هر آنچه لازم است درباره گرمازدگی بدانید

تاريخ : 28 مرداد

هر آنچه لازم است درباره گرمازدگی بدانید

گرمازدگی یک بیماری است که به گرما مربوط می شود و زمانی رخ می دهد که شما برای چندین روز در معرض حرارت بالا قرار داشته باشید و بدن شما آب خود را از دست داده باشد.

دو نوع گرمازدگی وجود دارد:

کمبود آب: علائم عبارتند از تشنگی بیش از حد، ضعف، سردرد و از دست دادن هوشیاری.
کمبود نمک: علائم شامل تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلانی مکرر و سرگیجه.

اگرچه گرمازدگی به اندازه غش کردن به علت گرما (heat stroke) جدی نیست، اما بدون انجام اقدامات مراقبتی مناسب، گرمازدگی پیشرفت کرده و به غش کردن به علت گرما تبدیل می شود که می تواند به مغز و سایر اندام های حرارتی بدن آسیب برساند و حتی منجر به مرگ شود.

هر آنچه لازم است درباره گرمازدگی بدانید, پورتال خبری فرهنگی گهر

علائم گرمازدگی چه چیزهایی هستند؟

شایعترین علائم گرمازدگی عبارتند از:

گیجی
ادرار تیره که نشانه ای از کم آبی بدن است.
سر گیجه
غش کردن
خستگی
سردرد
گرفتگی عضله
تهوع
رنگ پریدگی
تعریق شدید
ضربان قلب سریع

درمان گرمازدگی چگونه است؟

اگر شما در خود و یا در یکی از اطرافیان خود علائم گرمازدگی را مشاهده کردید، حتما به سرعت از محیط گرم فاصله بگیرید و ترجیحا در اتاقی با تهویه مطبوع مناسب، استراحت کنید. اگر به محیط سر پوشیده دسترسی ندارید، سعی کنید یک مکان خنک و سایه را پیدا کنید و در آنجا استراحت کنید.

توصیه های دیگر ما به شما عبارتند از:

به مقدار کافی مایعات بنوشید (از نوشیدن کافئین و الکل بپرهیزید.)
لباس های تنگ و غیرضروری را در بیاورید.
یک دوش آب خنک بگیرید. نشستن در وان حمام با آب خنک نیز می تواند به شما کمک کند.
از امکانات خنک کننده مانند کولر ها و پنکه ها استفاده کنید.

اگر این اقدامات را انجام دادید و بعد از ۳۰ دقیقه نتیجه ای حاصل نشد، به مراکز درمانی مراجعه کنید. عدم درمان گرمازدگی می تواند به غش کردن به علت گرما منجر شود.

بعد از بهبود گرمازدگی شما، احتمالا به مدت یک هفته نسبت به گرما حساسیت بیشتری خواهید داشت. لذا بهتر است تا زمانی که دکتر به شما اجازه فعالیت بیشتر نداده است، از آب و هوای گرم و ورزش بپرهیزید.

عوامل خطرزا برای گرمازدگی چه چیزهایی هستند؟

گرمازدگی تا حد خیلی زیادی با شاخص حرارت بستگی دارد. شاخص حرارت نمایه ای است که میزان گرمای احساس شده توسط شما زمانی که عوامل رطوبت و حرارت با هم ترکیب می شوند را نشان میدهد. رطوبت نسبی بالای ۶۰ درصد باعث کاهش تعریق شده و مانع قابلیت خنک کنندگی بدن می شود.

با افزایش شاخص حرارت به بالای ۹۰ درجه، خطر ابتلا به گرمازدگی به میزان چشمگیری افزایش می یابد. لذا بسیار مهم است که شما به میزان شاخص حرارت اعلام شده توسط توسط رسانه های جمعی دقت کنید و به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب می تواند میزان این شاخص را بیشتر نیز بکند.

اگر شما در یک منطقه شهری زندگی می کنید، با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دمای بالا و به ویژه در شرایطی که شرایط راکد جوی و کیفیت هوا وجود داشته باشد، خطر ابتلای شما به گرمازدگی بیشتر می شود.

دیگر عوامل خطری که می توانند احتمال ابتلا به گرمازدگی را بالا ببرند عبارتند از:

سن: کودکان و نوزادان زیر ۴ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به گرمازدگی هستند.
برخی از بیماری ها: بیماری های مربوط به قلب، ریه و کلیه، چاقی و یا لاغری، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های روانی، اعتیاد به الکل، آفتاب سوختگی و هر بیماری دیگری که باعث تب شود.
داروها: برخی از این دارو ها عبارتند از دیورتیک ها، آرام بخش ها، محرک ها، برخی از داروهای قلب و فشار خون و برخی از داروهای بیماری های روانی

در مورد شرایط بالا حتما با پزشکتان مشورت کنید.

پیشگیری از گرمازدگی چگونه است؟

هنگامی که شاخص حرارت بالا است، بهتر است خانه بمانید و از سیستم های تهویه مطبوع استفاده کنید. اگر مجبور هستید که از خانه بیرون بروید، می توانید برای پیشگیری از گرمازدگی کارهای زیر را انجام دهید:

لباس های سبک، کم، با رنگ روشن و گشاد بپوشید و از کلاه های لبه دار استفاده کنید.
از کرم های ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید.
مایعات بنوشید: برای جلوگیری از کاهش آب بدن، حتما حداقل ۸ لیوان آب یا سایر مایعات مانند آب میوه بنوشید. از آنجا که گرمازدگی باعث کاهش نمک بدن نیز می شود، استفاده از نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت ها نیز می تواند بسیار مفید باشد.
اقدامات احتیاطی اضافی را قبل از ورزش و خارج شدن از منزل انجام دهید. دو ساعت قبل از ورزش کردن ۲۴ اونس آب بنوشید و قبل از ورزش نیز ۸ اونس آب و یا نوشیدنی های ورزشی بنوشید. در هنگام ورزش نیز هر ۲۰ دقیقه (حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید.) باید ۸ اونس آب بنوشید.

از نوشیدن مایعات حاوی کافئین و یا الکل اجتناب کنید. اگر شما به صرع، بیماری های قلب، کلیه و یا کبدی مبتلا هستید و یا با محدودیت مصرف مایعات به علل پزشکی مواجه هستید و یا اینکه یک مشکل احتباس مایعات دارید با پزشکتان در این مورد مشورت کنید

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي