۱۰ پیشرفت مهم پزشکی در سال ۲۰۱۴

تاريخ : 12 دی

چشم‌های بیونیکی برای بازیابی بینایی در افراد دچار بیماری‌های شدید چشمی، ایمپلنتی که از تشنج جلوگیری می‌کند و نخستین رژیم درمانی کاملا خوراکی برای هپاتیت C از جمله پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای هستند که پژوهشگران کلینیک کلیولند در آمریکا در فهرست ابداعات پزشکی سال ۲۰۱۴ میلادی قرار داده‌اند.

۱۰ پیشرفت مهم پزشکی در سال ۲۰۱۴, پورتال خبری فرهنگی گهر

پزشکان و پژوهشگران در کلینیک کلیولند انتخاب‌ها برای این فهرست‌ سالانه از میان پیشرفت‌هایی انجام شده است که به عقیده آنان “مراقبت‌‌های پزشکی در سال ۲۰۱۴ شکل خواهد داد.”

برای اینکه درمان یا وسیله‌ پزشکی جدیدی وارد این فهرست شود،، باید سودمندی قابل‌توجهی برای بیماران داشته باشد، مراقبت‌های پزشکی را آسان‌تر کند، و احتمال موفقیت آن بالا باشد.

این ۱۰ پیشرفت در مراقبت‌های پزشکی به ترتیب صعودی اهمیت از  دیدگاه این دانشمندان اینها هستند:

۱۰ -درمان جدید برای سرطان‌های خون

کارآزمایی‌های بالینی بر روی یک دسته دارویی جدید به نام “مهارکننده‌های مسیر گیرنده سلول B” در سال ۲۰۱۳ نشاندهنده تاثیربخشی بالاین داروها در درمان سرطان‌های خونی و لنفاوی “با درجه پایین” با منشا سلول‌های B – نوعی از سلول‌های لنفاوی که در پاسخ ایمنی بدن دخیل هستند- بودند.

در یک بررسی ۷۱ درصد بیماران مبتلا “لوسمی لنفوئیدی مزمن” (CLL) با این داروهای جدید درمان شدند. این داروها سلول‌های بدخیم‌شده B را می‌کشند بدون اینکه اثری بر سلول‌های سالم داشته باشند، و بنابراین عوارض جانبی شدید داروهای شیمی‌درمانی معمول را ندارند.

۹- یک شاخص زیستی جدید برای بیماری قلبی

پزشکان هنگام ارزیابی خطر بیماری قلبی، شاخص‌های زیستی معینی- برای مثال کلسترول خون- را اندازه می‌گیرند تا احتمال دچار شدن فرد به مشکلات قلبی- عروقی بالقوه مرگبار را پیش‌بینی کنند.

اکنون دانشمندان یک شاخص زیستی مهم جدید، به نام “تری‌متیلامین ان- اکساید” (TMAO) کشف کرده‌اند که می‌تواند ابزار غربالگری مفیدی برای افرادی باشد که عوامل خطرساز معمول را ندارند. TMAO یک فرآورده فرعی باکتری‌های روده‌ای است، و یک بررسی که امسال در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد نشان داد که افرادی که دارای بالاترین میزان TMAO هستند، دو برابر بیشتر در معرض عوارض قلبی هستند.

این پژوهش بیانگر ان است که میکروب‌هایی که در مجاری گوارشی ما زندگی می‌کنند، ممکن است شواهدی مهم درباره خطر سکته مغزی و حمله قلبی در اختیار ما بگذارند. کارشناسان معتقدند که که پزشکان ممکن است به زودی بتوانند بر اساس میزان‌های TMAO رژیم‌های غذایی خاص بیماران‌شان برای بهترین پیشگیری از بیماری قلبی را تجویز کنند.

۸-تسکین‌بخشی با کمک کامپیوتر بدون نیاز به متخصص بیهوشی

کولونوسکوپی گران‌ترین آزمایش غربالگری است که آمریکاییان(برای شناسایی زودرس موارد سرطان روده بزرگ) انجام می‌دهند، و هزینه‌های این عمل هنگامی که خدمات بیهوشی هم وجود داشته باشد، بالاتر هم می‌رود. راه حل این مسئله ممکن است یک وسیله تسکین‌بخش شخصی‌شده با استفاده از کامپیوتر باشد که انتظار می‌رود به صورت محدودی در سال ۲۰۱۴ در دسترس قرار گیرد.

این وسیله که از جمله داروی پروپوفول برای تسکین‌بخشی به فرد تزریق کند، می‌تواند در حین کولونوسکوپی تحت نظر پزشک غیرمتخصص بیهوشی باشد. پیش‌بینی می شود که حذف خدمات تخصصی بیهوشی سالانه یک میلیارد دلار از هزینه‌های غربالگری با کولونوسکوپی در آمریکا بکاهد.

۷- ریلکسین برای نارسایی حاد قلبی

هر سال بیش از ۵۵ هزار نفر در آمریکا به علت نارسایی قلبی می‌میرند، و بیش از ۵۰۰ هزار مورد جدید این بیماری تشخیص داده می‌شود. سرلاکسین- یک گونه مصنوعی هورمون طبیعی انسانی- ممکن است نخستین پیشرفت در طول دو دهه برای درمان این عارضه ناتوان‌کننده باشد.

این دارو، نوعی گشادکننده عروقی، در حین دوره‌های نارسایی حاد قلبی جریان خون را در سراسر بدن بهبود می‌بخشد. این دارو همچنین ممکن است التهاب را کاهش دهد که در غیر این صورت می‌تواند باعث آسیب زدن به کلیه‌ها، کبد و قلب می‌شود.

۶- پیوند میکروبیوم مدفوعی

تا این لحظه درمان کردن عفونت کلسیتریدیوم دیفسیل، یا سی دیفیسیل، بر یک یا دو آنتی‌بیوتیک – وانکومایسین یا مترونیدازول- متمرکز بوده است. اما متخصصان گوارش اکنون در بیمارانی که درمان دارویی متعارف پاسخ نمی‌دهند، از پیوندهای مدفوع انسانی استفاده می‌کنند. این فرآیند شامل منتقل کردن مواد مدفوعی سالم به روده بزرگ بیمار است که تعادل باکتریایی را به آن باز می‌گرداند.
بر اساس گزارش‌ها علائم برخی از بیماران که به دوره‌های متعدد عفونت روده‌ای با سی دیفسیل دچار شده بودند، در طول ۲۴ ساعت با استفاده از باکتری‌درمانی بهبود پیدا کرده است.

۵- سیستم پشتییانی از تصمیم‌گیری برای بیهوشی

انجام اغلب ۵۱ میلیون عمل جراحی که در سال در سراسر آمریکا انجام می‌شود، بدون وجود بیهوشی امکان ندارد. یک سیستم مدیریت الکترونیک بیهوشی ایجاد شده است که به طور همزمان سوابق کامل بیهوشی از لحاظ رویدادها، داروهای مصرفی و اعمال انجام شده را ثبت می‌کند.

این سیستم به این منظور ساخته شده است تا پیروی از بهترین شیوه‌های بیهوشی تضمین شود، و به این ترتیب از خطر خطاهای وخیم کاسته شود.

۴- دوران جدید درمان هپاتیت C

گرچه درمان‌ها برای هپاتیت C از دهه ۱۹۹۰ به طور عمده‌ای بهبود یافته است، بسیاری از بیماران باید بر روی رژیم‌های درمانی درازمدت (تا ۴۸ هفته) قرار بگیرند و داروهایی را که تحمل‌شان مشکل است، مصرف کنند اکنون یک داروی جدید به نام “سوفوسبوویر” (Sofosbuvir) ممکن این مشکلات را حل کنند.

این دارو نخستین درمان کاملا خوراکی هپاتیت C است و در مراحل انتهایی تایید شدن بوسیله سازمان غذا و داروی (FDA) آمریکا است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان پاسخ درمانی به این دارو ۹۰ درصد یا بالاتر است، و اثرات جانبی کمتری هم دارد.

۳ – تحریک‌کننده عصبی واکنشگر برای صرع مقاوم

در حدود ۳۰ درصد آمریکاییان مبتلا صرع با داروها یا سایر درمان‌ها نمی‌توان حملات تشنجی را تحت کنترل درآورد. و با وجود اینکه جراحی برای درمان این بیماران امکان‌پذیر است، این شیوه ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد و اغلب بی‌فایده است. امسال گزینه درمان جدیدی پشتیبانی کامل “هیات مشورت وسائل نورولوژیک” FDA را به دست آورد.

این وسیله نورولوژیک که با جراحی در بدن کاشته می‌شود، می‌تواند بروز حملات صرعی را بسیار کاهش دهد. این وسیله که زیر پوست کاشته می‌شود، از راه الکترودهایی که درون مغز بیمار قرار داده شده‌اند، الگوهای الکتروانسفالوگرافیک یا فعالیت الکتریکی مغز را ثبت می‌کند. هنگامی که این وسیله یک حمله در حال بروز را شناسایی می‌کند، ضربان‌های کوتاه‌مدت الکتریکی را به مغز می‌فرستد که می‌تواند حمله تشنجی قریب‌الوقوع را متوقف کند.

۲- آزمایش‌های بر اساس ژنوم برای تومورهای سرطانی

درمان‌های تهاجمی برای تومورهای سرطانی، حتی در مواردی که ضروری نیست، (هم بوسیله پزشکان و هم بیماران) بر اساس رویکرد “محض احتیاط” دنبال می‌شود.

اما اکنون آزمایش‌های بر اساس ژنوم بیماران می‌تواند به پرهیز از درمان‌های نالازم (و ناخوشایند) مانند شیمی‌درمانی و پرتوتابی در هنگامی که توجیهی ندارند، کمک کند.

چندین آزمایش ژنومی در حال حاضر در دسترس است که می‌تواند ژن‌ها در تومور بیماران را آنالیز و تهاجمی بودن سرطان را پیش‌بینی کند و به این ترتیب تصمیم‌گیری‌های درمانی ساده‌تر می‌شود.

۱- چشم بیونیکی برای بیماری شدید چشمی

“رتینیت پیگمنتوزا” (RP) به گروهی از بیماری‌های ارثی چشم اطلاق می‌شود که بیش از ۱۰۰ هزار آمریکایی را مبتلا می‌کنند و تا ۴۰ سالگی به نابینایی قانونی بیماران می انجامند. اکنون پس از دو دهه تلاش و آزمایش، و بیش از ۲۰۰ میلیون دلار صرف هزینه، ممکن است درمانی برای RP وجود داشته باشد.

این تکنولوژی تایید شده بوسیله FDA پروتز شبکیه‌ای ۶۰ الکترودی کاشته با جراحی است که پیام‌های فرستاده‌شده به طور بیسیم از عینکی مجهز به دوربین ویدئویی را رمزگشایی می‌کند. واحد پردازش ویدئویی این دستگاه را نیز بیمار باید حمل کند. این ایمپلنت شبکیه‌ای یا “چشم بیونیکی” به طور کامل بینایی را باز نمی‌گرداند؛ اما می‌تواند حس نور و تاریک، حرکت، و مکان اشیا و افراد را در فرد ایجاد کند.

منبع:خبرپو

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي