کنترل آسم بدون نیاز به هیچ دارویی

یکی از اساسی ترین علتهای  بوجود آمدن حمله‌های آسمی قرار گیری در معرض هوای سرد و خشک است.تغییرات آب و هوایی در اختیار شما نیستند ولی بهتر است از دلیل گوناگونی بیشتر حملات آسم در زمستان آگاه باشید. سعی کنید سینه خود را گرم بگیرید و با استفاده از شال‌گردن، جلوی بینی‌تان را بپوشانید تا هوای سرد و پر سوز وارد ریه شما نشود. معمولا کسانی که آسم حساس به سرماخوردگی دارند بیشتر با تغییرات جوی یا در معرض هوای سرد قرار گرفتن، دچار حمله آسم می‌شوند. یکی از دلایل تاثیر هوای سرد بر آسم این است که هوای سرد سینوس‌های شما را تحت‌تاثیر قرار داده و آن‌ها را ملتهب می‌کند. ترشحات پشت حلق که به واسطه التهاب سینوس‌ها به‌وجود می‌آید، می‌تواند ریه‌تان را تحت‌تاثیر قرار داده و شما دچار حمله آسم شوید.

کنترل آسم بدون نیاز به هیچ دارویی

  چه‌زمانی‌ ریفلاکس اتفاق می‌افتد؟

ریفلاکس زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به مری بر‌می‌گردد. نتیجه بازگشت اسید معده به سمت بالا، درد قفسه سینه و گلوست. در بعضی افراد ریفلاکس می‌تواند باعث حملات آسمی دردناک شود. اگر مطمئن شدید عامل اصلی حملات شما ریفلاکس است حتما باید برای درمان این مشکل به متخصص گوارش سری بزنید. با تحت کنترل درآمدن ریفلاکس معده، ریه شما هم بهبود می‌یابد. در هر حال اگر احساس می‌کنید، به ناراحتی معده دچارید حتما باید از خوردن غذاهای سنگین که فضای شکم و زیر سینه شما را سنگین می‌کند، اجتناب کنید تا به ریه‌تان فشار وارد نشود.

چه دارویی آسم را  تحریک می‌کند؟

قرص ایبوپروفن می‌تواند باعث تحریک آسم شود. اگر احساس می‌کنید داروهایی که می‌خورید ممکن است در تشدید آسم‌تان نقش داشته باشند حتما پیش از قطع‌کردن آن‌ها با پزشک‌تان مطرح کنید.

  وقتی استرس دلیل آسم می‌شود

استرس و اضطراب نمی‌توانند باعث ایجاد حملات آسم شوند اما می‌توانند خستگی روحی و جسمی در شما ایجاد کنند. خستگی و فرسودگی جسمی می‌تواند باعث تحریک ریه‌ها شده و حملات آسم را تشدید کند. سعی کنید، همیشه به میزان کافی بخوابید و از یک الگوی غذایی-ورزشی مناسب پیروی کنید‌، البته گاهی استرس می‌تواند باعث تپش قلب و تنگ شدن مجرای تنفسی و احساس نفس تنگی ‌شود. در چنین مواقعی بهتر است از اسپری‌ها و داروهای آسم خود استفاده کنید و خود را از عامل استرس‌زا دور کنید.

نکته = سعی کنید تا می‌توانید از سیگاری‌ها دوری کنید و به هیچ‌وجه اجازه ندهید کسی در منزل شما سیگار بکشد

با دود سیگار دیگران  چه کنیم؟

دود یکی از بدترین عوامل محرک حملات آسم است. دود می‌تواند شامل دود سیگار یا چوب سوخته باشد. بعضی از افراد حتی به دود عود نیز واکنش نشان می‌دهند. سعی کنید تا می‌توانید از سیگاری‌ها دوری کنید و به هیچ‌وجه اجازه ندهید کسی در منزل شما سیگار بکشد. اگر مایل به استفاده از شومینه هستید‌، حتما نوع گازی آن را انتخاب کنید تا آسیب کمتری به ریه‌های شما بزند. از مکان‌هایی که در آن قلیان یا سیگار کشیده‌اند و باقی مانده دود آن هنوز در فضاست‌دوری کنید. ضمنا دود سرخ کردن غذاها در روغن هم می‌تواند یکی از عوامل محرک آسم باشد. بهتر است یا غذاها را در محیط باز سرخ کرده یا از سرخ‌کن استفاده کنید.

   چه زمانی واکسن بزنیم؟

اگر بیماری عامل محرک آسم شماست، باید حتما با بروز نخستین نشانه‌های سرماخوردگی با دکتر خود تماس گرفته و داروهای مناسب را استفاده کنید. مشورت با یک متخصص ریه در زمان سرماخوردگی در کاهش طول مدت و نیز شدت بیماری تاثیر‌گذار است. طول مدتی که به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دچار هستید باید حتما خوب از خودتان مراقبت کنید. در سرمای زمستان و نیز اوایل فصل بهار که سرماخوردگی و آلرژی شایع است، شما باید مراقبت ویژه‌ای از ریه‌های خود کنید. گاهی دریافت واکسن آنفلوآنزا به‌طور سالانه به کنترل شدت حملات آسم کمک زیادی می‌کند. درصورت لزوم بهتر است این واکسن را درست قبل از شروع فصل سرماخوردگی تزریق کنید. نکته مهم دیگر آن است، که سرماخوردگی خود را با دقت و وسواس کامل درمان کنید و اجازه مزمن شدن را به آن ندهید.

  چه ورزشی؟

حذف ورزش از زندگی روزانه هرگز صحیح نیست، حتی اگر این ورزش آسم شما را تشدید کند. شما می‌توانید با انتخاب ورزش‌های مختلف و متنوع احتمال بروز حمله آسم در طول ورزش را پایین بیاورید؛ گلف، بسکتبال، شنا و وزنه‌زدن بهترین انتخاب‌ها برای یک بیمار آسمی است. ضمنا بد نیست، ۱۵ دقیقه پیش از شروع ورزش از انواع اسپری‌های درمان آسم با اثرگذاری سریع استفاده کنید چون تا حد زیادی می‌تواند از بروز حمله‌های شدید آسمی جلوگیری کند. یادتان باشد ورزش‌هایی برای شما بهترند که به نفس نفس زدن وادارتان نمی‌کنند و روی افزایش حجم ریه و استقامت بدن کار می‌کنند.

سه  نکته تکمیلی

 

  •   آلرژی‌ها محرک آسم

انواع آلرژی‌ها شایع‌ترین علت حملات آسمی را تشکیل می‌دهند. به گزارش مایو کلینیک،  در آمریکا بیش از ۶۰ درصد از بیماران مبتلا به آسم مبتلا به آسم آلرژیک هستند. بهترین راه برای پیشگیری از این دسته حمله‌های آسم، محدود‌کردن عوامل محیطی آلرژی‌زاست. البته تشخیص این‌که شما دقیقا به چه چیزهایی حساسیت دارید کمی مشکل است، اما گاهی آزمایش خون می‌تواند عامل حساسیت‌زا را مشخص کند. درمان آلرژی یکی دیگر از گزینه‌هایی است که از طریق درمان دارویی یا درمان ایمونوتراپی آلرژن که به‌صورت مجموعه آمپول‌هایی برای حساسیت‌زدایی بدن نسبت به آلرژی‌زاها شناخته شده است، انجام می‌شود. جالب است بدانید، بعضی از داروهایی که برای درمان آلرژی‌ها استفاده می‌شوند در درمان آسم هم موثر هستند.

  •   حیوان خانگی نگه داریم؟

یکی از عوامل شایع آلرژی‌زا، موی حیوانات است. اگر آلرژی دارید و عامل آلرژی‌زا را دقیقا نمی‌شناسید، تا جای ممکن از تماس با حیوانات خودداری کنید. موی حیوانات می‌تواند ریه شما را تحریک کرده و زنجیره‌ای از حملات آسم را برای شما به ارمغان بیاورد.

  •   از گرد و غبار دوری کنید

برای یک بیمار آسمی نظافت نقش مهمی را ایفا می‌کند. گرد‌و‌غبار و خاک، فضاهایی با هوای خفه و تهویه نامناسب، رطوبت و نم و نای در خانه،  همه و همه می‌توانند به وخامت حملات آسم منجر شوند. سعی کنید، آشپزخانه و حمام خود را مدام تمیز و خشک کنید، چون انواع قارچ و کپک که در جاهای مرطوب لانه می‌کنند می‌توانند حساسیت‌های تنفسی شما را تشدید کنند. موجودات میکروسکوپی که روی ملحفه‌های شما زندگی می‌کنند هم حساسیت‌زا هستند. همیشه ملحفه‌ها را در دمای بالا و با آب داغ بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند. ضمن این‌که مدام گردگیری کامل خانه‌تان را انجام دهید. اگر احساس می‌کنید عمل نظافت با شوینده‌ها هم شما را اذیت می‌کند، بهتر است نظافت را روزانه و بدون استفاده از مواد پاک‌کننده قوی انجام دهید تا ریه‌تان از حساسیت در امان باشد.

بیماران آسمی  می توانند با رعایت نکات بالا مانند یک انسان سالم هر فعالیتی را انجام دهند .

منبع: دکتر سلام

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه