گیاهانی که هورمون زنان را تنظیم می کند

تاريخ : 16 شهریور

گیاهانی که هورمون زنان را تنظیم می کند

تغییرات هورمونی در زنان پیچیده است و اگر به خوبی کنترل نشود ممکن است ناراحتی‌های جسمی و ذهنی برای آنان ایجاد کند. رژیم غذایی و سبک زندگی، عوامل مهمی در عملکرد هورمونی مناسب در زنان است.

گیاهانی که هورمون زنان را تنظیم می کند, پورتال خبری فرهنگی گهر

استفاده از چربی‌های مناسب و خوب مهم است، زیرا مهمترین هورمون‌ها از کلسترول ساخته می‌شوند. همچنین زمان کافی برای استراحت نیز منجر به کاهش نشانه‌های PMS(سندروم پیش از قاعدگی) و یائسگی می‌شود. راه دیگر برای تنظیم هورمون‌های زنان استفاده از بعضی گیاهان دارویی است.

 

گیاه پنج انگشت یا گیاه زنان (ویتکس)

این گیاه در تنظیم هورمونها بسیار موثر است اما به کندی اثر می‌گذارد و ممکن است اثرش پس از ۳ تا ۳۶ ماه آشکار شود. این گیاه نشانه‌های PMS (مانند نفخ، سردرد، افسردگی، احتباس آب، یبوست، آکنه، درد سینه، تحریک‌پذیری اعصاب، بی‌نظمی قاعدگی)  و مشکلات مربوط به یائسگی (مانند گرگرفتگی، بدخلقی، بی‌نظمی قاعده‌گی، میگرن) را کاهش می‌دهد. مطالعات پزشکی و تجربی نشان می‌دهد که این گیاه درمان مناسبی برای بیماری آندرومتیوز و فیبروم است ، همچنین به تنظیم و موازنه‌ی قاعدگی پس از قطع قرص‌های ضدبارداری کمک می‌کند. البته در زمان بارداری و شیردهی و هنگام استفاده از قرص‌های ضدبارداری نباید استفاده شود.

 

ریشه‌ی قاصدک 

کبد نقش مهمی در تنظیم هورمون‌ها، به ویژه هورمون استروژن دارد. کبد نه تنها این هورمون را تولید می‌کند بلکه به حذف آن نیز کمک می‌کند؛ خواه این هورمون منشاء طبیعی داشته باشند یا مصنوعی باشد مانند هورمون جایگزین در هورمون درمانی. برای حفظ متابولیسم و حذف این هورمون باید کبدرا تقویت کرد. ریشه قاصدک، یکی از قوی‌ترین تقویت‌کننده‌های کبد است. ریشه خشک شده‌ی قاصدک را به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید و میل کنید یا از تنتور آن استفاده کنید.

 

شبدر قرمز

شبدر قرمز سرشار پروتئین، کلسیم، منیزیوم، مواد معدنی، ویتامین‌ها و ایزوفلاوین است که در تنظیم چرخه‌ی هورمونی بسیار مؤثر هستند. شبدر قرمز در طب سنتی برای پیشگیری از نفخ معده، بی‌نظمی قاعدگی، فیبروم، یائسگی و نازایی استفاده می‌شود. شبدر قرمز حاوی فیتواستروژن (استروژن گیاهی) است که از سیستم غدد داخلی در برابر مواد شبه استروژن زیان‌آور خارجی محافظت می‌کند و سیستم هورمونی را تنظیم می‌کند. بهتر است در هنگام بارداری از شبدر قرمز استفاده نشود، زیرا هنوز اثر آن بر جنین مشخص نشده است.

 

توجه : در حالی که این گیاهان برای بسیاری از افراد بی‌خطر هستند، اما ممکن است در شرایط خاصی مناسب نباشند، یا با داروی دیگری تداخل داشته باشند، بنابراین بهتر است پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.

  منبع :  پارسی طب

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي