آزادی برخی زندانیان وقایع سال88

چهارشنبه، روز خوبی بود. قهرمانی تیم کشتی آزاد ایران در جهان، صعود تیم استقلال و بالاخره خبری که مدت‌ها منتظرش بودیم اتفاق افتاد، همه نیامدند اما آزادی همین‌ها هم کم نیست.

آزادی‌ای که نوید خبرهای خوش‌تری در پی دارد. در بینشان، هم اسامی زنان به چشم می‌خورد و هم مردان.

 از فعالان سیاسی و زندانیان عقیدتی گرفته تا روزنامه‌نگاران. طبق آنچه «ایسنا» گزارش داده فیض‌الله عرب‌سرخی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، محسن امین‌زاده، میرطاهر موسوی، عیسی سحرخیز، مهدی محمودیان، محمدعلی ولایتی و حسن زرین‌پور که بعد از وقایع سال 88 زندانی شده بودند، آزاد شدند.

از بند زنان هم خبر می‌رسد که نسرین ستوده، مهسا امرآبادی، محبوبه کرمی، مریم جلیلی، میترا رحیمی، فرح واضحان، ژیلا مک‌وندی و کفایت ملک‌محمدی هم آزادی مشروط گرفته‌اند.

زندانیان سیاسی در حالی آزاد شده‌اند که بخشی از دوران محکومیت خود را گذرانده و بخشی دیگر باقیمانده بود اما به واسطه حکم آزادی مشروط از زندان خارج شدند.

اخبار همچنین حاکی از این است که از زندانیان زن خواسته شده بود که در صورت تمایل می‌توانند دوشنبه‌شب زندان را ترک کنند که به علت زمان نامناسب و دیروقت‌بودن، صبح دیروز آزاد شدند. سعید لیلاز  در این‌باره به «شرق» گفت: «خبر آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی بسیار مهم و نتیجه حضور مردم درانتخاباتی است که توسط رهبری «حماسه» توصیف شد.

این رخداد، محصول همگرایی ملی جناح‌هاست و پیامد گرایش ملت به محور «اعتدال» است.» وی افزود: «مساله آزادی زندانیان سیاسی آخرین چالش باقیمانده بعد از انتخابات به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد سرانجام زمان حل و فصل این مساله رسیده است. امیدوارم به‌زودی امکان رفع دیگر محدودیت‌های برجامانده هم فراهم شود.»

لیلاز گفت: «شاید بتوان این اتفاق را با سفر روحانی و هیات همراه به سازمان ملل مرتبط دانست. اکنون در حال رسیدن به یک تفاهم بزرگ در سطوح عالی هستیم و این آزادی‌ها هم نشانه اصلی آن است که می‌شود فهمید ادامه پیدا خواهد کرد.»

این فعال سیاسی افزود: «امیدوارم هم دوستانی که آزاد می‌شوند هم بقیه که بیرون هستند از مسیر اعتدال خارج نشوند. در شرایط حساس کنونی نباید اجازه داد که رادیکالیسم دوباره سربرآورد اگر ما اجازه ندهیم در اصلاح‌طلبان رادیکالی سربرآورد، تندروهای رقیب هم موفق نمی‌شوند، فضا را تند کنند.»

لیلاز گفت: «ما باید اطمینان بدهیم که جز اعتلای کشور، زیر چتر نظام جمهوری اسلامی برنامه دیگری نداریم و مصداق این قانون اساسی، مقام معظم رهبری است. باید ثابت کنیم که بهترین راه برای اداره کشور، همدلی و هم‌رایی بین طیف‌های سیاسی است. شخصا گواهی می‌دهم اصلاح‌طلبان در خفا و علنی علاقه‌ای به به هم‌ریختن ثبات سیاسی کشور ندارد. همه باید به‌هم کمک کنیم. اگر این فرآیند با آزادی همه زندانیان و رفع حصرها انجام شود من شخصا هیچ انتظار دیگری از مسوولان ندارم.»

علیرضا تابش نماینده مجلس نهم هم این رخداد را «نوعی آشتی ملی» خواند و گفت: «مجموعه حوادث و مسایل و اتفاق‏هایی که طی سالیان گذشته در کشور به وقوع پیوست، عقلانیتی را به سیاستمداران، زعمای قوم،  گروه‌ها، جناح‌ها و احزاب، حاکم کرد، اینکه در هر صورت کشور باید با خردجمعی اداره شود و حذف و زندان کارساز نیست.»  تابش در گفت‌وگو با «شرق» تاکید کرد: «همه اینها زمینه‏ساز ایجاد یک آشتی ملی شده و رهاورد آن آزادی و فضای بازی است که امروز شاهد آن هستیم. البته در این مسیر نه می‌توان تلاش و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی را نادیده گرفت و نه حمایت عقلا و شخصیت‌های مستقل گروه‌های اصولگرا و به‌ویژه قوه‌قضاییه را. از سوی دیگر دکتر روحانی با پیشینه سیاسی مشخص پا به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری گذاشته و مردم نیز با رای به او، گفتمان اعتدال و تدبیر را برگزیدند.»

تابش ابراز امیدواری کرد که روندی که از سوی مسوولان برای ایجاد فضای باز سیاسی در کشور لحاظ شده، تداوم یابد و شاهد آزادی دیگر زندانیان سیاسی و رفع حصر مهندس میرحسین موسوی و مهدی کروبی باشیم. همه اینها نشانه‌ای از بلوغ سیاسی در میان شهروندان، مسوولان و مدیران کشور است و بسیار خوشحالیم که در اوضاع کنونی کشورهای خاورمیانه، ایران با ثبات و کامیابی به سمت مردمسالاری و دموکراسی گام برمی‌دارد.» محمدرضا خباز، نماینده مجلس هشتم با اشاره به اینکه 24 خرداد آغازی برای تغییر و تحول بود و به معنای واقعی کلمه حماسه سیاسی اتفاق افتاد به «شرق» گفت: «باید باور کنیم که از فردای 24  خرداد، ایران میزبان شرایط سیاسی متفاوتی بوده که رای تک‌تک شهروندان ایرانی آن را به وجود آورده. آنچه امروز اتفاق افتاده و شاهد انتشار اخبار آزادی زندانیان سیاسی هستیم.»

صادق زیباکلام هم با بیان اینکه شوخی‌شوخی دارم به آقای روحانی امیدوار می‌شوم، گفت: «البته امیدمان در درجه اول خداوند است و بعد مسوولان محترم. اما واقعا به آقای روحانی امید دارم تا بتواند با سرپنجه تدبیر، یکی‌یکی مشکلات را حل کند.»  زیباکلام افزود: «ما خواهان عدم ایجاد فشار بر روی آقای روحانی بودیم تا حساسیت اصولگرایان برانگیخته نشود. شخصا از 24خرداد تا به امروز، پس از خبر پیروزی آقای روحانی، این دومین خبری بود که بغض را به گلویم آورد و به همین دلیل هم هست که به‌خوبی قادر به سخن گفتن نیستم. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.»

 منبع: پارسینه

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه