انتقاد یاوری از کی روش

انتقاد یاوری از کی روش

انتقاد یاوری از کی روش

محمود ياوري در گفت‌وگو با فارس، در مورد انتشار بيانيه کانون مربيان عليه کي‌روش و اينکه او رياست سني اين کانون را بر عهده دارد، ‌گفت: من فقط در يک جلسه افتخار حضور در کانون مربيان را داشتم و به اين دليل رئيس سني اين کانون شدم که از من پيرتر وجود نداشت. مثل حاج‌آقا خادمي که در ابتداي انقلاب به او گفتم چون از همه مسن‌تر است رئيس سني مجلس شود. من هم پس از آن جلسه ديگر افتخار حضور در کانون مربيان و جلساتش را نداشتم که بخواهم در اين مورد حرفي بزنم.

وي که در برزيل حضور داشت در مورد عملکرد فني تيم ملي در جام جهاني گفت: من با هزينه شخصي خود به برزيل و مسابقات جام جهاني رفتم. همانطور که در گذشته اين کار را انجام دادم و باز هم انجام خواهم داد و به جام جهاني مي‌روم زيرا به تجربيات و اندوخته‌هاي مربي‌گري‌ام افزوده مي‌شود. بازي‌هاي زيبايي را در جام جهاني ديدم وقتي کاستاريکا به جمع هشت تيم برتر جهان راه پيدا مي‌کند آن هم با بازيکناني که از نظر بين‌المللي خيلي مطرح نيستند، مي‌فهميم که فوتبال متحول شده است و ديگر ايستا نيست. وقتي الجزاير نتايج خوبي مي‌گيرد يعني آنکه فوتبال تغيير کرده است. حتي ژاپن و کره جنوبي هم بازنده جام جهاني نبودند زيرا فوتبالي برتر را ارائه کردند.

سرمربي سابق تيم ملي تصريح کرد:‌ بايد در فوتبال برنامه داشته باشيم و اين مسئله بر عهده بزرگ‌ترهاي مديريتي فوتبال است. بايد پروژه‌اي در فوتبال ايجاد شود که ما بتوانيم سطح فوتبال‌مان را ارتقا ببخشيم و بالاتر برويم. روزگاري يکي از زيردستانم را تنبيه کردم و به او گفتم تو سقف آرزوهايت از گروهباني به استواري است اما من تيمسار مي‌شوم. ما هم بايد سقف فوتبال‌مان را جام ملت‌هاي آسيا نگذاريم بايد به فراتر از آن فکر کنيم. چرا مدينه فاضله فوتبال ما مساوي مقابل آرژانتين يا باخت يک بر صفر مقابل اين تيم است و وقتي هم به يک مي‌بازيم همه شادمان مي‌شوند. آرژانتين مقابل ما فوتبال بازي کرد بدون آنکه خودش را به دردسر بيندازد. آنها به دنبال يک اشتباه ما بودند تا گل بزنند، اين اشتباه مي‌توانست در اول بازي رخ بدهد يا در آخر مسابقه. اگر فيلم بازي را مرور کنيد متوجه مي‌شويد که مسي چهار بار از همان جا به توپ ضربه زد که يکي از آنها گل شد اينها فقط بر اثر تمرين به وجود مي‌آيد. پس ما نبايد با شکست يک بر صفر مقابل آرژانتين شاد شويم. بايد به فراتر از اين فکر کنيم.

ياوري تصريح کرد: ما مقابل بوسني فوتبالي شتاب‌زده،‌ عجول و بدون تاکتيک را ارائه کرديم. مساوي مقابل نيجريه هم شق‌القمر نبود ما بازيکنان بسيار خوبي داريم و پتانسيل فوتبال ما بسيار بالاست. کي‌روش مربي بزرگي است حتي اگر بر فرض من او را تأييد نکنم. بزرگي کي‌روش سر جايش است او براي کشورهاي صاحب سبک فوتبال برنامه مي‌نويسد و مربي بزرگي است شايد ما نتوانستيم خود را با افکار کي‌روش هماهنگ کنيم. اما نبايد صورت مسئله را پاک کرد چرا پرتغال بايد ليگ 18 تيمي داشته باشد ولي ما با 85 ميليون نفر جمعيت ليگ 16 تيمي داشته باشيم. در جام تخت جمشيد 30 ميليون جمعيت داشتيم 16 تيم بوديم و اکنون هم با 85 ميليون جمعيت 16 تيمي هستيم پس مقابله با مفاسد و پر کردن اوقات فراغت جوانان چه مي‌شود؟

ياوري با اشاره به ضعف‌‌هاي تيم ملي در ديدار با بوسني عنوان کرد: ما در آن بازي عجول بوديم بدون تاکتيک و ساختار دفاعي منسجم بازي کرديم. در مورد تيمي که نمي‌تواند 30 ثانيه گل زده‌اش را حفظ کند چه بايد گفت؟ بيخودي خودمان را بزرگ نکنيم. اينکه بگوييم ما در آسيا اول هستيم اما نمي‌توانيم يک دقيقه گل زده‌مان را حفظ کنيم. بهتر است بگويم در ديدار با نيجريه و آرژانتين بازيکنان تيم ملي با روح‌شان بازي کردند و در بازي با بوسني با جسم‌شان بازي کردند. پس مسائل روحي و رواني در فوتبال بسيار مهم است.

سرمربي اسبق تيم ملي با اشاره به بزرگي کي‌روش گفت: کي‌روش يک مربي بسيار بزرگ است و من همواره از روز اولي که به ايران آمد او را تأييد کردم اما به او ايرادهايي هم دارم اول اينکه او بايد به مربيان ايراني اعتقاد و اعتماد بيشتري داشته باشد در حال حاضر فقط مارکار آقاجانيان فقط در کادر فني مربي ايراني است که اتفاقا مربي بسيار خوبي هم است اما ما بايد بيش از اين مربي ايراني در کادر فني داشته باشيم.

وي افزود: دومين ايرادم به کي‌روش اتکا بيش از حد او به لژيونرها بود. اگر قرار است ما از آمريکا بازيکني را به تيم ملي بياوريم و روي نيمکت بنشانيم چرا يک بازيکن ايراني که در ليگ برتر حضور دارد و در فوتبال خودمان زحمت کشيده و زبان فارسي هم بلد است نيمکت‌نشين نباشد؟ دژاگه و قوچان‌نژاد براي ما بازي کردند آندرانيک تيموريان هم يکي از هشت بازيکن برتر دونده در ميدان بود. بايد به امثال آندو تيموريان خسته‌نباشيد گفت ولي آيا مي‌‌توان به همه بازيکنان خسته نباشيد گفت؟ کي‌روش بايد در ديدگاهش تجديد نظر کند. من 43 سال است که در ايران مربي فوتبال هستم اما چون از کي‌روش خوشم مي‌آيد نمي‌توانم ايرادهايش را نگويم. نمي‌توانم مصلحتي حرف بزنم من بايد به نفع فوتبال ايران صحبت کنم.

ياوري با اشاره به غيبت برخي بازيکنان در تيم ملي گفت: چرا بازيکني مثل عبدالله کرمي به تيم ملي دعوت نمي‌شود و به او بها داده نمي‌شود؟ فولاد با امثال کرمي قهرمان شد و کمترين گل خورده را داشت. کي‌روش بايد به مربي ايراني هم اعتماد کند او بايد با مربيان ايراني جلسه بگذارد. باز گلي به گوشه جمال برانکو که حداقل به صورت ظاهري هم با مربيان ايراني جلسه برگزار کرد. بزرگي و بزرگ‌منشي دليل دارد. اگر فرگوسن مربي بزرگي است به خاطر تجربيات داشته‌ها و ارتباطاتش است. کي‌روش هم مربي بزرگي است اما ما بايد فوتبال‌مان از آسيا بالاتر برود و کي‌روش بايد فوتبال ما را فراتر از آ‌سيا ببرد. او براي تيم ملي گزينه خوبي است زيرا در فوتبال ما بوده و با آن خو گرفته است و از هم‌اکنون بايد به فکر جام جهاني روسيه باشيم.

ياوري که يکي از حاضران در جام جهاني برزيل بود با انتقاد از برخي مسائل حاشيه‌اي گفت: چرا مدام راجع به ماندن و رفتن کي‌روش صحبت مي‌شود؟ من انتقادهايي هم به فدراسيون دارم. هزينه سفر هر نفر به برزيل 30 ميليون تومان مي‌شد در حالي که اين هزينه براي جام جهاني 7 تا 8 ميليون تومان بود. با اين هزينه سنگين چه کساني را به جام جهاني آوردند؟ برخي افراد در جام جهاني بودند که حتي يک بار هم ورزشگاه شيرودي و آزادي را از نزديک نديده بودند. پس صورت‌مسئله را پاک نکنيم افرادي را به جام جهاني آوردند که حتي فوتبال ايران را نمي‌شناختند. خب اگر اين همه پول داشتيم چرا به کي‌روش نداديد تا اردوها و بازي‌هاي تدارکاتي‌آش را برگزار کند. در هر حال من با هزينه شخصي خودم به جام جهاني رفتم، مي‌روم و باز هم خواهم رفت و گزارش خود را هم به مسئولان و صاحبان فوتبال در مورد تيم ملي ارائه خواهم کرد.

منبع:ورزش3

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند