معرفی ۱۰ کاری که نمی دانستید مرورگر شما می تواند انجام می دهد !!

تاريخ : 23 مرداد

مرورگرهای اینترنتی طی چند سال اخیر رشد فراوانی کرده اند.امروزه مرورگرها دارای قابلیت هایی هستند که وبسایت ها می توانند با استفاده از این قابلیت ها کار خود را بهتر و سریعتر پیش ببرند.

معرفی ۱۰ کاری که نمی دانستید مرورگر شما می تواند انجام می دهد !!, پورتال خبری فرهنگی گهر

به گزارش دنیای فناوری اطلاعات ؛ تمرکز این مقاله روی تکنولوژی های جدید وب است که شما می توانید از آنها تحت صفحات وب واقعی استفاده کنید.شاید بعضی از افراد با بعضی از این قابلیت ها آشنایی مختصری داشته باشند اما اکثریت افراد از وجود تمامی این قابلیت ها بی خبر هستند.

۱- استفاده از ویژگی کشیدن و انداختن(Drag and Drop) به منظور آپلودی سریعتر :

معرفی ۱۰ کاری که نمی دانستید مرورگر شما می تواند انجام می دهد !!, پورتال خبری فرهنگی گهر

امروزه مرورگرهای زیادی به شما اجازه می دهند تا فایل های خود را تنها با یک عمل Drag and Drop آپلود کنید.اگر به یاد داشته باشید چند سال پیش که هنوز پیشرفت خاصی در مرورگرها دیده نمی شد شما مجبور بودید برای آپلود یک فایل روی دکمه Browse  کلیک کرده سپس از یک انتخاب کننده فایل یا file chooser ,فایل مورد نظر را برای آپلود برگزینید. خواه اینکه شما بخواهید یک فایل را به ایمیل در جیمیل خود اضافه کنید یا یک فایل را برای اشتراک سریع به یک سایت مخصوص آپلود بارگذاری کنید می توانید از ویژگی drag and drop به منظور انتقال سریعتر فایل مورد نظر به داخل صفحه وب استفاده کنید.

۲- شبیه سازی گرافیک سه بعدی در مرورگر :

معرفی ۱۰ کاری که نمی دانستید مرورگر شما می تواند انجام می دهد !!, پورتال خبری فرهنگی گهر

در حال حاضر مرورگرهای فایرفاکس و کروم از WebGL پشتیبانی می کنند.این قابلیت به صفحات وب اجازه می دهد تا گرافیک سه بعدی را بدون استفاده از هیچ پلاگینی شبیه سازی کنند. فناوری WebGL در بازی های کامپیوتری و شبیه سازی مدل های سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد .

اما شاید بدانید که معروف ترین سایتی که از فناوری WebGL استفاده می کند Google Maps می باشد. تحت Google Maps در مرورگر کروم شما می توانید MapsGL را فعال کنید.این باعث می شود Google Maps نقشه های خود را با استفاده از OpenGL رندر کند.همین باعث می شود که ما انیمیشن های نرم تر و روانتری را شاهد باشیم.زمانی که شما از نمای خیابان یا همان Street View استفاده می کنید هنگامی که نقشه Zoom In می شود در همین حین انیمیشنی را نیز می بینید. ناگفته نماند Street View با Adobe Flash رندر نمی شود بلکه رندرر آن OpenGL است.

معرفی ۱۰ کاری که نمی دانستید مرورگر شما می تواند انجام می دهد !!, پورتال خبری فرهنگی گهر

HTML برای این طراحی نشده بود که به صفحات وب اجازه دهد ارتباط بین back-and-forth و سرورهای وب را برقرار کند.HTML برای صفحات وب ایستا یا همان ثابت ایجاد شده بود و هم اکنون نیز اکثر صفحات وب از روش hacky polling-based برای برقراری ارتباط با سرور استفاده می کنند.سوکت های وب یا همان WebSockets به صفحات وب اجازه می دهند تا یک کانال ارتباطی کامل در سراسر یک ارتباط TCP ایجاد کرده,و زمان بیکاری و ترافیک شبکه را به شدت کاهش دهند.از سوکت های وب در بازی هایی مانند BrowserQuest در مرورگر موزیلا استفاده می شود.این قابلیت به بازی اجازه می دهد تا به صورت داخلی در مرورگر کشاکش رویدادهای ایجاد شده در بازی را مستقیما به سرور ارسال کند.البته سوکت های وب کاربردهای زیادی دارند لیکن مطرح کردن آنها در این مقاله نمی گنجد.

۴- پخش ویدئو و موزیک بدون وجود فلش :

معرفی ۱۰ کاری که نمی دانستید مرورگر شما می تواند انجام می دهد !!, پورتال خبری فرهنگی گهر

سیستم ویدئویی HTML5 ویژگی های خاصی را دربر دارد.جالب است بدانید کاربران می توانند ویدئوها با فرمت های in H.264 (MP4), WebM, Ogg را بدون استفاده از فلش در HTML5 پخش کنند.تعداد زیادی از وبسایت های ویدئویی مانند YouTube وجود دارند که از فناوری پخش مبتنی بر HTML5 نیز استفاده می کنند.

۵-اجرای برنامه های وب به صورت آفلاین :

معرفی ۱۰ کاری که نمی دانستید مرورگر شما می تواند انجام می دهد !!, پورتال خبری فرهنگی گهر

مرورگرها امروزه به برنامه های وب اجازه می دهند تا به صورت آفلاین نیز کار کنند.به عنوان مثال با ارائه یک پایگاه داده محلی یا Local ,برنامه ها می توانند در حالت آفلاین نیز به اطلاعات دسترسی داشته باشند.برای مثال می توان به برنامه های وب آفلاین شرکت گوگل مانند Gmail, Docs, Calendar که تنها در مرورگر کروم کار می کنند اشاره کرد.یا مثلا می توان به سرویس Kindle Cloud Reader سایت آمازون اشاره کرد که در دیگر مرورگرها نظیر فایرفاکس نیز قابل اجراست.سرویس Kindle Cloud Reader به شما اجازه میدهد تا کتاب های الکترونیکی را دانلود کرده و حتی اگر ارتباط اینترنتی نیز نداشته باشید می توانید بعدا به صورت آفلاین در مرورگر خود آن ها را بخوانید.

۶- دسترسی به وبکم و برقراری یک کنفرانس ویدئویی :

صفحات وب امروزه می توانند به وبکم متصل شده به سیستم شما ، دسترسی داشته باشند.البته با مجوز شما.

یک صفحه وب می تواند از این ویژگی به منظور گرفتن عکس یا ضبط یک ویدئو از وبکم شما استفاده کند.جالب است بدانید که مرورگرها میتوانند با استفاده از ویژگی داخلی WebRTC API و بدون استفاده از هیچ پلاگینی کنفرانس ویدئویی بین مرورگرهای مختلف کاربران را نیز برقرار کنند.در آینده طبق اخبار موجود سرویس Skype نیز در داخل مرورگر بدون استفاده از هیچ پلاگینی قابل اجرا خواهد بود.

۷- ایجاد بازشوهای اطلاعاتی و اعلانی :

امروزه مرورگرها به صفحات وب اجازه می دهند تا اعلانات میزکار یا Desktop را نیز به شما نشان دهند.به عنوان مثال سرویس تقویم گوگل یا Google Calendar می تواند به شما اعلانات بازشو را زمانی که یک یادآور برای رویدادهای آینده ایجاد می کنید نشان دهد.وبسایت های مختص چت و ایمیل نیز می توانند بازشوهایی را برای یادآوری در مورد یک پیغام جدید دریافت شده نمایش دهند.

۸- شناسایی مکان شما :

معرفی ۱۰ کاری که نمی دانستید مرورگر شما می تواند انجام می دهد !!, پورتال خبری فرهنگی گهر

صفحات وب امروزه می تواند با درخواست یک مجوز، به مکان شما دسترسی داشته باشند.اگر شما از تبلت یا هر نوع دستگاه دیگر مجهز به یک تراشه GPS استفاده می کنید مرورگر میتواند با استفاده از سخت افزار GPS شما ، اطلاعات مکانی شما را به دست آورد.البته حتی اگر دستگاه شما نیز GPS نداشته باشد شبکه های بیسیم نزدیک یا حتی مکان ISP شما نیز می تواند گویای موقعیت تخمینی شما باشد.

۹- تخصیص برنامه های وب به عنوان برنامه های پیشفرض تان :

امروزه مرورگرها این اجازه را به برنامه های وب می دهند تا به عنوان برنامه های پیشفرض شما قلمداد شوند.در نتیجه شما می توانید از جیمیل در مرورگر خود برای ارسال ایمیل زمانی که روی لینک mailto: در هر جایی از کامپیوتر خود حتی بیرون از مرورگر کلیک می کنید نیز استفاده کنید.

۱۰- اجرای کد بومی(Native) در مرورگر :

تا حدی می توان گفت که مرورگر کروم شامل یک کلاینت بومی گوگل است.کلاینت بومی یا Native Client به صفحات وب اجازه می دهد تا کد بومی نوشته شده توسط یکی از زبان ها مانند C یا C++ را اجرا کنند.این کد در یک سندباکس برای حفظ امنیت بیشتر اجرا می شود و سرعت اجرای آن نیز تقریبا شبیه کدهای بومی ای است که در داخل هسته خود مرورگر تعبیه شده و اجرا می شوند.

Native Client همچنین این اجازه را به صفحات وب می دهد تا کدهایی با کارایی و کاربرد بالقوه را برای کارهایی نظیر موتورهای بازی و رمزنگاری ویدئوهای محلی یا Local استفاده کنند.این روش می تواند مسیری باشد تا بتوان پای برنامه های پیشرفته تر را به سیستم عامل کروم باز کرد.

نتیجه گیری :

مرورگرها با سرعت زیادی در حال بهره برداری از ویژگی های جدید وب هستند. ما می توانیم خوشحال باشیم که  Internet Explorer 6 دیگر به عنوان یک پایه و استاندارد برای دیگر مرورگرها نیست. شما چه تکنولوژی های جدیدی را در طی چند سال گذشته در مرورگرها شاهد بودید؟

 منبع: worildit.ir
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي