کشف دارویی جدید برای درمان ایدز توسط محققان انگلیسی

پزشکان راهی جدید برای مبارزه با ایدز را فراهم کرده اند که در ادامه به جزییات خبر کشف دارویی جدید برای درمان ایدز توسط محققان انگلیسی می پردازیم.

کشف دارویی جدید برای درمان ایدز توسط محققان انگلیسی

محققان اروپایی ویژگی را در ویروس «اچ آی وی» شناسایی کرده اند که موجب عفونی شدن سلول ها و عدم تشخیص آن به وسیله سیستم ایمنی بدن است.
محققان دانشگاه کمبریج و دانشگاه کالج لندن انگلیس با پی بردن به این ویژگی ویروس اچ آی وی، داروی جدیدی را تولید کرده اند که ویروس مورد نظر را هدف قرار می دهد و از آن به عنوان فرصتی برای درمان اچ آی وی یاد می شود.

ویروس اچ آی وی با کپی کردن ژنوم RNA خود در DNA فرد مبتلا، اقدام به عفونی کردن سلول های او می کند که پیش از این چگونگی این فرآیند و عدم شناسایی آن توسط سیستم ایمنی بدن برای دانشمندان مشخص نبود.

اکنون محققان انگلیسی متوجه شدند که ویروس  اچ آی وی توسط یک پوسته پروتئینی با نام «کپسید» احاطه شده است و در زمان ساخت دی ان ای در داخل این پوسته مخفی می شود.

محققان برای پی بردن به ساختار اتم «کپسید» در وضعیت های مختلف، نمونه های جهش یافته ای از ویروس اچ آی وی را تولید کردند تا چگونگی عفونی شدن سلول ها را مشاهده کنند. به دنبال این شیوه، محققان متوجه شدند که محافظی شبیه به عنبیه در «کپسید» وجود دارد که شبیه به چشم باز و بسته می شود.

این منافذ، نوکلئوتیدها که واحد سازنده ژنتیکی هستند را جذب و به سرعت تکثیر پیدا می کنند که موجب عفونی شدن سلول ها می شود در حالیکه سایر مولکول هایی که مورد نیاز «کپسید» نیست،  بیرون نگه داشته می شوند. این قابلیت باعث می شود که ویروس اچ آی وی از گزند سیستم ایمنی بدن در امان باشد.

محققان برای کنترل این فرآیند، یک مولکول بازدارنده با نام hexacarboxybenzene تولید کرده اند که موجب مسدود کردن منافذ «کپسید» و مانع تکثیر ویروس می شود. در حال حاضر محققان به دنبال توسعه این روش هستند تا در آینده با استفاده از این شیوه از انتشار سلول های اچ آی وی در بدن انسان جلوگیری کنند و به عبارت دیگر راه درمان نهایی آن به دست آید. نتیجه این تحقیق در نشریه Nature منتشر شده است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه