پیشنهاد ناامیدکننده غرب در مذاکرات+گزارش 1+5

افکار: اعضای گروه ۱+۵ قصد دارند در دور جدید مذاکرات با ایران، پیشنهاد لغو برخی تحریم‌ها را در مقابل کاهش فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ارائه دهند. این دور از مذاکرات از امروز در آلماتی قزاقستان آغاز می‌شود.

این مقام آمریکایی که خواسته نام وی منتشر نشود، می‌گوید در صورتی که ایران این پیشنهاد را نپذیرد، ممکن است با تحریم‌های بیشتری مواجه شود.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده است که احتمالا ۶ کشور عضو ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) به ایران پیشنهاد لغو تحریم طلا و فلزات گرانبها در مقابل تعطیلی تأسیسات فردو را ارائه می‌دهند.

سخنگوی «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که رهبری گروه ۱+۵ را در مذاکرات بر عهده دارد گفت: تهران باید درک کند که در مذاکرات آلماتی نیاز مبرم به پیشرفت واقعی و ملموس وجود دارد.

رویترز نوشت: روسیه و آمریکا هردو تاکید کرده‌اند که زمان برای حل موضوع هسته‌ای ایران نامحدود نیست.

«جان کری» وزیر خارجه جدید آمریکا در لندن گفت: پنجره دیپلماتیک حل این موضوع برای همیشه باز نیست. اما امروز باز است؛ یعنی فعلا باز است.

وی در یک کنفرانس خبری در لندن گفت: هنوز زمان وجود دارد اما این، زمانی ادامه پیدا می‌کند که ایران تصمیم بگیرد واقعا به میز مذاکرات بازگردد و به آن اعتقاد داشته باشد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه به خبرنگار خبرگزاری اینترفکس در آلماتی گفت: زمانی برای هدر دادن وقت باقی نمانده است.

براساس ادعای رویترز، مذاکرات پیش روی در آلماتی قزاقستان بعید است که به نتیجه قابل توجهی دست یابد چرا که انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن در پیش است و این مساله فضا را برای حصول توافق دشوار می‌کند.

جزئیات پیشنهاد ۱+۵ به ایران در آلماتی

در همین حال، یک منبع غربی جزئیات پیشنهاد گروه ۱+۵ به ایران را در مذاکرات آلماتی فاش کرد.
این منبع که به دلیل حساس بودن اطلاعات مایل به فاش شدن نامش نبود، به پایگاه اینترنتی «المانیتور»گفت: پیشنهاد ۱+۵ در آلماتی در واقع جدید نیست و صرفا برخی تغییرات جزئی نسبت به پیشنهاد بغداد در آن اعمال شده است.

این منبع اضافه کرد: در بسته آلماتی که قرار است روز سه شنبه به ایران ارائه شود، کاهش جزئی برخی تحریم‌ها در حوزه طلا، پتروشیمی و برخی موارد کم اهمیت بانکی پیشنهاد شده است.

این در حالی است که به نظر می‌رسد این پیشنهاد راهگشا نخواهد بود و مورد قبول ایران واقع نمی‌شود. اصلی‌ترین علت آن است که در این پیشنهاد تناسبی میان موارد پیشنهادی با درخواست‌هایی که از ایران به عمل آمده، وجود ندارد.

در واقع، درخواست‌های پیشنهاد ۱+۵ در آلماتی همان درخواست‌های نشست بغداد است که شامل ۳ موضوع تعطیلی تاسیسات غنی سازی فردو، توقف غنی سازی ۲۰ درصد و ارسال تمام ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد ایران به خارج می‌شود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه