آخرين آمار ايدز در دنيا

در آستانه نوزدهمين كنفرانس بين‌المللي ايدز كه قرار است هفته آينده برگزار شود، سازمان ملل با انتشار گزارشي جديد اعلام كرد: حدود 34.2 ميليون تن در حال حاضر مبتلا به ايدز هستند، اين در حاليست كه بر اساس گزارش سازمان ملل در سال 2010 در دست‌كم 56 كشور، تعداد افراد مبتلا به ايدز به ميزان ثابتي رسيده و يا در حال كاهش است.

به گزارش ايسنا، در اين گزارش كه با عنوان «در كنار يكديگر به ايدز پايان خواهيم داد»،‌ آمده است: حدود پنج ميليون نفراز مبتلايان به ايدزرا جوانان تشكيل مي‌دهند .

دختران 15 تا 24 ساله بيش از ساير افراد در معرض خطر ابتلا به ايدز قرار دارند و حدود 1.2 ميليون زن و دختر در سال 2011 به ايدز مبتلا شده‌اند.

در حال حاضر هشت ميليون نفر به دليل ابتلا به ايدز تحت درمان هستند و سرمايه‌گذاري داخلي در كشورهاي مختلف براي مقابله با اين بيماري افزايش يافته است. كشورهاي با درآمد پايين و متوسط در مجموع 8.6 ميليارد دلار در سال 2011، در زمينه مبارزه با ايدز سرمايه‌گذاري كرده‌اند.

بر اساس اين گزارش اين رقم در مقايسه با سال 2010، 11 درصد افزايش يافته است. در عين حال اين رقم در سال 2008، 8.2 ميليارد دلار بود.

ميشل سيديبه – رييس اجرايي بخش مقابله با ايدز سازمان ملل متحد- كه از تهيه‌كنندگان اصلي اين گزارش است،‌ اظهاركرد: : هم‌اكنون دوران مسئوليت مشترك جهاني و پاسخگويي متقابل فرا رسيده است.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: كشورهايي كه بيش از سايرين شاهد شيوع ايدز هستند، نقش خود را در مقابله با ايدز به خوبي ايفا مي‌كنند با اين حال اين مساله براي افزايش نيافتن كمك‌هاي بين‌المللي كافي نيست و اگر بخواهيم به اهدافمان تا سال 2015 دست يابيم، كمك‌هاي بين‌المللي بايد در اين زمينه افزايش يابد.

توقف و معكوس كردن روند رو به افزايش ايدز از جمله برنامه‌هايي است كه سازمان ملل متحد براي رويارويي با اين بيماري در حال افزايش در نظر گرفته است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوي سازمان ملل متحد، 81 كشور ميزان سرمايه‌گذاري خود را در زمينه ايدز درطول سال‌هاي 2006 تا 2011 به ميزان 50 درصد افزايش داده‌اند. با توجه به اينكه اقتصاد در كشورهاي با درآمد متوسط و پايين در حال توسعه است، سرمايه‌گذاري داخلي در اين كشورها نيز براي مقابله با ايدز افزايش يافته است.

در همين حال كشورهاي عضو گروه «بريكس» شامل برزيل، چين، هند، روسيه و آفريقاي جنوبي نيز طي سال‌هاي 2006 تا 2011 ميزان سرمايه‌گذاري خود براي مقابله با ايدز را بيش از 120 درصد افزايش داده‌اند.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوي سازمان ملل متحد، ابتلا به ايدز در كودكان كاهش چشمگيري داشته است. از سال 2009 تا كنون ميزان ابتلا به ايدز در كودكان حدود 24 درصد كاهش يافته است و در سال 2011، 330 هزار كودك به ايدز مبتلا شدند كه اين رقم در مقايسه با سال 2003 كه ميزان ابتلا به ايدز در آن در اوج خود قرار داشت به كمتر از نصف رسيده است.

 

 

گردآوری: گروه سلامت گهر

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه