هر آنچه در برنامه نود گذشت

دسته بندي : ⚽ ورزش,اخبار ورزشی
تاريخ : 21 شهریور

تابناک: برنامه دیشب نود اختصاص داشت به چگونگی پیدایش فوتبال در ایران و در ادامه به بررسی کلی تیم ملی از سالهای دور پرداخت .

در این برنامه ابتدا فردوسی پور از پیشکسوتی دعوت کرده بود تا مهمان آنها باشد که جزو نسل اولی ها فوتبال ایران به حساب می آید. پس از آن حسن روشن ، فرشاد پیوس و رضا شاهرودی مهمان حضوری این برنامه ۹۰ بودند

عارف قلی زاده متولد ۱۳۱۷ در تبریز است. او گفت : مثل همه از کوچه و خیابان فوتبال را شروع کرده است وبرای نخستین بار به عضویت تیم دوچرخه سواران در آمده است.خود قلی زده می گوید:«البته شناسنامه من را دیر گرفته اند.فکر می کنم ده یازده سال پیرتر باشم.

سال ۱۳۲۹.در همان سال به عضویت تیم کبونی تهران درآمدم.در آن تیم من از همه جوانتر بودم.

در این لحظه فردوسی پور یک عکس قدیمی را روی آنتن فرستاد که قلی زاده به این روش با آن عکس تجدید خاطره کرد:«یادش بخیر.در این عکس به غیر از من هیچ کس زنده نمانده است.

قلی زاده که خودش اعتراف کرده بود سن اش بیشتر است وقتی با عکس دیگری که با سبیل بود روبرو شد خطاب به فردوسی پور گفت:«این عکس ۱۵ سالگی من است.»که فردوسی پور بلافاصله پرسید،در این عکس واقعا ۱۵ ساله هستید؟اما جواب قلی زاده:«بابا،این قدر سن من را بالا و پایین نکن.

قلی زاده در واکنش به این سوال فردوسی پور که پرسید ماجرای خروج طلا از ایران توسط برخی از ملی پوشان در آن سالها چه بوده است گفت:«ایرانی جماعت همیشه سرمایه دار است.ما برای سفر به هند همراه خودمان طلا برده بودیم برای اینکه در آنجا آنها را تبدیل به روپیه کنیم.ام در فرودگاه ریختند و ما را گرفتند.به ما گفتند که این کار جرم است.تمام آن سکه ها را از ما گرفتند.ما نمی دانستیم که این کار جرم است.

عارف قلی زاده که در کل ۱۰ بازی ملی را در کارنامه اش دارد ادامه می دهد:«۱۰ بازی ملی در کارنامه دارم و ۴ بار هم کاپیتان بوده ام.تا سال ۴۲ فوتبال بازی می کردم و پس از آن رفتم و مربی تیم شیخ راشد شدم ،ولی از گرمای دوبی فرار کردم و رفتم سوئیس.»

انتقاد آخرین حرفهای کاپیتان سابق تیم ملی است که بیشتر آن مربوط به استقلالی ها است.آنجا که او می گوید:«من ۱۸ سال در استقلال بازی کرده ام.باشگاه اصلا اسمی از من نمی برد.این فوتبال از قدیمی ها به جدیدها رسیده است.از روزی که فوتبال را کنار گذاشته ام یک بار هم به ورزشگاه آزادی نرفته ام،هیچ وقت هم هیچ کس از ما دعوت نکرد.این ها همه اشتباه می کنندو باید از تفکرات بازیکنان قدیمی استفاده کنند.»

با مینیسک پاره به کره ۲ گل زدم

حسن روشن یکی از مهمانان برنامه تاریخ فوتبال ایران بود.

حسن روشن که برای بازی های دهه ۵۰ تیم ملی به استودیوی ۹۰ رفته بود از خاطرات فوتبالی اش گفت:«پدر من یکی از هم نسلان عارف قلی زاده بود که در دوچرخه سواران بازی می کرد ، به خاطر او بود که من هم فوتبالیست شدم. سال ۱۳۵۲ بد که من از طریق رایکوف و اوفارل توانستم به سطح اول فوتبال ایران بیایم.

بعد هم تا سال ۱۳۵۹ بازی هایم را ادامه دادم. به من می گفتند پسر شیرین رایکوف او مرا خیلی دوست داشت حتی خیلی وقت ها می آمد دنبالم تا ببردم سر تمرین.» روشن در ادامه درباره شادی گل هایش گفت:« من از بچگی همیشه عادت داشتم زبانم بیرون از دهانم باشد. سر همین کار یکبار زبانم لای دندانم ماند و ۳۷بخیه خورد.»

روشن درباره یکی از بازی هایش برابر کره که مصدوم بود ، گفت:« من با مصدومیت و مینیسک پاره بازی کردم و با درد شدید توانستم ۲ گل بزنم و بازی را ببریم.»

روشن می گوید:« آن سال ها ، سال های طلایی فوتبال ایران بود که به همه افتخارات آن سال ها رسیدیم.

کنایه روشن به فتح الله زاده در برنامه نود

روشن گفت: آقای فتح الله زاده آدم خوبی است ولی حرفش، حرف نیست؛ زیاد حرف میزند، زیادقول میدهد ولی وسط راه خالی میکند.
حسن روشن میهمان برنامه نود بود؛ زمانی که فردوسی پور درمورد کشمکش با استقلال پرسید با اشاره به صحبت های عارف قلی زاده مبنی بر حمایت مسئولان باشگاه های استقلال و پرسپولیس از پیشکسوتشان گفت: بد برای باشگاهی که نمی داند خانه پیشکسوتش کجاست.

فردوسی پور گفت: به هر حال شما چند باری در باشگاه حضور داشتید

حسن روشن گفت: من یک روز در باشگاه بودم که فردوسی پور ادامه داد: یک روز ..!

روشن ادامه داد: آن روز هم حکم را گرفتم و بردم قایم کردم چون می دانستم حرفشان حرف نیست.

فردوسی پور که متعجب زده شده بود و نمی دانست چه بگوید گفت: داستان شما.. آقای فتح الله زاده

روشن افزود: آقای فتح الله زاده آدم خوبی است ولی حرفش، حرف نیست؛ زیاد حرف میزند، زیادقول میدهد ولی وسط راه خالی میکند.

ملی پوشان ببینند و یاد بگیرند قدیمی ها چه غیرتی داشتند

عادل فردوسی پور با ترفندی قدیمی به بحث تحریم رسانه ها از سوی ملی پوشان واکنش نشان داد.

عادل فردوسی پور ، برای برنامه دوشنبه شب خود به سراغ مرور تاریخ فوتبال ایران رفت. او تصاویری خاطره انگیز و کمتر دیده شده را به تصویر کشید. عادل درباره این تصاویر گفت:« این تصاویر را با لطف آقای ضرغامی پخش کردیم . تصاویری که خیلی ها می گفتند امکان پخش آن نیست اما شخصا آقای ضرغامی اجازه پخش این تصاویر را دادند. ایشان خودشان خیلی هم فوتبالی هستند.»

فردوسی پور در ادامه حرف هایش با حسن روشن هم گفت:« خوب است که ملی پوشان امروزی تصاویر بازی های شما را ببینند و یاد بگیرند که نسل های قبلی چطور با غیرت فوتبال بازی می کردند.

عادل قیمت دلار و سکه را هم در این برنامه با شگفتی به زبان آورد تا جمع طعنه هایش جمع باشد.

رضا شاهرودی آخرین مهمان حضوری ۹۰ بود که در مورد مسائل مختلف فوتبال حرف زد ، وی نیز همچون روشن و پیوس اعتقاد داشت صمیمیت عامل اصلی موفقیت در سالهای دور بود .

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي