراري, پورتال خبری فرهنگی گهر

درباره سريال رمضاني شبكه سه هم كه موضوع آن شوخي شوخي بين‌المللي شده و مجله «تايم» هم به آن پرداخته است. ماجراي تقليد سكانس به سكانس هفت سنگ» ساخته عليرضا بذرافشان از سريال امريكايي «مدرن فميلي» را ديگر همه مي‌دانند. ماجراي تازه‌يي هم نيست و صرفا انتخاب نادرست يك سريال خانوادگي بي‌ربط به ماه رمضان به عنوان سريال رمضاني شبكه ۳، آن را تا اين حد توي چشم آورده است چرا كه پيش از اين هم سريال‌هايي چون «سايه روشن»، «نخستين انتخاب»، «شب مي‌گذرد» و حتي فيلم‌هاي سينمايي مطرحي چون «مارمولك» چنين تقليداتي داشته‌اند و اينقدر هم سروصدا نكرده است. در اين خصوص بيشتر بايد شبهه را به صداوسيمايي‌ها وارد دانست كه تا اين حد از توليدات تلويزيوني روز دنيا بي‌خبر هستند وگرنه مخاطباني كه اهل تماشاي چنين سريالي نيستند ممكن است حسابي از فضاي شيرين «هفت سنگ» لذت ببرند و اين اثر نمايشي حسابي پربيننده باشد.

پربيننده و پرحاشيه اما تكراري

رسوايي «هفت سنگ» و «ماه عسل» تكراري, پورتال خبری فرهنگی گهر

درباره احسان عليخاني هم كه هميشه حرف و حديث فراوان است. البته نمي‌شود اين نكته را از قلم انداخت كه پربيننده بودن آثار او است كه همواره باعث مي‌شود نقدهاي منفي و مثبت زيادي به آثارش روانه شود. او امسال هم ماه عسل» را روي آنتن دارد. مثل هميشه و بدون نوآوري يا حركت خاص و جديد و با سوژه‌هاي اجتماعي تاثيرگذار و تلخ. خودش دليل اين امر را برند بودن اين برنامه مي‌داند كه سازندگانش را از هر ريسكي دور مي‌كند. اين برنامه هم مخاطبان خود را دارد اما امسال انگار نقدهاي منفي آن بر نقدهاي مثبتش مي‌چربد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي