توضیح سپاه درباره توقیف دو شناور آمریکایی در حریم آبی ایران

خبر روز گذشته حسابی سروصدا کرد ، خبری مبنی بر توقیف دو شناور نظامی آمریکایی در حریم آبی کشورمان

دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت و گو با خبر بامدادی شبکه 1 با اشاره به توقیف 2 شناور نظامی امریکایی که به صورت غیرقانونی وارد حریم آبی ایران شده بودند اظهار کرد: نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز یک استقرار کامل و همه جانبه و یک تسلط کامل دارد.

وی ادامه داد: آبهای سرزمینی یک کشور آبهایی  محسوب می شوند که حضور شناورهای خارجی در آن باید با اطلاع و اجازه قبلی باشد.

فدوی تصریح کرد: در وقایع بین المللی یک ورود بی ضرر در آبهای سرزمینی وجود دارد اما انچه که مسلم است این است که عبور و مرور آمریکایی در آبهای منطقه هیچگاه بی ضرر نبوده و ما تلقی عبور بی ضرر را نداریم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بیان داشت: از 10 تفنگدار مستقر در 2 شناور توقیف شده 9 نفر تفنگدار مرد و یک نفر تفنگدار زن بودند که در 3 مایلی آبهای سرزمینی جزیره فارسی قرار گرفته بودند و بلافاصله به لحاظ عدم حرفه ای عمل کردن این نیروها توسط رزمندگان ما در دریا توقیف شدند و به جزیره فارسی منتقل شدند.

فدوی با بیان اینکه تفنگداران شناورهای توقیف شده مقاومت های زیادی را از خود بروز ندادند تصریح کرد: متاسفانه پس از توقیف شناورهای مزبور شاهد بودیم که نیروی دریایی آمریکا و رزم ناو این کشور برای مدت 40 دقیقه رفتار غیر حرفه ای از خود نشان داد و تحرکات هوایی و شناوری را در منطقه داشت که این امر نشان دهنده عدم تعهد آمریکا در رابطه با تامین امنیت و آرامش در منطقه است.

وی با بیان اینکه اقدام به موقع نیروی دریایی سپاه آرامش را به منطقه بازگرداند گفت: پس از توقیف شناورهای آمریکایی منطقه به صورت کامل تحت کنترل نیروی دریایی سپاه پاسداران قرار گرفت.

سخنگوی سپاه: تفنگداران آمریکایی تخلیه اطلاعاتی می‌شوند

خبرگزاری تسنیم: سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران در خصوص آخرین وضعیت توقیف دو شناور آمریکایی و بازداشت 10 ملوان تبعه این کشور توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: همانطور که در اطلاعیه سپاه اعلام شد این اتفاق روز گذشته رخ داده و شناورهای آمریکایی وارد حریم آبهای ایران شده بودند.

وی افزود: پس از نقض حریم دریایی ایران نیروی دریایی سپاه با اقتدار وارد عمل شده و اخطار لازم را به شناورهای آمریکایی داده شد و آنها به این هشدارها تمکین کردند.

سخنگوی سپاه پاسداران  با بیان این مطلب که هیچ درگیری در منطقه خلیج فارس رخ نداده و آنها به اخطار سپاه تمکین کردند، اظهار داشت: پس از بازرسی شناورهای آمریکایی مشخص شد که آنها علاوه بر تجهیزات فنی، سلاح‌های سبک و نیمه سنگین نیز به همراه خود داشته‌اند.

سردار شریف در پاسخ به موضع‌گیری مقام‌های آمریکایی مبنی بر آزاد کردن فوری ملوانان بازداشت شده، گفت: قطعا ایران بر سر منافع ملی ایران با کسی شوخی نداشته و تسامهی نیز نخواهد کرد؛ آنها مطئمن باشند که برخورد ما بر اساس رأفت اسلامی خواهد بود و این چیزهایی که درباره آزادی فوری آنها مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و من، آنرا نه تایید می‌کنم و نه تکذیب می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: قطعا پس از انجام تحقیقات، اگر مشخص شود که کار آنها عمدی نبوده برخورد دیگری صورت خواهد گرفت اما اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با آنها مشخص شود که ورود آنها به منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعا مسئولان مربوطه اقدامات لازم را صورت خواهند داد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه