چطور روغن‌‌های معطر درست کنیم؟

دسته بندي : آشپزی,سبک زندگی
تاريخ : 25 دی

با استفاده از گل‌ها، سبزی‌ها و گیاهان، روغن‌های معطر طبیعی بسازید تا دیگر مجبور نباشید در فروشگاه‌ها دنبال یک شیشه گران‌قیمت، آن هم با ترکیب شیمیایی باشید.
چطور روغن‌‌های معطر درست کنیم؟, پورتال خبری فرهنگی گهر
موارد مورد نیاز:
گیاهان، سبزیجات، گل‌ها یا پودر
روغن‌های ضروری
یک یا دو مورد از روغن‌های: جوجوبا، بادام، زیتون، دانه انگور و فندق به عنوان روغن حامل
روغن ویتامین E و شیشه‌های کوچک و تیره

۱- سری به یکی از فروشگاه‌های بزرگ بزنید. کمی وقت بگذارید و با انواع روغن‌های ضروری آشنا شوید. خود را محدود به ساختن یک ‌نوع روغن معطر نکنید. البته بعضی از روغن‌ها مانند اسطوخودوس عامه پسندند. به دنبال رایحه‌هایی باشید که با هم هماهنگ‌اند مثلا یاس و وانیل.
می‌توانید فقط یک رایحه یا با کمی وقت رایحه ترکیبی دلخواه را داشته باشید یا حتی ترکیبی جدید ایجاد کنید.

۲- روغن ضروری خالص را خریداری کنید. روغن با روغن ترکیب می‌شود اما اگر دارای آب باشد این طور نیست.
سعی کنید روغن تا حد ممکن ارگانیک باشد. درست است که گران‌تر است اما چون خود می‌خواهید روغن درست کنید مطمئنا ترکیب شیمیایی را نمی‌پسندید. از روغن خالص استفاده کنید نه مخلوط روغن‌ها.

۳- در مورد روغن حامل تصمیم بگیرید. روغنی که عطر را در خود نگه می‌دارد، حامل نامیده می‌شود. اکثر آن‌ها کمی بو و بعضی بوی بیش‌تری دارند.
روغن بادام بوی شیرین‌تری دارد. پس اگر دنبال بوهای شیرین هستید، آن را انتخاب کنید.
جوجوبا روغن فوق‌العاده روان، با کمی رایحه است.
در صورتی که قصد خرید روغن زیتون دارید، نوع غلیظ و تیره‌تر را انتخاب کنید.
روغن دانه انگور روشن‌تر، سبک‌تر و کم‌بو تر است.
اگر در مورد انتخاب این روغن‌ها مطمئن نیستید، از هر کدام یک شیشه‌ کوچک خریداری و امتحان کرده و در مورد انتخاب یکی از آن‌ها تصمیم بگیرید. حتی اگر از آن‌ها برای روغن معطر استفاده نشوند می‌توانید برای پخت غذا آن‌ها را مصرف نمایید.

۴- وقت آزاد و مناسبی را به درست کردن روغن اختصاص دهید. زمانی که مشغله‌ای نداشته و اعضاء خانواده کار خاصی با شما ندارند تا با این کار آرامش یافته، از فعالیت خود لذت ببرید. می‌توانید از مصاحبت و کمک فردی دیگر بهره ببرید.

۵- شیشه‌های کوچک، درپوش و کلیه وسایل را شسته و خشک نمایید. در صورتی که می‌خواهید مقدار زیادی از یک نوع روغن تهیه کنید، از یک شیشه بزرگ برای ترکیب استفاده کنید.

۶- مقدار ترکیب‌ها بستگی به نظر شما دارد. اما ۴۰ تا ۵۰ قطره روغن ضروری در ۱۰۰ میلی‌لیتر روغن حامل مناسب است. اگر از گیاهان خشک یا تازه استفاده ‌می‌کنید، روغن باید روی آن‌ها را کاملا بپوشاند. هرچه به مقدار گیاهان اضافه می‌کنید، باید از مقدار روغن بیش‌تری استفاده نمایید.

۷- بعد از اضافه کردن روغن به معطرکننده یا گیاه و ویتامینE ، ظرف را خوب تکان دهید تا ترکیب خوب جا بیفتد.
اگر از روغن ضروری استفاده کرده‌اید، تنها بعد از چند روز معطر خواهد شد. اگر از گیاه یا سبزیجات استفاده کرده‌اید، آن‌ها را حداقل ۱۴ روز در جایی گرم بدون نور مستقیم خورشید قرار دهید.

۸- برای خارج کردن گیاهان، روغن را صاف کنید. چون با وجود زیبا بودن آن‌ها داخل روغن و حتی استفاده از ویتامینE به عنوان نگهدارنده به خودی خود ترش خواهند شد.

۹- از یک صافی خوب و نرم استفاده کنید. پارچه پنیر برای این کار مناسب است. اگرچه مقداری روغن به آن خواهد چسبید و کمی از زحمت‌تان در این مرحله به هدر خواهد رفت. صافی را داخل یک قیف بگذارید تا بیرون نریزد.

۱۰- در هر مناسبتی می‌توانید روغن‌های معطر را هدیه دهید. کافیست شیشه آن را تزیین کنید و همراه با شمعی زیبا یا یک بسته شکلات به صورت کادویی خاص درآورید. یا انواع مختلف آن را برای داشتن رایحه‌ای همواره خوش، برای خود نگه دارید.

 

گردآوری: گروه سبک زندگی گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي