کار گروهی موفق چگونه است؟

تاريخ : 5 شهریور

ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد  کار گروهی موفق چگونه است؟  صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

کار گروهی موفق چگونه است؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

آیا تا به حال برایتان این سوال پیش آمده است که چگونه برخی کارهای گروهی به شکلی فوق العاده بهینه انجام می شوند، اما برخی دیگر به همان روزهای ابتدایی تشکیل گروه محدود می شوند و بعد از مدتی به فراموشی سپرده می شوند؟ کار گروهی موفق به طور عجیبی ساده و در عین حال دشوار و پیچیده است.
به همین دلیل است که در بسیاری از گروه ها، برقراری ارتباط موثر میان اعضای گروه به سختی انجام می گیرد و برای شکل گیری کنش های موفق میان آنان و هم چنین انجام درست امور، دغدغه های بسیاری وجود دارد. در واقع موفقیت کار گروهی به همین موارد مذکور وابسته است.
بدون توجه به ماهیت گروه و دلایل وجودی آن، انسان ها موجوداتی پیچیده و مخلوطی از ویژگی های مختلف هستند، همچنین هر عضو یک گروه، تمام کوله بار خودش را، چه خوب باشد چه بد، با خود به درون گروه می کشاند.
بنابراین افراد مختلف با تجربیات متفاوتی که در کار و زندگی شخصی خود دارند، و همچنین درجات متفاوتی از موفقیت که در کارهای پیشین خود کسب کرده اند، گرد هم می آیند و یک گروه را تشکیل می دهند، و زیر سایه این گروه در پی اهدافی جدید می گردند و تلاش می کنند این اهداف را محقق سازند.
با در نظر گرفتن این پیچیدگی ها که در فرایند تشکیل یک تیم وجود دارد، عناصر متعددی در برهم کنش های میان اعضای گروه اهمیت پیدا می کند و پیرو همین موضوع است که راهکارهای مختلفی مطرح می شود، و در نهایت به نتیجه ای اثر بخش منتهی می گردد.
شانس شرکت در کارهای گروهی و رسیدن به موفقیت از طریق فعالیت های تیمی، امری است که کاملا به خود شما وابسته است. با قدم گذاشتن در مسیری درست و انتخاب راهی متناسب با اهداف تعیین شده، می توان در کار گروهی به موفقیت رسید، و در این راه هیچ چیز نباید برایتان مهم تر از موفقیت گروهی باشد که در آن به فعالیت می پردازید.
هر تیمی، به موارد بنیادینی نیاز دارد که بایستی برای رسیدن به موفقیت محقق شوند، و تا زمانی که این عناصر ابتدایی فراهم نشوند، هیچ موفقیتی قابل انتظار نخواهد بود.
کلیدهای رسیدن به موفقیت در کار گروهی
نکاتی که در ادامه بیان خواهد شد، فضایی که بایستی برای رسیدن به موفقیت در کار گروهی ایجاد شود را تشریح می کند.
– اعضای گروه باید اهداف تیم را درک کنند و برای رسیدن به آن ها تلاش نمایند. چنین تصمیم و توافقی که در جهت رسیدن به هدف های تعیین شده شکل می گیرد، برای تحقق کار گروهی موفق، حائز اهمیت است. اعضای گروه باید روی تمام جزئیات مسیری که با هم طی خواهند کرد توافق داشته باشند و چتر حمایت خود را در تمام طول این راه روی هر آنچه که گروه تعیین کرده است بگسترانند.
– گروه باید محیطی را فراهم نمایند که تمام افراد در بستر آن به ریسک های منطقی دست بزنند، به برقراری ارتباط بپردازند، تصمیم بگیرند، و عمل کنند. اعضای گروه باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند و برای مخالفت و بیان نظراتشان سرزنش نشوند.
– ارتباطات میان اعضا در چارچوب گروه، باید بر پایه راستی، اعتماد و احترام متقابل باشد. به این ترتیب تمام افراد برای بیان دیدگاه ها، تفکرات، و راه حل های مشکلات، احساس راحتی و آرامش خواهند کرد. در نتیجه همه آنها می فهمند که برای شنیدن نظراتشان، گوش شنوایی وجود دارد و سایرین برای درک دیدگاه هایشان تلاش می کنند. همچنین تمام اعضای گروه به راحتی سوالات و مشکلات خود را در بین دیگر افراد بیان خواهند کرد و همکارانشان برای حل مشکلات آنان راه حل ارائه می نمایند.
– اعضای گروه باید به عنوان افرادی منحصر بفرد شناخته شوند که تجربیات، نقطه نظرات، دانش، و دیدگاه هایشان هیچ جایگزینی نخواهد داشت. به این ترتیب تفاوت نظرات به عنوان یک مزیت مهم برای رسیدن به اهداف گروه قلمداد خواهد شد. بر مبنای همین تعدد نظرات است که سازمان ها به سمت تولید محصولات جدید، خدمات نوین، و رویکردهای تازه هدایت می شوند. در واقع هر سازمان، هر چه در جذب نظرات مختلف موفق باشد، در رسیدن به اهدافش نیز موفق تر خواهد بود.
– در یک گروه موفق، خلاقیت، نوآوری و نظرات متفاوت با روی باز پذیرفته می شود و مورد تشویق قرار می گیرد. حرف هایی مثل “ما دقیقا همین کار را کردیم و نتیجه ای ندیدیم” یا “چه نظر احمقانه ای” در یک گروه موفق جایی نخواهد داشت.
در نتیجه اعضای گروه می فهمند که قدرت تیمشان به نظرات مخالف و دیدگاه های متفاوت وابسته خواهد بود، و از این طریق است که می توانند بر مشکلات فایق آیند و اهداف گروه را به پیش ببرند.
– اعضای یک تیم باید بتوانند خودشان را دائما ارزیابی کنند و فرایندهای موجود در گروه را بهبود ببخشند. شاخص های تعیین شده در گروه بایستی با روی باز در میان اعضا به بحث گذاشته شوند و به این ترتیب توانایی های گروه برای قرار گرفتن در مسیر پیشرفت بهتر و بهتر خواهد شد.
– تمام افرادی که در یک گروه فعالیت می کنند باید در تصمیم گیری های گروهی مشارکت داده شوند و برای بیان نظراتشان مورد حمایت قرار گیرند. بر همین اساس است که اعضای گروه در می یابند که نقشی موثر در پیشبرد اهداف گروه دارند و حضور آنان در گروه برای رسیدن به موفقیت تیمی بسیار مهم است.
اگر گروهی بتواند این فاکتورها را به درستی رعایت کند، بدون شک می تواند در رسیدن به اهدافش موفق شود. در این صورت است که می توان با اطمینان گفت که کار گروهی در مسیری صحیح انجام گرفته است. در واقع همیشه کارها و وظایفی که در گروه انجام می گیرد چالش اصلی گروه نیست، بلکه این روابط میان اعضای تیم و موارد جزئی که روز به روز در گروه شکل می گیرد و محقق می شود است که بزرگترین دغدغه های موجود در کار گروهی را بوجود می آورد.
در صورتی که اعضای گروه بتوانند از سنگرهای شخصی خودشان بیرون بیایند و دوشادوش یکدیگر برای پیشبرد کار تیمی تلاش کنند، به بزرگترین دستاوردهایی که می توانند تصور کنند دست خواهند یافت. بسیاری از مواردی که گفته شد، برای گروه ها و افرادی که به کار گروهی مشغول هستند، واضح و مبرهن است، پس کافی است با رعایت نکات مذکور به گروهمان اجازه دهیم که در مسیر پیشرفت قرار گیرد.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي