راه اندازی نیروگاه جدید روسیه در ایران

راه اندازی نیروگاه جدید روسیه در ایران

شرکت دولتی “روس اتم” روسیه در نظر دارد که فهرست سفارشاتش برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در نقاط مختلف جهان را تا ۲۵ درصد افزایش دهد و به رقم حدود صد میلیارد دلار برساند.خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه ۱۲ خردادماه از قول سرگئی کیرییِنکو، مدیرعامل شرکت روس‌اتم، گزارش داده است که فهرست جدید شامل ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در کشورهای قزاقستان، هند، ایران و مجارستان است.

به گزارش رادیو فردا(Radio Farda)، وی در دیدار با دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه اعلام کرده است که این شرکت درصدد است تا لیست ۱۰ ساله سفارش ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای را در سال ۲۰۱۴ به رقم ۹۸ میلیارد یا حتی صد میلیارد دلار برساند.

راه اندازی نیروگاه جدید روسیه در ایران

رویترز می‌نویسد که این شرکت روسی اخیرا موفق به عقد قرارداد ساخت نیروگاه هسته‌ای با مجارستان شده و با کشورهای هند و قزاقستان برای ساخت راکتورهای اتمی به توافقاتی رسیده است. این شرکت همچنین در نظر دارد علاوه بر نیروگاه بوشهر که در سال ۲۰۱۱ به بهره‌برداری رسید، نیروگاه‌های جدیدی در ایران احداث کند.

در همین زمینه اول خرداد ماه سال جاری یک منبع روس که نخواست نامی از وی برده شود، به خبرگزاری رویترز گفت که امکان دارد روسیه در سال جاری توافق ساخت چهار تا هشت رآکتور هسته‌ای را با ایران به امضا برساند.

خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش خود می‌نویسد که روسیه در نظر دارد حجم سفارشات ساخت نیروگاه‌های خارجی را تا سال ۲۰۳۰ تا سه برابر افزایش دهد و به رقم ۸۰ رآکتور هسته‌ای برساند.

این شرکت روسی که با بودجه دولتی اداره می‌شود، امکان سرمایه گذاری ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد دلاری در پروژه‌های ساخت نیروگاه هسته‌ای در داخل و خارج را دارد.

رویترز می‌نویسد که روس‌اتم اعلام کرده است که نیروگاه‌های ساخت این شرکت امن‌ترین نیروگاه‌ها در جهان هستند.

منبع: jamnwes.ir

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند