بیوگرافی ويولا ديويس برنده اسكار بازيگر زن

تاريخ : 11 اسفند

بیوگرافی ويولا ديويس برنده اسكار بازيگر زن را در ادامه می خوانید

بیوگرافی ويولا ديويس برنده اسكار بازيگر زن, پورتال خبری فرهنگی گهر

ویولا دیویس در عین تازه کاری نسبی لااقل به زعم هنردوستان، ۵۲ سال سن دارد و سابقه ۲۱ سال کار بازیگری حرفه ای را پشتوانه خود می بیند و تهیه کننده فیلم های سینمایی هم هست و اسکار نقش دوم زن امسال که روز دوشنبه در شهر لس انجلس آمریکا نصیب وی شد، پاداشی بر سالها کار و حضور او در صحنه به شمار می آید
ویولا دیویس بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشکده هنری معتبر جولیارد شهر نیویورک در سال ۱۹۹۳ کارش را از تئاتر شروع کرد و در سال ۱۹۹۹ یک جایزه «روبی» را که از معتبرترین جوایز در هنر تئاتر است به خاطر بازی در نمایش «روبی متعلق به همگان» بدست آورد. وی در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ در فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی متعددی مشاهده شد و از فیلم های او در این مقطع می توان به «کیت و لئوپولد» محصول ۲۰۰۱ و «دور از بهشت» (۲۰۰۲) اشاره کرد. اعتبار او در سر صحنه و هنر تئاتر نیز با اهدا شدن جایزه تونی (اسکار تئاتر) به وی برای بازی در نمایش «پادشاه هدلی دوم» در سال ۲۰۰۱ کامل شد

حصارها؛ از تئاتر به سینما

شهرت و اعتبار اصلی دیویس در صحنه سینما با بازی وی در یک کار درام سال ۲۰۰۸ به نام «شک» و با بازی او روبروی مریل استریپ شکل گرفت و این فیلمی بود که وی را نامزد جوایز گلدن گلوب و اسکار نقش دوم زن کرد، در سال ۲۰۱۰ دیویس دومین جایزه تونی خود را هم به خاطر حضور در اجرای تازه ای از نمایش «حصارها» بر اساس نوشته ای از اگوست ویلسون بدست آورد. دیویس در آن زمان فکر نمی کرد که ۷ سال بعد از آن برای بازی در ورسیون سینمایی همین نمایش و در فیلمی به کارگردانی دنزل واشینگتن معروف جایزه اسکار را هم بدست بیاورد اما این اتفاق افتاد.

زرنگی حرفه ای

این پیروزی البته میسر نمی شد اگر سران استودیوی سازنده فیلم با زرنگی آشکاری ویولا دیویس را به عنوان بازیگر نقش مکمل مطرح و معرفی نمی کردند. آنها می دانستند که دیویس به رغم تمامی درخشش غیر قابل انکارش در فیلم در شاخه اسکار برترین بازیگر زن نقش اول مغلوب اما استون و ایزابل هوپر خواهد شد ولی در شاخه بالنسبه خالی تر نقش دوم زن راهها برای پیروزی و تصاحب مجسمه طلایی بیشتر به روی او باز بود و این چنین بود که دیویس را به سوی این شاخه سوق دادند و از حضور کم فایده در شاخه برترین بازیگر زن سال معاف کردند. همین گزینش بود که سبب شد دیویس امسال جوایز گلدن گلوب و بافتا را نیز به عنوان بازیگر برتر زن نقش دوم سال بدست آورد و بهترین سال عمر هنری اش را رقم بزند.

اولین ها

دیگر جایزه ای که امسال دیویس برد،‌ از اتحادیه بازیگران سینمای آمریکا (با حروف اختصاری SAG) بود و این سازمانی است که تابحال و طی سالهای اخیر ۵ جایزه خود را ـ البته با احتساب جوایز رده تلویزیونی ـ به دیویس داده است تا وی اولین هنرمند رنگین پوستی باشد که از این نهاد این تعداد جایزه تصاحب کرده است. اضافه بر این دیویس با نامزدی اش برای اسکار امسال که به پیروزی هم منجر شد، اولین زن سیاهپوست در تاریخ ۸۹ ساله برپایی و اهدای جوایز اسکار است که سه بار نامزد اسکار می شود و این امر کلکسیون اولی های او را کامل می کند، هر چند او هنوز اسکار نقش اول زن را نبرده است. جایزه ای که فقط نصیب یک بازیگر سیاهپوست زن (هاله بری) شده است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي