پای وبا به تهران و کرج باز شد/هر اسهال آبکی مشکوک به وباست

تاريخ : 31 شهریور

علی اکبر سیاری در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان، افزود: با توجه به شناسایی مواردی از بیماری وبا در تهران و کرج از مردم سراسر کشور می‌خواهیم مراقبتهای بهداشتی را برای کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری بیش از پیش جدی بگیرند و هر نوع اسهال آبکی از این پس مشکوک به وباست مگر اینکه خلاف آن اثبات شود.

پای وبا به تهران و کرج باز شد/هر اسهال آبکی مشکوک به وباست, پورتال خبری فرهنگی گهر

وی گفت: سیستم های بهداشتی مراقبتهای خود را هم از نظر بررسی سالم بودن آب آشامیدنی و هم از نظر بررسی سبزیهای عرضه شده در بازار و هم از نظر مراقبتهای مرزی تقویت کرده‌اند.

وی ادامه داد: به مردم توصیه می‌کنیم در هر جا که هستند از سالم بودن آب آشامیدنی خود اطمینان پیدا کنند و در جاهایی که آب سالم مطمئن در اختیار ندارند، حتماً یا از آبهای بطری شده استاندارد یا آبهای جوشیده استفاده کنند، همچنین در جاهایی که غذای مصرفی آنها مطمئن نیست، غذای گرم را به غذای سرد ترجیح دهند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تأکید کرد: همان طور که قبلاً نیز وزارت بهداشت اعلام کرده، توصیه اکید ما به مردم در سراسر کشور این است هنگام مصرف سبزی و سالاد حتماً مراحل چهارگانه شست و شو، گندزدایی و آبکشی سبزی ها را رعایت کنند، در دستورالعمل اعلام شده به رستورانها و اغذیه فروشی‌ها نیز این موضوع تأکید شده است اما هنوز دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت عرصه سبزی و سالاد در رستورانها و اغذیه فروشی ها صادر نشده است.

سیاری ادامه داد:‌ بر اساس استانداردهای بین‌المللی اگر تعداد مواردی فوتی ناشی از بیماری وبا از یک درصد مبتلایان بیشتر شود علامت خطر جدی است، در زمان حاضر از مجموع ۱۶۷مبتلای این بیماری تاکنون ۳ نفر فوت کرده است اما علت این افزایش مرگ پیدا کردن دو فرد فوت شده ناشی از این بیماری است که به موقع شناسایی نشدند و هر دو آنها افغانی بودند.

وی گفت: به مردم توصیه می‌کنیم به محض برخورد با موارد اسهال آبکی از محصول ORS که در همه داروخانه‌ها موجود و در درسترس مردم است استفاده کنند تا از دست دادن بیش از حد آب بدن موجب مرگ و میر آنها نشود، زیرا بیماری وبا به علت از دادن آب بدن، مرگ آ‌ور می‌شود و بعد از آن در اولین فرصت ممکن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: بعد از مشاهده مواردی از بیماری وبا مراقبتهای مرزی با همکاری نیروی انتظامی افزایش یافته است. در تمام گلوگاههای مرزی در شرق کشور واحدهای بهداشتی مستقر شده، به صورت شبانه روزی ورودی ها را کنترل می‌کنند و به مسافران ورودی به کشور آموزشهای لازم را ارائه می‌کنند.

سیاری ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از افراد مبتلا به وبا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، با همکاری نیروی انتظامی کار شناسایی و بررسی مهاجران قاچاق نیز در تمام شهرهای مناطق شرقی کشور با جدیت در حال انجام است.

وی گفت: تعداد موارد جدید این بیماری طی ۳ روز گذشته نسبتاً کمتر شده است اما به تمام مراکز بهداشتی شرق کشور آماده باش کامل شبانه روزی داده است،‌ در تمام شهرهای کشور نیز بیمارستانهایی برای شناسایی و درمان سریع بستری و سرپایی بیماران و افراد مشکوک فعال شده و به همه آنها تا آخر آبان اعلام آ‌ماده باش شده است.

وی اضافه کرد: در تمام شهرهای شرقی کشور نیز نمونه برداری و کنترل آب آشامیدنی نسبت به گذشته ۲ برابر شده و کار آموزش به مردم و نیروهای بهداشتی و کلرزنی آب با جدیت در حال انجام است.

سیاری ادامه داد: به همه مردم در سراسر کشور اکیداً توصیه می‌کنیم از دستفروشان آب و مواد غذیی نخرند.

منبع: فارس

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي