کشف پروانه ای به قدمت 400 سال / عکس

تاريخ : 22 اردیبهشت

پروانه ای به قدمت ۴۰۰ سال میان صفحات یک کتاب قدیمی به نام (حشرات انگلستان) در کتابخانه‌ دانشگاه کمبریج یافت شده است . در ادامه تصویر پروانه ۴۰۰ ساله را میان صفحات کتاب مشاهده می کنید

پروانه ای به قدمت ۴۰۰ سال

کشف پروانه ای به قدمت 400 سال / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌ میل، به نظر می‌ رسد این گونه که به خوبی در میان صفحات نسخه‌ای از اولین کتاب حشرات انگلستان به نام  “Theatre of Insects” حفظ شده است یک “بال‌لاک‌پشتی کوچک” باشد. این کتاب در سال ۱۶۳۴ میلادی منتشر شده است.

به گفته‌ی متخصصین دانشکده ترینتی هال(Trinity Hall) در دانشگاه کمبریج که این کتاب از سال ۱۹۹۶ در مجموعه‌ی آن قرار دارد، این پروانه می‌تواند قدمتی به اندازه‌ی قدمت این کتاب داشته باشد.

کشف پروانه ای به قدمت 400 سال / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

اگرچه یافتن نمونه‌هایی از گیاهان که در میان صفحات کتاب هستند رایج است اما یافتن یک حشره اتفاقی نادر است. جنی لکی تامسون(Jenni Lecky-Thompson) مسئول کتابخانه‌ی ترینتی هال این پروانه را کشف کرد.

وی می‌گوید: من در حال نگاه کردن به برخی از کتاب‌های خارق‌العاده مربوط به حیوانات بودم و صفحات کتاب “Theatre of Insects” را نگاه می کردم که به این پروانه برخوردم.

کشف پروانه ای به قدمت 400 سال / عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر

هیچ کس نمی‌داند این پروانه چه زمانی درون کتاب قرار گرفته اما مطمئنا قبل از آمدن کتاب به این کتابخانه بوده است. ممکن است توسط یکی از مالکین آن در قرن هفدهم در کتاب گذاشته شده باشد و اگر این طور باشد شگفت‌انگیز است که تاکنون سالم مانده است. من با چندین متخصص کتاب‌های نادر صحبت کردم و آن‌ها معتقدند این پروانه قرن‌ها درون کتاب بوده است.

کتاب “Theatre of Insects” اولین کتاب چاپ شده در انگلستان بود که در آن به طور خاص به حشرات، شکل ظاهری، عادات و زیستگاه‌ آن‌ها پرداخته شده است. این کتاب کرم‌ها و عنکبوتیان را نیز در بر می‌گیرد.

این نسخه‌ی خاص توسط خانواده‌ی  لارنس استرانگمن(Lawrence Strangman)، استاد سابق دانشکده که به کتاب علاقه‌مند بود به ترینتی‌هال اهدا شد. استرانگمن در سال ۱۹۸۰ درگذشت و مجموعه‌ی او در سال ۱۹۹۶ توسط خانواده‌اش به دانشکده اهدا شد اما به گفته‌ی آن‌ها احتمالا استرانگمن از وجود پروانه بی‌خبر بود.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي