شرایط جالب تغییر نام خانوادگی

بسیاری از افراد با نام خانوادگی خود مشکل دارند و بنا به دلایل مختلف می خواهند آن را تغییر دهند. ما در این مطلب از سایت گهر شرایط جالب تغییر نام خانوادگی را برای این دسته از مخاطبان در نظر گرفته ایم. با ا همراه باشید.

.

شرایط جالب تغییر نام خانوادگی

.

یکی از ابزارهای تمایز اشخاص در جامعه محسوب می‌شود که امروزه بعضی از افراد بنا به دلیل مختلف اقدام به تغییر آن می‌کنند.

به گزارش گهر به نقل از باشگاه خبرنگاران ، ورود نام خانوادگی برای ایرانیان نسبت دادن یک نام خانوادگی به هر ایرانی از سال 1313 به صورت قانون مدنی درآمد و از آن به بعد داشتن نام‌خانوادگی برای شخص اجباری شد.

*شرایط تغییر نام خانوادگی

.

اشخاص می‌توانند پس از رسیدن به سن قانونی 18 سال، از طریق سازمان مان ثبت احوال اقدام به تغییر نام خانوادگی کنند که البته باید توجه داشت تغییر نام خانوادگی، امروزه نسبت به گذشته راحت‌تر شده است.

محسن اسماعیلی مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در خصوص شرایط تغییر نام خانوادگی می‌گوید:  هر شخصی می‌تواند در طول زندگی تنها یک بار نام خانوادگی خود را تغییر دهد و این در حالی است که اگر فرد دارای نام خانوادگی مناسب باشد، به هیچ وجه نمی تواند آن را تغییر دهد.

ذکر این نکته نیز قابل اهمیت است که هر فرد، نسبت به نام خانوادگی خود حق تقدم دارد و لذا اشخاصی که در صدد تغییر نام خانوادگی خود هستند باید واژه‌ای را انتخاب کنند که “بلامعارض” باشد.

منظور از بلامعارض بودن نام خانوادگی این است که فرد دیگری دارای نام خانوادگی که ما انتخاب می کنیم نباشد و یا در صورتی که قبلا به ثبت رسیده باشد، کسب اجازه از دارنده نام خانوادگی الزامی است.

همچنین در قوانین مختلف از نام و نام خانوادگی صحبت شده است، از جمله اینکه به موجب ماده 997 قانون مدنی، هر شخص باید دارای نام خانوادگی باشد و یا به موجب ماده 40 قانون ثبت ، تغییر نام خانوادگی اشخاص منحصرا با تصویب سازمان ثبت احوال کشور خواهد بود.

در خصوص استفاده نام خانوادگی زوجه از همسر خود نیز باید گفت: زوجه می‌تواند با موافقت همسر خود تا زمانی که در قید زوجیت هستند از نام خانوادگی همسر خود بدون رعایت حق تقدم استفاده کند و در صورت جدایی ، ادامه استفاده از نام خانوادگی موکول به اجازه همسر خواهد بود.

*افزایش اعتماد به نفس با تغییر در نام خانوادگی!

.

گاهی اوقات تغییر نام خانوادگی در فرد ممکن است مزایایی از جمله افزایش اعتماد به نفس و از بین بردن ضعف روحی را به دنبال داشته باشد و بنا به همین دلایل است که امروزه گرایش مردم به سمت انتخاب نام‌های خانوادگی نیکو و ایرانی – اسلامی افزایش یافته است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه