معنای آیین سبزه گره زدن در روز سیزده بدر

تاريخ : 11 فروردین

با توجه به نزدیک شدن روز سیزده بدر در این مقاله معنای آیین سبزه گره زدن در روز سیزده بدر را برای شما در نظر گرفته ایم. با سایت گهر همراه باشید.

.

معنای آیین سبزه گره زدن در روز سیزده بدر, پورتال خبری فرهنگی گهر

.

آداب و رسوم،آيين بخت گشايي دختران در روز ۱۳ بدر،در قديم كه شهرها داراي دروازه هاي چند گونه بودند ، روز سيزده مي بايست هر كس از دروازه اي بيرون مي رفت و از دروازه اي ديگر بر مي گشت تا بدين ترتيب ديو شروري كه همراه او كنار دروازه خروجي مي ماند در بقيه سال پشت ديوار شهر به انتظار باقي بماند و او سال خوبي داشته باشد هنوز هم كساني ديده مي شوند كه سبزه نوروزي شان را بر ماشين مي زنند و به سوي سبزه روان حركت مي كنند و با دعا و آرزو و به نيت بخت گشايي دختران بر سبزه ها گره مي زنند و ماهيان قرمز را از تنگ ها بيرون مي آورند و به آب روان مي سپارند چه زيباست كه رنگ اين خرافات را از دامن سنت هاي ملي خود بزداييم.

امروز با طبيعت و دنياي پيرامون خود چه رفتاري داريم؟ بعضي از كارشناسان بر اين باورند با بلايي كه انسان بر سر طبيعت آورده، دور نيست محيط زيست انساني به جهنمي سوزان و نا آماده براي زيست مبدل گردد.

سيزدهمين روز فروردين به نام روز طبيعت نام گذاري شده است، در اين روز گرايش روح انسان به طراوت و طبيعت شكوفا مي شود.

*بهانه اي براي رفتن، ديدن و گره خوردن

روز طبيعت، فقط يك بهانه است براي رفتن ، ديدن و گره خوردن با آنچه پيش روي چشمانت رشد مي كند و مبناي رشد طبيعت را از ميان آن همه تازگي و طراوت مي توان مي شويد.

دشتي به وسعت تمدن ايران، سبزينه اي به زيبايي فرهنگ ايران و مردماني به زلالي آب كه بر سرتا سر دشت هاي زيبايي اين سرزمين روياها مي نشيند.

هر كجا گياهي سر از خاك برون آورده گلي روييده يا طروات بهاري به آن دميده و نواي نغمه و سرود شادي در هوا آكنده است آنجا جايگاه شادي و شعف مردم است.

*بهار فصل تحول و دگرگوني

طبيعت خزان زده و زمستان ديده به ناگاه به امر خداوند گار سر از خاك بر مي آورد و زنده و با طروات مي شود.
خداوند از آسمان آبي فرستاد و زمين را پس از آن كه مرده بود حيات و زندگي بخشيد و اين نشانه روشني است براي گروهي كه گوش شنوا دارند (سوره نحل آيه ۶۵)

ديدن اين دگرگوني شگرف، درسي بزرگ و زماني سودمند براي ما انسانهاست تا به ياد بهار و خزان عمر خويش بيافتيم و به خويشتن بينديشيم كه «ان الانسان لفي خسر» سوره عصر آيه ۲

اكنون در پايان تعطيلات نوروزي و روز پيوند با طبيعت ، آروزيمان اين است كه همگام با يكديگر آينده را در شادماني عمومي جشن بگيريم

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي