پوست‌ تيره را چگونه روشن كنيم؟!

افکارنیوز: آيا شما جزء آن دسته از افرادي هستيد كه به رنگ پوست خود اهميت مي‌دهيد؟ بايد گفت تيره شدن پوست دلايل مختلفي دارد كه علت اصلي آن به توليد بيش از حد رنگدانه مرتبط مي‌شود. پوست‌هاي تيره به نسبت پوست‌هاي روشن داراي ملانين بيشتري هستند. اين مقاله به شما كمك خواهد كرد تا با استفاده از ماسك‌هاي پوست خود را كمي روشن‌تر كنيد.

پوست‌ تيره را چگونه روشن كنيم؟!

شايع‌ترين علل تيرگي رنگ پوست

وراثت: پدر و مادرهايي كه رنگ پوست‌شان تيره‌است، معمولاً فرزندان‌شان نيز داراي پوست تيره هستند و به نظر مي‌رسد كه ژن‌ها از نسلي به نسل ديگر منتقل مي‌شوند.

تجمع بيش از حد رنگدانه‌ها: توليد بيش از حد ملانين باعث تيرگي بيش از حد مي‌شود.

بيماري‌ها و اختلالات پوستي مانند شرايطي كه موجب خارش و در نهايت ضخامت و تيرگي پوست مي‌شود.

قرار گرفتن بيش از حد در برابر نور خورشيد و اشعه UV نيز موجب تيرگي پوست مي‌شود، زيرا پوست براي محافظت از نور در برابر نور خورشيد، ملانين بيشتري توليد مي‌كند.

در اينجا برخي از روش‌هاي خانگي رفع تيرگي پوست و تبديل پوست تيره به پوست روشن اشاره خواهيم كرد. البته بايد اين دستورالعمل‌ها را به صورت روزانه انجام داده و آنها را جزء برنامه خود قرار دهيد تا بهترين نتيجه حاصل شود:

ماسك‌هاي روشن كننده

مواد لازم:

شير ۱ قاشق غذاخوري
عسل ۱ قاشق غذاخوري
آبليمو ۱ قاشق چايخوري
روغن بادام يك قاشق چايخوري
پودر شيرين بيان ۱قاشق مرباخوري پر
مواد فوق را با يكديگر تركيب كنيد و روي صورت بماليد به مدت نيم‌ساعت صبر كنيد و سپس با آب ملايم بشوئيد تا علاوه بر درخشش پوست، لكه‌هاي قهوه‌اي روي پوست شما نيز از بين بروند.

مواد لازم:

پودر جو دوسر ۱ قاشق مرباخوري
ماست آب‌گرفته تازه(كيسه‌اي) ۱ قاشق مرباخوري
پودر جوي دو سر را با ماست و آب گوجه‌فرنگي تازه مخلوط كرده تا خميري يكدست به دست آيد مثل ماسك روي صورت بماليد و پس از ۲۰ دقيقه با آب سرد بشوييد و با يك حوله نرم خشك كنيد و هفته‌اي دوباره تكرار شود تا تمامي لكه‌هاي قهوه‌اي مايل به زرد روي پوست شما به تدريج از بين بروند.
قرار دادن سيب‌زميني خام برش داده شده بر روي پوست و دور چشم نيز لكه‌ها و علامت‌هاي پوستي را از بين مي‌برد. بعد از خوردن پرتقال كمي از آن را لايه لايه كرده و روي صورت قرار دهيد. لايه‌هاي پرتقال هم لكه‌ها و زخم‌هاي پوستي را از بين مي‌برد، فقط دقت كنيد كه اين ماسك را بايد بعد از ۱۵دقيقه با آب سرد بشوئيد.
به مدت دو هفته هر شب ۴ عدد بادام آسياب‌شده را در شير خيس كنيد و اين خمير را روي صورت و گردن خود بماليد و اجازه دهيد شب تا صبح باقي بماند و صبح آن را با آب سرد بشوئيد.
۱۵الي ۲۰ روز و روزي دو مرتبه مخلوطي از گوجه‌فرنگي رنده شده و ۲ الي ۳ قطره آبليمو را روي پوست قرار دهيد.
(البته در صورتيكه پوست شما به گوجه فرنگي حساس نباشد و دچار قرمزي و خارش نشويد!)

رژيم غذايي براي پوست‌هاي تيره

اگرچه به طور خاص، هيچ غذاي خاصي فوراً پوست شما را روشن نمي‌كند، ولي قطعاً يك رژيم غذايي متعادل مي‌تواند به داشتن پوستي درخشان كمك كند. نوشيدن مقدار زياد مايعات، پوست را هيدراته و به دفع سموم از بدن كمك مي‌كند. از مصرف بيش از حد غذاهاي سنگين و چرب خودداري كنيد، غلات كامل، حبوبات، ميوه‌جات تازه و سبزيجات را در رژيم غذايي بگنجانيد. همراه با غذا، حتماً سالاد بخوريد و تا آنجا كه مي‌توانيد، مصرف چاي و قهوه را كاهش دهيد. ويتامين‌هاي A، B، C، E در سلامت پوست بسيار مفيدند. در وضعيتي كه شخص دچار كمبود برخي از ويتامين‌ها و ريزمغذي‌ها از جمله ويتامين B۱۲ شود، اين كمبود مي‌تواند به شكل لكه‌هاي پوست روي پوست ظاهر شود. برخي از مواد غذايي تأثير ملانين‌ها را روي پوست تشديد مي‌كنند؛ مثل كرفس كه متخصصان پوست معتقدند مصرف بيش از اندازه آن‌موجب تيرگي رنگ پوست مي‌شود. تغذيه تأثير قابل توجهي بر تمام اعضاي بدن دارد و پوست نيز از اين قاعده مستثني نيست. قبل از اينكه به سراغ مصرف داروها و مكمل‌هاي شيميايي برويد، بهتر است رژيم غذايي سالمي را در پيش بگيريد كه با حفظ وزن مناسب و مصرف به اندازه تمامي گروه‌هاي غذايي از جمله غلات، پروتئين‌ها، سبزيجات، لبنيات، علاوه بر سلامتي بدن، موجب درخشندگي پوست خود نيز مي‌شويد. هيچ‌گاه براي كاهش شديد وزن خود به رژيم‌هاي نادرست متوسل نشويد. رژيم‌هاي غيراصولي بدن را دچار فشار و شوك مي‌كنند و تأثير منفي آن روي پوست و ساير اندام‌هاي بدن ظاهر مي‌گردد. كمبود ويتامين E موجب تيرگي پوست مي‌شود.

 

 

گردآوری: گروه سلامت گهر

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه