«ناسا»، در خدمت زيبايي

در سالن‌هاي زيبايي، بهداشت و تميزي حرف اول را مي‌زند. «ناسا»، در خدمت زيبايي بسياري از ما فكر مي‌كنيم فضا و دنياي تحقيقات فضايي هيچ تاثيري بر زندگي ما ندارد. بله،
بيشتر فيلم‌هاي علمي، تخيلي و فضايي كاملا غيرطبيعي است و هيچ شباهتي به زندگي واقعي ما ندارند، اما سيستم جي‌پي‌اس ماهواره‌اي، فيلترهاي آب،
«ناسا»، در خدمت زيبايي

واقعيت مجازي و كفي كفش‌هايي كه برگرفته از چكمه‌هاي فضايي هستند، همگي محصولاتي هستند كه در «ناسا» خلق شده‌اند. اما موضوع تعجب برانگيزتر، خدمت‌رساني «ناسا» به صنعت زيبايي پوست و مو است. البته منظور ما اين نيست كه عده‌اي محصولات زيبايي‌ ساخته‌اند كه خانم‌ها پس از استفاده شبيه فضايي‌ها بشوند، بلكه منظور استفاده از تحقيقات فضايي در صنعت محصولات زيبايي است.

 

از فضا تا سالن‌هاي زيبايي ورود ناسا به سالن‌هاي زيبايي از تحقيقات گسترده اين سازمان فضايي بر «نانو ماده‌ها» آغاز شد. «دنيس موريسون» دانشمند سابق ناسا نوعي كپسول‌هاي سراميكي توليد كرده بود كه در زمان دلخواه دارو را از خود خارج مي‌كرد؛ يعني وقتي فضانورد در محيط مغناطيسي قرار مي‌گرفت مواد تبديل به يون مي‌شد و حرارت مي‌گرفتند سپس پوسته، ذوب و كپسول تخليه مي‌شد. در ابتدا اين تكنولوژي براي فضا طراحي و ساخته شد ولي پس از انجام آزمايشات بيشتر، اين محصول فضايي روي زمين آمد و براي موها مورد استفاده قرار گرفت! يك شركت آمريكايي به نام «فاروك سيستم» كه توليد‌كننده «اتوي مو» بود از اين نانوتكنولوژي در «اتوي CHI» بهره گرفت.

 

وقتي صفحه‌‌هاي اين اتو گرم مي‌شود لايه سراميكي آن يون‌هايي را آزاد مي‌كند كه ديواره تارهاي مو را نرم خواهد كرد. بدين ترتيب مو راحت‌تر حالت مي‌گيرد. جالب است بدانيد كه در سال 2004، شركت «فاروك سيستم» گام ديگري به جلو برداشت و از تكنولوژي استريلاسيون نانوسيلور نيز در توليد اتوي مو و لاك ناخن بهره برد. دانشمندان ناسا براي تميز‌كردن سطوح خارجي فضاپيماها نياز به ماده تميز‌كننده‌اي داشتند كه بدون ايجاد بو محيط را تميز كند. آنها براي اين منظور «نانوسيلور» كه در ماده‌اي با خاصيت آنتي‌باكتريال بود را توليد كردند. ريزماده‌هاي سيلور (نقره) استعداد خاصي در تميزكردن سطوح و از بين بردن آلاينده‌هايي مثل قارچ و باكتري دارند و قارچ‌ها و باكتري‌ها با تماس با نانوسيلورها بلافاصله از بين مي‌روند.

 

واضح است كه در سالن‌هاي زيبايي، تميزي و بهداشت حرف اول را مي‌زند. راز جوان ماندن كرم «Lamer» يك گرم گرانقيمت است كه براي نرم‌كردن و لطافت بدن و صورت از آن استفاده مي‌شود. تاريخچه ساخت اين كرم چهل ساله است كه به يك فيزيكدان فضايي ناسا به نام «مكس هيوبر» برمي‌گردد. هيوبر كه به دنبال انفجاري در آزمايشگاه ناسا به هنگام كار دچار سوختگي شديد شده بود، تصميم گرفت براي درمان پوست سوخته صورت خود يك كرم جديد توليد كند، زيرا هيچ‌يك از كرم‌هاي موجود در بازار تاثيري بر آن نداشت. پس از دوازده سال كار تحقيقات فشرده در آزمايشگاه‌هاي ناسا، هيوبر موفق شد به تركيبي معجزه‌آسا دست يابد كه به شكلي حيرت‌انگيز پوستش را درمان و صاف و نرم كرد و اين تركيب معجزه‌آسا همان كرم Lamer است.

 

هيوبر اين كرم را كه پايه دريايي داشت با آهن، انواع ويتامين و روغن‌هاي اساسي تركيب كرد و تحت اشعه‌هاي نوري و صوتي و سنگ‌هاي مغناطيسي قرارداد تا انرژي‌هاي قدرتمندي در آن شكل گيرد. نور قرمز ممكن است ناسا به دليل زيبايي معروف نباشد ولي بايد بدانيد تكنولوژي نوري كه براي رشد دادن و پرورش گياهان در فضا مورد استفاده قرار مي‌گرفت مدتي بعد به سلول‌هاي پوست انسان كمك كرد كه سريع‌تر و بهتر ترميم شوند. ناسا نوعي لامپ ديودي (LED) اختراع و توليد كرد كه نور قرمز آن براي پرورش گياهان ايستگاه‌هاي فضايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

اما پژوهشگران مدتي بعد دريافتند كه اين نور قرمز روي زمين نيز موارد استفاده زيادي دارد. از جمله موارد استفاده آن در عمل‌هاي جراحي پيوند مغز استخوان، ترميم پوست و جوان‌سازي آن است. اين نور قرمز، خطوط و چين و چروك‌هاي ريز پوست را برطرف مي‌كند و لك‌هاي آفتاب سوختگي، آكنه و شيارهاي كشيدگي پوست را از بين مي‌برد. اما چگونه؟ اين نور مادون قرمز، بر غشاء مياني پوست نفوذ مي‌كند و باعث بازسازي سريع‌تر و بهتر سلول‌ها مي‌شود.

گردآوری: گروه سلامت گهر

منبع: زیبایی

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه