گفتگو با مجید خراطها به بهانه انتشار اولین آلبوم مجازش

تاريخ : 27 فروردین

پیک خبر: لیا شیرازی، به عنوان مقدمه این مصاحبه، تنها می‌خواهم به یک جمله اکتفا کنم که خود، گویای تمام حرف‌های گفته و ناگفته و البته بهانه ما برای انجام این مصاحبه است: «مجید خراط‌ها هم به جمع خوانندگان مجاز پیوست».

گفتگو با مجید خراطها به بهانه انتشار اولین آلبوم مجازش, پورتال خبری فرهنگی گهر
… به عنوان اولین سوال، لطفا بفرمایید قصه موسیقی برای شما از کجا آغاز شد؟
موسیقی سال‌های زیاد و قبل از من، در خانواده‌ام به اشکال گوناگون ساری و جاری بود و من هم با قرار گرفتن در این محیط با موسیقی بزرگ شدم. خانواده‌ام را جدا از گفتارهای متداول و تعارفات معمول به شدت در شکل گیری شخصیت هنری‌ام موثر می‌دانم و تقریبا تمامی افراد خانواده‌ام دستی در موسیقی داشته و دارند که از آن جمله می‌توان به نوازندگی سازهای نی، تنبور، دف، سنتور و… اشاره کرد.

… اولین ترانه‌ای که نوشتید و خواندید، چه نام داشت؟
ترانه «لحظه آخر» ترانه‌ای بود که برای یکی از هنرجو‌هایم ساختم و به دلیل سخت بودن ملودی، این ترانه را با صدای خودم به ایشان دادم تا تمرین کنند. کمی گذشت و در جاهای مختلفی این قطعه را با صدای خودم شنیدم که این اتفاق، استارتی برای ادامه این مسیر شد..
… تاثیر تحصیلات آکادمیک و تجربه را در کنار یکدیگر بر ماندگاری یک اثر چطور تحلیل می‌کنید؟
عقیده من بر این است که راز مانایی یک قطعه، ملموس بودنش برای سنین مختلف و حتی نسل‌های متفاوت است با این حال درک اصول موسیقی (تئوری و تجربی) بسیار می‌تواند در ماندگاری یک اثر مؤثر باشد.
… در مورد آلبومی که آماده انتشار دارید، کمی توضیح بدهید.
آلبومی که قرار است به زودی عرضه شود، در واقع دو آلبوم تلفیق شده با یکدیگر هستند که در ابتدا اسمش «حلقه» را برای آن انتخاب کردم اما با اضافه شدن ترک‌های بعدی نام «دیگه می‌رم» را مناسب‌تر با محتوای این آلبوم دانستم. توضیح خاصی در مورد این آلبوم ندارم اما سرودن ترانه و آهنگسازی ۱۴ ترانه‌ای که در این اثر قرار داده خواهد شد مثل تمامی کارهای قبلی‌ام با خودم بوده و در زمینه تنظیم از دوستانی کمک گرفتم. لازم به توضیح می‌دانم که بگویم این آلبوم تا یک هفته قبل از عرضه در فروشگاه‌ها، روند تکمیلی‌اش را طی می‌کند و به شدت این روز‌ها مشغول کار کردن‌های نهایی روی آلبوم هستم.
… سال هاست سایت و وبلاگ‌ها مطالبی در مورد شما نوشته‌اند. نظرتان درباره این مطالب و تاثیری که در جذب یا دفع مخاطب داشته‌اند، چیست؟
این دوستان مدت هاست که من را مورد لطفشان قرار دادند و گاهی با اغراق در خصلت‌های نیک، من را شرمنده خودشان ساختند و در بعضی موارد خاص هم با کم لطفی‌هایی روبرو شدم که این را کاملا طبیعی و شیرین می‌دانم. از طرف دیگر، لطفی که مخاطب‌ها و طرفدارانم به من دارند، تاثیر بسیار زیادی در محبوبیت من دارد اما از دیدگاه کمی تخصصی‌تر می‌توانم موضوعات ترانه و ملموس بودن آن‌ها آمیخته با آهنگسازی در فضا‌های شبیه به ترانه را هم مهم بدانم. سعی من بر این است که توجه ویژه‌ای به رخداد‌ها و پدیده‌های ملموس اجتماعی مثل طلاق، اعتیاد و… داشته باشم. البته ناگفته نماند، این مساله که مخالفینی هم وجود دارد، برای خودم بسیار شیرین است چون همیشه تعریف و تمجید نیست که من را تشویق به پیشرفت می‌کند. البته خودم هم با ماهیت خیلی از این موضوعات از جمله خشونت، طلاق و… مخالفم اما بیان رنج‌های مردم همیشه شیرین نیست!
… همین دوستان به شما لقب «سلطان احساس» داده‌اند یا در بعضی از وبلاگ‌ها در کنار نام شما از واژه «استاد» استفاده کرده‌اند. نظر شخص شما در این باره چیست؟
اصولا صفت‌هایی که به یک هنرمند داده می‌شود، می‌تواند نظر شخصی طرفدارانش باشد و نظر این عزیزان برای من قابل احترام است که دلیل این لقب شاید می‌تواند پافشاری من به اجرای ترانه‌های احساسی در برهه‌ای از زمان باشد. در مورد واژه استاد هم راستش خیلی با این موضوع مواجه نشده‌ام اما لطف عزیزان هست و احتمالا مبدا می‌تواند محاوره هنرجو‌هایم با من باشد.
… معمولا در ترانه‌های شما تصویرهای نو و بدیعی وجود دارد. چگونه به خلق این ابیات دست پیدا می‌کنید؟

شما لطف دارید. من فقط حرف‌های دلم و زیبایی‌هایی که می‌بینم را به شعر تبدیل می‌کنم و هنرمند اصلی خالق این زیبایی هاست.
… دلیل این همه غمگین و منفی خواندن چیست و آیا شایعاتی که وجود دارد صحت دارد یا خیر؟
من هیچ وقت سعی‌ام بر غمگین خوانی نبوده اما به نظر من صورت و محتوا باید با هم همرنگ باشند یعنی نمی‌شود یک موضوع همراه با دلتنگی یا… را با گویش و خوانش شاداب بیان کرد و شاید قرارگیری من به جای شخصیت اصلی شعرم است که خوانش من را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته
در جریان تمامی شایعات مد نظر شما نیستم اما گاهی می‌توانند این شایعات احتمال انطباق زندگی شخصی من با ترانه‌هایم باشد.
… پس بهتر این بپرسم، شخصیت مجید خراط‌ها چقدر به قهرمان ترانه‌هایش شباهت دارد.
با فهم موضوع‌هایم به درک کامل از آن‌ها و شرایطشان می‌رسم اما لزوما ترانه‌هایم شرح موضوعات شخصی‌ام نیستند.
… در زندگی عادی هم به اندازه ترانه‌هایتان، همین اندازه تنها و غمگین هستید؟
هیچوقت تنهایی و غمگینی را از ترانه‌ها و آهنگ‌هایم حس نکردم اما احساسی و عاطفی بودن ترانه‌هایم را می‌پسندم و بی‌شباهت با شخصیت اجتماعی‌ام نیستند.
… انواع و اقسام صفحه‌ها به نام شما در اینترنت وجود دارد، هیچ وقت سعی نکردید برای سامان بخشیدن به آن‌ها به صورت رسمی صفحه و سایتی مختص به خود داشته باشید؟
خیلی از وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها و صفحاتی که با عنوان طرفداران مجید خراط‌ها در حال فعالیت هستند، توسط افراد مختلفی مدیریت می‌شوند اما در واقع تمامی این عزیزان با استناد به مطالب موجود در سایت www.majidkharatha.net که سایت رسمی تری از من هست مطالب رو update می‌کنند. همچنین دوستانی که دوست دارند پیگیر کارهای من باشند می‌توانند با ارسال sms مشخصات (نام، فامیل، شهر سکونت) به ۳۰۰۰۴۸۰۴۸۰ عضو کانون هواداران ما شده و از همین طریق از برنامه‌ها و… ما با خبر شوند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي