کشف دارویی برای پیشگیری از ایدز

بیماری ایدز یکی از بیماری های شایع قرن و خطرناکی است که با رعایت یک سری موارد می توان از آن پیشگیری کرد. در این مطلب به کشف دارویی که به تازگی برای پیشگیری از ایدز معرفی شده است می پردازیم.

کشف دارویی برای پیشگیری از ایدز

شاید در عصر حاضر قادر به درمان ویروس HIV نباشیم، اما  پیشگیری از آن با استفاده از دارویی جدید به نام Truvada امکان پذیر است. بر طبق نتایج به دست آمده از آزمایش این دارو، موفقیتی %۱۰۰ داشته است.

محققان به ۶۵۷ نفر که در خطر آلوده شده به ویروس HIV بودند، قرص‌هایی برای پیشگیری از ایدز به نام Truvada دادند و به نتایج قابل توجهی دست یافتند: بعد از ۲.۵ سال ، هیچ شخصی به ویروس HIV مبتلا نشده بود. هرچند این دارو عوارض جانبی مانند استخوان درد و برخی مشکلات کلیوی به دنبال داشت.

موسسه غذا و داروی ایالات متحده‌ی آمریکا در جولای ۲۰۱۲ این قرص را تایید کرده بود، اما تا به الآن در حال طی مراحل آزمایشی در آفریقا، آسیا، آمریکای شمالی و چند ایالت استرالیا بوده است.

زمانی که فردی این دارو را مصرف کند؛ دو ماده ضد ویروس به نام‌های tenofovir و emtricitabine از عملکرد ویروس جلوگیری خواهند کرد. البته عملکرد این دو ماده در صورت مصرف مداوم کپسول Truvada موفق خواهد بود.

با این حال دو گروه از دانشمندان درمورد داروی Truvada وجود دارند: گروهی موافق این دارو و گروهی دیگر مخالف هستند. دانشمندان موافق که داده‌های به دست آمده از این تحقیقات را بسیار کاربردی و موثر می‌خوانند؛ می‌گویند استفاده از روش پیشگری و مصرف قرص‌ها در جامعه‌ای که خطر ابتلا به ایدز بسیار بالا است، می‌تواند بصورت کامل از ابتلا به این ویروس در افرادی که به این ویروس مبتلا نشده‌اند، پیشگیری کند.

علت اینکه برخی از افراد مخالف مصرف این دارو هستند، این است که مصرف آن می تواند به استفاده کنندگان، امنیت کاذب دهد و همچنین ویروس HIV  را در برابر اثرات این دارو مقاوم کند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه