مقایسه زندان‌های ایران و اروپا

مشاور ارشد برنامه ریزی در دفتر مرکزی UN AIDS (صندوق جهانی ایدز وابسته به ملل متحد)در ژنو در جریان بازدید از زندان مرکزی شیراز گفت : برخلاف برخی کشورها ، در جمهوری اسلامی ایران هدف زندان بیشتر اصلاحی و ارشادی است تا تنبیهی.

مقایسه زندان‌های ایران و اروپا

لوک باریر کنستانتین چهارشنبه شب در زندان مرکزی شیراز افزود:اولین بازدیدم از زندانهای ایران است که در این بازدید از زندان بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم.

وی ادامه داد: برای من خیلی سخت است که اینجا را زندان بنامم چرا که وقتی داخل زندان هستی احساس نمی کنی اینجا زندان است و تنها زمانی که از این محیط بیرون میایی و دیوارهای بلند را مشاهده می کنی متوجه می شوید که اینجا زندان می باشد.

مشاور ارشد برنامه ریزی در دفتر مرکزی UN AIDS در ژنو اظهار داشت: زندان مرکزی شیراز را در واقع می توان بیشتر به یک مرکز اصلاحی و تربیتی، و مرکزی برای آموزش تشبیه کرد.

وی اضافه کرد: صحبتی برای بهبود وضعیت زندان ندارم ولی ادامه همین فعالیتهایی که وجود دارد به خصوص بیماریابی و فعالیتهای کاهش آسیب رفتارهای پرخطر که در رأس برنامه ها قرار دارد بسیار حایز اهمیت است.

مشاور ارشد برنامه ریزی در دفتر مرکزی UN AIDZ در ژنو همچنین گفت: همه زندانهای اروپایی را ندیدم ولی همانطور که این زندان را با کشور فرانسه مقایسه می کنم زندانهای فرانسه بیشتر جنبه تنبیهی دارند و خدمات درمانی و آموزشی در آنجا بسیار محدودند.

کنستانتین بیان کرد: در جریان این بازدید متوجه این موضوع شدم که در ایران هدف زندان، اصلاح است تا تنبیه و نکته مورد تأکید این است که در سایر کشورها نیز باید این مدل ارایه شود تا از این روش یاد بگیرند که زندان مکانی برای آموزش است و این رفتارها بعد از زندان نیز اصلاح می شود.

وی افزود: آنچه که در بازدید از زندان مشاهده کردم و باید به آن اشاره شود این بود که در کریدورهای زندان، شما با زندانی با عدد برخورد نمی کردید مثل انسان برخورد می کنید و این جنبه انسانی کار شما را نشان می دهد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه این فعالیتهای جامع می تواند به عنوان مثالهای واقعی نشان داده شود که چگونه با جرم می توان در میان تمام فرهنگها مبارزه کرد اظهار داشت : مطمین هستم که تلاشهای شما زندگی اجتماعی در کشور را بهبود می بخشد.

دکتر فرداد درودی هماهنگ کننده کشوری UN AIDS سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران نیز هدف از این بازدید را ثبت تجربیات و موفقیت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کنترل اچ آی وی و ایدز عنوان کرد و گفت: برنامه کشوری اچ آی وی و ایدز با همکاری سازمانها و ارگانهای متعدد در حال اجراست.

وی ادامه داد: یکی از ارگان های اصلی در خصوص کنترل ومبارزه با ایدز سازمان زندانهاست که نقش مهمی در کنترل اچ آی وی از طریق اجرای برنامه های کاهش آسیب و توزیع متادون در بین زندانیان داشته است و هدف از این بازدید نیز، مشاهده این برنامه از نزدیک و عرضه آن در عرصه بین المللی می باشد.

درودی گفت : زندان گلوگاه مهمی برای کنترل بیماریهای واگیر از جمله اچ آی وی است و نقش زندان در کنترل اچ آی وی بسیار مهم می باشد.

درودی با اشاره به اینکه برنامه های کاهش آسیب در زندانهای کشور درحال اجرا می باشد، افزود: این بازدید بسیار مطلوب و آموزنده، هم برای من و همچنین همکارانم بود و امیدواریم شاهد موفقیت بیشتر در این زمینه در سطح کشور باشیم.

این گزارش حاکیست ،لوک باریر کنستانتین مشاور ارشد برنامه ریزی در دفتر مرکزی UN AIDSدر ژنو، دکتر فرداد درودی هماهنگ کننده کشوری سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، لیلا کیونانی کارشناس پایش و ارزشیابی پروژه ایدز صندوق جهانی و دکتر جمال میری مسؤول پروژه مبارزه با سل صندوق جهانی در سازمان زندانها به همراه خانم دکتر ثابت کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از کلینیک مثلثی زندان مرکزی شیراز و اندرزگاه ها و کارگاه های اشتغالزایی این مرکز بازدید کردند.

در ادامه دکتر جمال میری مسوول پروژه سل صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریای سازمان زندانها نیز در دفتر بازدید چنین نوشت :ضمن تشکر و قدردانی از تمام تلاش های بی شائبه و فراوان تمامی دست اندرکاران و مدیران استانی و معاونت سلامت و رییس زندان مرکزی شیراز، تمامی فعالیتهای بهداشتی و درمانی و آموزشی به بهترین نحوه ممکن انجام می پذیرد و بی تردید فعالیتهای فوق به عنوان یک الگوی موفق برای تمامی زندانهای کشور و دنیا می تواند قرار گیرد.

قاسم اسکندری سرپرست زندان مرکزی شیراز در حین بازدید گزارش جامعی از فعالیتهای بهداشتی درمانی، فرهنگی، تربیتی، اشتغال و حرفه آموزی برای بازدید کنندگان ارایه کرد.

 

منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه