گزارش کامل از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

تاريخ : 12 بهمن

 خبرگزاری مهر: افتتاحیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر امشب با تشریفات خاصی برگزار شد.

در ابتدا هنرمندان و عوامل فیلم های حاضر در این رویداد که با خودروهای ویژه به تالار وحدت آمده بودند از روی فرش سبز و از “کوچه انقلاب” گذر کرده و وارد تالار شدند.البته امشب جای خیلی ها هم خالی بود از شهید آوینی تا …

مراسم افتتاحیه سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر امشب ۱۱ بهمن ماه با حضور محمد حسینی وزیر ارشاد، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی، محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره، جمعی از هنرمندان و عوامل فیم های حاضر در این رویداد و علاقمندان به سینما در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده محمد سلوکی بود، پس از قرائت قرآن، گروه وصل یار قطعه ای را برای مدعوین اجرا کردند. پس از آن سلوکی به میهمانان خوش آمد گفت.

پس از پخش نماهنگی از نغمه های محمدی به مناسبت تولد پیامبر اکرام (ص)، نماهنگی دیگر درباره سینما به همراه بریده فیلم هایی همچون “مسافران”، “چهارشنبه سوری”، “وقتی همه خواب بودند”، “آب و آتش”، “کمال الملک”، روسری آبی”، “سوپر استار”، “بوی کافور، عطر یاس”، “مادر”، “آژانس شیشه ای و.. به نمایش در آمد. که در این بخش فیلم ها با استقبال و تشویق مدعوین همراه بود.

صحبتهای دبیر جشنواره، رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد

پس از آن محمد رضا عباسیان دبیر جشنواره فیلم فجر گفت:من کودک انقلاب اینک میانسال دبیر این رویداد هستم. کودکان انقلاب جای پای بزرگان انقلاب گذاشته اند.

گزارش کامل از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر, پورتال خبری فرهنگی گهر

وی که از از ارائه هر گونه آماری در زمینه برگزاری جشنواره خودداری کرد، افزود:آمار و شمارگان در قبال هنر کم می آورند. من امشب هیچ نمی گویم. امیدوارم عمل دست اندرکاران برگزاری جشنواره محتاج حرف نباشد. ما هر چه کرده باشیم در مقابل قد بلند انقلاب کم است. شاید بلند قدی سینما کوتاهی قامتمان را بپوشاند و بلند نشانمان دهد. امیدوارم در آئین اختتامیه حرفی برای گفتن باشد.

پس از صحبتهای دبیر جشنواره نماهنگی از مراحل اجرایی برگزاری جشنواره پخش شد. سپس جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد صحبت هایی را درباره جایگاه سینما و برگزاری این رویداد  ارائه کردند.

دعوت از سینماگر چینی

در ادامه پس از معرفی بخش بین الملل این رویداد، به دعوت مجری مراسم، فنگ شو گین پول ساز ترین سینماگر چین به روی صحنه آمد و گفت:جشنواره فیلم ها در حقیقت مراسم همه اهالی سینما است. یک فرصت برای فرهنگ های مختلف است. از جشنواره فجر تشکر می کنم که این فرصت این گرانبها را به چینی ها اختصاص دادند.

اهدای سیمرغ بلورین به برندگان بخش اقلام تبلیغی

پس از صحبتهای این سینماگر، نمایی از آثار سینمای چین به تصویر در آمد. سپس با حضور وزیر ارشاد، دبیر جشنواره و محمد احمدی یکی از داوران بخش اقلام تبلیغی جوایز این بخش اهدا شد.

فرشته طائرپور برنده بهترین پوستر فیلم برای “آئینه های روبرو” گفت:امشب همه غایبنی می توانستند باشند و نیستند مانند مرحوم مسعود بهنام، هنرمندان دیگری هم می توانستند باشند که اینجا نیستند مانند رخشان بنی اعتماد.

وی افزود:از داوران تشکر میکنم که به مواد تبلیغی فیلم “آئینه های روبرو” توجه کردند. من این جایزه را به قالیباف شهردار تهران هدیه می کنم. نه به خاطر خدماتی که به شهر تهران ارائه کردند. بلکه شاید توجه ای در وی ایجاد شود و به سهم نزدیک به صفر از عرصه تبلیغات سینما که در مقایسه با چیزهایی که ما این روزها در تبلیغات شهری می بینیم اهمیت دهد.

وی افزود: کشوری که صاحب سینمای ملی است جای افسوس دارد چهره اش از روح و هویت سینمایی اش تهی باشد. کاری ندارد به چهره شهرمان چهره سینمایی بدهیم. سینمای ایران محترم و عزیز است. مسئولین آگاه باید بدانند که ما با تمام مشکلات عوارض پرداخت می کنیم پس توجه بیشتری به این موضوع نشان دهند.

تقدیر از عوامل اولین فیلم سه بعدی و نقاشان سردر سینماها

در ادامه با حضور عباسیان دبیر جشنواره فجر، رئیس سازمان سینمایی از علی عطشانی کارگردان “آقای الف” و بابک محقق طراح سه بعدی این فیلم به عنوان اولین فیلم بلند سینمایی سه بعدی، تقدیر شد.

عباسیان در ادامه عنوان کرد:تکنولوژی در دنیا به سمت دیجیتال رفته است. از این رو در این رویداد کلیه سینماها با همکاری دوستان به سیستم دیجیتال مجهز شده است. تمامی فیلم ها نیز به نسخه دیجیتال تبدیل شده است. به همین جهت با توجه به پیشرفت تکنولوژی در این مراسم از اولین فیلم سه بعدی سینمای ایران تقدیر می کنیم.

علی عطشانی پس از دریافت لوح تقدیر گفت:خوشحالم که در این مراسم من شمقدری را از نزدیک دیدم. در این چند ماه که شمغول ساخت فیلم بودم چندین بار خواستم از وی وقت ملاقات بگیرم که این اتفاق نیفتاد. از همه شما دعوت می کنم فردا صبح به دیدن فیلم “آقای الف” در ایوان شمس بیایید.

در ادامه نیز از سه نقاش پیشکسوت سردر سینماها تقدیر شد. پس از آن نیز نماهنگی از درگذشتگان سینمای ایران در این یک سال پخش شد که این بخش با اجرای تعدادی از گروه موسیقی وصل یار همراه بود.

بزرگداشت نادر طالب زاده با یوسفعلی میر شکاک

در ادامه در بخش بزرگداشتهای این رویداد، نادر طالب زاده به همراه یوسفعلی میر شکاک از پله های دکور طراحی شده وارد صحنه شدند.

گزارش کامل از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر, پورتال خبری فرهنگی گهر

میرشکاک درباره طالب زاده گفت:من حاج نادر را در کنار سید شهید آوینی شناختم. روزی به دعوت آوینی قرار شد برویم و فیلم “برلین زیر بال فرشتگان” را ببینیم. که گویی دو فرشته از آسمان آمدند  تا تقدیر من را به گونه ای رغم بزنند تا در این سرزمین بمانم.

وی افزود: آن یکی در فکه به آسمانیان پیوست و آن یک در نزد من. طالب زاده از کسانی است که کمترین فضیلت او ساخت مستند است. امیدوارم این بزرگوار همچون درخت مایه گستر سر من نگه داشته شود تا نسبت من را با آسمان نگه دارد.

در ادامه نادر طالب زاده عنوان کرد:میر شکاک را دوست داریم و جای آوینی خالی است. کاش در زمان حیات وی از او هم تقدیر می شد. بهترین هنرمند زمان در حال حاضر آوینی است. خوشحالم اینجا با میرشکاک آمدم. تمامی بزرگانی که کمک می کنند و حامی این اتفاق هستند، خداوند درجه آنها را بالاتر ببرد.

تقدیر از الماسی با فرامرز قریبیان

در بخش تقدیر از جهانگیر الماسی نماهنگی از بریده فیلم های وی به نمایش درآمد. وقتی وی با قریبیان به صحنه وارد شد. نوجوانی با یک گاری انار نیز وارد صحنه شد که این بخش با اجرای موسیقی سنتی همراه بود.

گزارش کامل از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر, پورتال خبری فرهنگی گهر

الماسی عنوان کرد:سپاسگذارم از مردم ایران، از اساتیدم همچون مشایخی، قریبیان و تمام کسانی که در این سالها به من نکته ای آموختند. من اناری که از دست این نوجوان گرفتم به فرامرز قریبیان هدیه می کنم. من برای حضور در اولین فیلمم درسینمای بدنه، به شمال سفر کردم. به ویلای رفتم و همه عوامل سرکار بودند. اما قریبیان در این خانه تنها بود. او مثل حالا همین قریبیان سینمای ایران بود. او من جوان را به گرمی پذیرفت و روی من را بوسید.

در ادامه قریبیان گفت:من فکر نمی کنم کار مهمی در سینمای ایران انجام دادم. این روحیه و کاراکتر من است. من الماسی را آن زمان نمی شناختم. جوان بود و از وی استقبال کردم. وی به من لطف دارد و شاید موضوع را کمی بزرگ کردند. از وی و همه شما سپاسگذارم.

تقدیر از مهری شیرازی با مریلا زارعی و نیکی کریمی

در این بخش مریلا زارعی گفت:خوشحالم دراین جمع هستم. شب عزیزی است. اینکه من در راه بازیگری کارم را ادامه دادم طراحی چهره پردازی چیره دستی همچون شیرازی است. من توسط مهین نویدی وارد سینما شدم و با دستان پر مهر شیرازی این لحظات را سپری کردم. دستان گرم وی ما را با آرامش همراه می کند. اهالی سینما می دانند که یک فاصله غریبی بین من و این بانو افتاده بود. امشب فرصتی شد تا در میان این جمع دستان وی را ببوسم.

گزارش کامل از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر, پورتال خبری فرهنگی گهر

مهری شیرازی هم افزود:من از همه شما سپاسگذارم. از همه تشکر می کنم که من را شایسته این تقدیر دانستند.

تقدیر از کمال الملک سینمای ایران

پس از پخش نماهنگی از حضور وی در سینمای ایران، جمشید مشایخی واردشد و به صحنه ادای احترام کرد. محمد سلوکی مجری مراسم به جهت پیشکسوت بودن این بازیگر، از تمامی هنرمندان خصوصا نسل جوان سینمای ایران دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شوند. کوروش تهامی، امین حیائی، رضا ناجی، احمد میرعلائی، پویا امینی، محمد متوسلانی، جواد شمقدری و دبیر جشنواره نیز روی صحنه حاضر شدند و به وی ادای احترام کردند.

در ادامه جمشید مشایخی با تشویق حاضرین روبرو شد، گفت:این اولین باری است که یک شاگرد مورد تشویق بزرگان قرار می گیرد. افتخار می کنم همیشه شاگردم. وی صحبتهای خود را با یک بیت از حافظ به پایان رساند.

در پایان این مراسم نیز قطعه ای دیگر گروه وصل یار اجرا کردند.
 
حاشیه ها:

– این مراسم با ۲۵ دقیقه تاخیر آغاز و پس از دو ساعت به پایان رسید

– مثل روال هر سال بیرون تالار وحدت مملو از جمعیتی بود که از علاقمندان به سینما بودند. آنها بازیگران و هنرمندان را از پشت نرده های تالار می دیدند. البته برخی نیز به دنبال کارت بودند تا وارد مراسم شوند.

– امسال نیز مثل سال گذشته فرش سبز در کوچه انقلاب برای حضور هنرمندان وسینماگران پهن شده بود که آنها طی مراسم ویژه ای از این طریق وارد سالن شدند.

– در کنار عوامل فیلم “حوض نقاشی” صندلی برای مرحوم مسعود بهنام قرار گرفته بود که روی آن یک تاج گل به همراه عکس وی بود.

– دکور مراسم قابل توجه بود و طراحی آن بر اساس معماری تاریخی سنتی انجام شده بود و با تصاویر سه بعدی جلوه زیبایی ایجاد کرده بود.

گزارش کامل از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر, پورتال خبری فرهنگی گهر

– در بخش بزرگداشت جمشید مشایخی، سلوکی از هنرمندان خواست روی صحنه حاضر شوند. اما در این میان چند نفر از علاقمندان سینما نیز روی سن آمدند که سلوکی به آرامی از آنها خواست این صحنه را ترک کنند.

– در پایان قطعه ای توسط گروه وصل یار اجرا شد که برخی از مدعوین سالن را ترک کردند و بیشتر صندلی ها خالی بود.

– پس از پایان آئین افتتاحیه، مراسم آتش بازی در محوطه تالار وحدت برگزار شد.

گزارش کامل از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر, پورتال خبری فرهنگی گهر

– در این مراسم هنرمندانی همچون منوچهر محمدی، مازیار میری، علی روئین تن، هومن بهمنش، محمد هادی کریمی، هنگامه قاضیانی، محسن علی اکبری، مهرداد خوشبخت، روناک یونسی، الهام حمیدی، امین حیائی، نیلوفر خوش خلق، سروش صحت، فرهاد قائمیان، رامتین لوافی پور، مهرداد صدیقیان، بهنام بهزادی، ابراهیم اصغری، شفیع آقا محمدیان، هاشم میرزاخانی، بهمن حبشی، همایون ارشاد، حمید بهمنی، غلامرضا آزادی، مهدی صباغ زاده، بهرام توکلی، سعید ملکان، هادی مقدم دوست، محمدرضا شفیعی و… حضور داشتند.

سینماگران نگذارند سینما به ابتذال کشیده شود

وزیر ارشاد در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر گفت: سینمای پس از انقلاب گرچه کوشیده به سمت استهجان نرود، لیکن کافی است که کار به ابتذال بکشد و خوش‌ناخوا‌هان آنرا به انفعال بکشند. سینما امروز رسالتی دارد، صدبار مسئولانه‌تر از گذشته و بر هنرمند است که تن به آسودگی نیالاید و راه راحت نپیماید.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در این مراسم گفت: کاروان بی‌توقف، سی منزل را پشت سر گذاشت و در حیاط رباط، بار افکند! و چه بار افکندنی! و به تجدید قوا، جاده‌ دهه چهارم را از این کاروانگاه، آغازید و اینک تاجران قافله معرفت و هنر و صانعان مبتکر حوزه‌ تصویر تصوّر و هنرمندان عرصه‌ تنویر تفکر، بار زحمت یکساله و گاه بیش از آن را، بر زمین قضاوت‌ها و ارزیابی‌ها، پیاده کردند و به افادت از آن، چشم مردم مشتاق را دعوت بر این ضیافت!

وی افزود: سینمای پس از انقلاب گرچه کوشیده است به سمت استهجان نرود، لیکن کافی است که کار، خدای ناخواسته، به ابتذال بکشد و خوش‌ناخوا‌هان آنرا به انفعال بکشند. سینما امروز رسالتی دارد، صدبار مسئولانه‌تر از گذشته! اگر به رنج، این نظام برپای ایستاده است و به‌خون، چهره سرخ نگه داشته است بر هنرمند است که تن به آسودگی نیالاید و راه راحت نپیماید.

وزیر ارشاد همچنین اشاره کرد: سینما کلید پیشرفت کشور است آنگاه که آنرا گم نکنیم و برای ورود ناگزیر به از جا کندن و برداشتن لولا نشویم که خانه بی در، امنیت خود را از دست می‌دهد و هرکس به خود اجازه‌ ورود می‌دهد. سینماگر باید از کلید معرفت و تعهد خود با تمام وجود مراقبت کند و حریم خود و دیگران را مواظبت کند. انتخاب مسئول از دایره هنرمندان این حوزه نیز با همین دیدگاه صورت گرفته است.

حسینی اشاره کرد: عزیزان سینماگر، جهان امروز شاهد تحولات وسیع و سریعی است. شاهد تجدید حیات معنویت، دیانت و ارزشهای متعالی است. علیرغم اهانت‌ها به اسلام و پیامبر اعظم، باور همگان به تحقق وعهده الهی راسخ‌تر می‌شود که “هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله ولو کوه المشرکون”
هرکه پری گشت به بال حضور/ اوج بگیــرد زخیال حضور
وعده‌ حق را چو تو مظهر شوی / شأن بیابی ز وصال حضور

و هنرمند بدین‌سان خود را مصالح این ستون عرش‌آسا می‌نماید و مصالح خود را منطبق با مصلحت حق می‌انگارد و خود را در اختیار باورش می‌گذارد! چنین بادا!

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: سی و یکمین جشنواره‌ فیلم فجر با تمایزی محسوس و تنوعی ملموس از اقلیم و موضوع، نقد سالم و مفید اجتماعی، دفاع مقدس و گونه‌ دینی و حضور چشمگیر جوانان و فیلم‌اولی‌ها و نیز استقبال بین‌المللی، به‌نظر می‌رسد به تعریض جاده و علایم راهنما، مجهز شده است.

وی در پایان عنوان کرد: از سینماگران و نقشِ‌گرانِ آنان سپاسگزارم و به استیفای آرزوهای مقدس نظام، امیدوارم.

توفیق، رفیق طریق عزت و اعتبار گردآورندگان و گردآمدگان این محفل باد!

صندلی خالی مسعود بهنام در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

در مراسم افتتاحیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر یک صندلی خالی به یاد مسعود بهنام صدابردار فقید سینمای ایران گذاشته شده است.

در ابتدای مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر که در تالار وحدت در حال برپایی است بخش‌های موسیقایی و کلیپ‌های تصویری با موضوع سینما پخش شد که مورد پسند حاضران قرار گرفت.

مهم‌ترین ویژگی مراسم سخنرانی کوتاه دبیر جشنواره و رئیس سازمان سینمایی بود.

همچنین جای خالی مسعود بهنام صدابردار تازه درگذشته سینمای ایران نیز محسوس بود که دست‌اندرکاران جشنواره و کارگردان مراسم افتتاحیه این جای خالی را با یک شاخه گل پر کرده بودند.

این شاخه گل روی یک صندلی قرار داشت و در کنار آن نیز عکس زنده‌یاد مسعود بهنام قرار دارد.

کارگردان مراسم جای مناسبی را هم برای این صندلی در نظر گرفته است؛ صندلی‌ای بین صندلی مازیار میری و منوچهر محمدی  کارگردان و تهیه‌کننده فیلم “حوض نقاشی” که بهنام زمانی که هنوز مشغول صداگذاری این فیلم بود، دار فانی را وداع گفت.

بهنام اولین و آخرین تجربه کاری خود را سر اثری از منوچهر محمدی داشت.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي