وقت آن رسیده که موس‌ را کنار بگذارید

وقت آن رسیده که موس‌ را کنار بگذارید, پورتال خبری فرهنگی گهر

موس، بیش از ۴۰سال پر نفوذترین ابزار برقراری ارتباط با کامپیوترها بود. ناگهان اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها فرارسیدند و همه چیز دگرگون شد! آیا وقت آن فرارسیده که موس را برای همیشه کنار بگذاریم؟

به مدت بیش از ۴۰ سال  موس، پر استفاده ترین ابزار برقراری ارتباط  با کامپیوتر ها بوده است. ما موس را در چنگ می گرفتیم، ناشیانه روی صفحه مونیتور حرکتش می دادیم و کلیک می کردیم. اما چهار سال پیش ناگهان سر و کله اسمارت فون ها و به دنبال آن تبلت های لمسی پیدا شد. با ورود این دستگاهها شکاف بین انسان و ماشین کمتر از گذشته شد. حتی بچه های کم سن و سال هم به کاربران توانمند کامپیوتر ها بدل شدند. فن آوری لمسی خیلی دوست داشتنی بود، با حرکات طبیعی دست می توانستیم با کامپیوتر ها ارتباط بر قرار کنیم و چه چیزی بهتر از این که حرکات انسانی به جریانی از صفر و یک ترجمه شده و در کامپیوتر پردازش شود؟ اما  فن آوری لمسی با یک صفحه دو بعدی همراه است.
پس ازاین فن آوری هایی ابداع شد که درآنها دیگر از صفحات دو بعدی مسطح هم خبری نبود، دستان ما آزادانه در هوا حرکت می کرد و این حرکات توسط یک سخت افزار تشخیص حرکت رصد می شد. بدین ترتیب فاصله بین انسان و دستگاه کمتر و کمتر شد. به گفته یکی از دانشمندان پیش قدم در این زمینه، جان آندرکافلر، حرکت، قوی ترین ورودی دیجیتال ممکن است که بشر تا کنون به آن دست یافته است. اولین کار آندرفالکر در زمینه فن آوری های تشخیص حرکت به عنوان یکی از  خاطره انگیزترین پلت فرم‌ها در ذهن‌ها باقی مانده است.
اینترفیس پیشرفته ای که توسط وی طراحی شده بود، برای اولین در فیلم گزارش اقلیت (محصول سال ۲۰۰۲) استفاده شد. در این فیلم تام کروز با یک حرکت دست بین صفحه های مختلف حرکت می کرد. کسب و کار لوس انجلسی آندرفاکلر امروزه Oblong Industries نامیده می شود و  کارش این است که چنین اینترفیس هایی را به واقعیت بدل کند. با این تفاوت که تولیدات آنها بسیار بهتر از آنچه در فیلم ها دیده اید کار می کند. محیط های عامل فضایی وی، امروزه برای مشتریانی چون بوئینگ و در همکاری های جهانی استفاده می شود و به قدری حساس است که می تواند خفیف ترین لرزش های انگشت را هم تشخیص دهد.
در حالی که Oblong در تلاش بود تا تولیداتش را برای محیط های اداری مختلف، طراحی کند، کمپانی مایکروسافت ناگهان با معرفی کینکت انقلابی به پا کرد. کینکت یک کنترلر سنجش حرکت برای ایکس باکس ۳۶۰ بود که تنها ۱۵۰ دلار قیمت داشت و می توانست حرکات انسان را در سه بعد تشخیص دهد. در طول یک سال نیم، بیش از ۱۹ میلیون کینکت فرخته شد و بالغ بر ۳۵۰ کمپانی از قبیل تویوتا، کوکاکولا و زیمنس برای استفاده کردن از آن ثبت نام کردند. حتی فوریه گذشته کمپانی نیسان هم برای معرفی Pathfinder 2013، از کینکت استفاده کرد. شرکت کنندگان می توانستند ماشین را از زاویه های مختلف تماشا کرده، اطراف ماشین حرکت کنند و به بررسی جزئیات آن بپردازند. حرکت از یک منو به منوی بعدی دیگر نیازی به تکان دادن جوی استیک و فشار دادن دکمه ها نداشت، تنها یک حرکت دست می توانست همه این کار ها را انجام دهد.
اما نسل بعدی سخت افزارهای تشخیص حرکت، در زمستان عرضه خواهد شد. این دستگاه که Leap نام دارد، ۱۰۰ برابر دقیق تر از کینکت است و تنها ۷۰ دلار قیمت دارد. Leap بسیار کوچک است، درست به اندازه یک آب نبات و با مکینتاش‌ها و سایر کامپیوترهای شخصی هم سازگار است. با ورود این دستگاه به عرصه فن آوری، افرادی که تمام روز خود را جلوی صفحه مانیتور می گذرانند قادر خواهند بود، وظایف روزانه خود را ماهرانه تر و در قالب شخصیت انسانی مان انجام دهیم. پس به نظر می رسد که دیگر هیچ کس به موس ها مراجعه نخواهد کرد و این دستگاه پرکاربرد روز های گذشته ، کم کم منسوخ خواهد شد.
گردآوری: گروه فناوری و اطلاعات گهر
منبع: خبر آنلاین
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي