معاون اول های ناخلف +عکس

دسته بندي : سیاست
تاريخ : 25 مرداد

خبرآنلاین:مردانی که دست راست روسای جمهور می شوند و بیش از آنکه عصای دست باشند مایه عذاب دولت خود هستند

انتخاب پل رایان به عنوان شریک انتخاباتی رامنی که در صورت پیروزی معاون رئیس جمهور خواهد بود، تقریبا تمامی تحلیلگران و کارشناسان سیاسی امریکا را بهت زده کرد. فارین پالیسی به این بهانه لیستی از پنج معاون رئیس جمهور دردسر ساز را تهیه کرده است:
محمد قاسم فهیم / افغانستان
اتهام: نقض حقوق بشر/ قاچاق مواد مخدر

معاون اول های ناخلف +عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر
این جنگ سالار سابق تاجیک به نیروهای ائتلافی در بیرون راندن طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی کمک های بسیاری کرده و سالها هم عنوان وزیر دفاع حامد کرزی را در اختیار داشت. اما انتصاب او به عنوان معاون رئیس جمهور در سال ۲۰۰۹ میلادی، خشم بسیاری را در واشنگتن برانگیخت. نیویورک تایمز اخیرا در نوشتاری به نقل از مقام های امنیتی سیا تاکید کرده که فهیم همچنان با قاچاقچیان مواد مخدر در ارتباط است و اکنون نیز هواپیمای باری روسی را در اختیار دارد که به کمک آن هروئین را از طریق خاک روسیه از افغانستان صادر می کند. دیده بان حقوق بشر نیز یک بار در گزارشی از او با عنوان جنگ سالاری نام برد که دستش به خون بسیاری از افغان ها آغشته است.
طارق الهاشمی / عراق

اتهام: حمایت از تروریسم

معاون اول های ناخلف +عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر
۱۹ دسامبر ۲۰۱۱ یعنی درست یک روز پس از خروج نیروهای امریکایی از عراق ؛ بغداد معاون رئیس جمهور طارق الهاشمی را در برنامه ای تلویزیونی به حمایت از تروریسم متهم مرد. در این برنامه مردی که ادعا کرد محافظ طارق الهاشمی است تاکید کرد که آقای معاون بارها به وی برای بمب گذاری های مختلف در بغداد دستوراتی داده است. در آن زمان هاشمی در منطقه کردستان و به دور از دسترس دولت مرکزی عراق بود. از همان زمان تاکنون او در ترکیه پناه گرفته و البته این حضور وی تنش میان بغداد و آنکارا را سبب شده است.
علی عثمان طاها/ سودان
اتهام: ارتکاب جنایت جنگی و دخالت در ترور

معاون اول های ناخلف +عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر
وکیل و فعال سابق اپوزیسیون از ۱۹۸۹ در دولت عمر البشیر است. در جولای سال ۲۰۱۱ میلادی، بشیر با ارتقای مقام عنوان او را از معاون دوم رئیس جمهور به معاون نخست سر و صداهای بسیاری به راه انداخت. طاها از سوی برخی منابع از جمله دیپلمات های امریکایی به دخالت در برنامه ترور حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر متهم است. مبارک از این سوقصد جان سالم به در برد و حتی زمانی که در سال ۲۰۰۸ از خارطوم دیدار کرد این نیت طاها را به تمسخر گفت. بر اساس اسناد دیوان کیفری بین المللی، طاها نقش کلیدی در شکل دادن شبه نظامیان جانجاوید بازی کرده است.
آمادو بودو / آرژانتین
اتهام : فرار از مالیات و پولشویی

معاون اول های ناخلف +عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر
مرد جین پوش، عاشق موتورسواری و نوازنده ای که در کمپین های انتخاباتی پشت گیتارش پنهان می شود در سال ۲۰۱۱ رسما از سوی خانم فرناندز کریچنر رئیس جمهوری آرژانتین به عنوان معاون اول انتخاب شد.دادستان کل ارژانتین آقای معاون را به کسب غیرمجاز اموال، پولشویی و ارتباط گیری با شرکت های ورشکسته متهم کرده است. اپوزیسیون خواهان کناره گیری بودو از قدرت است اما وی اتهام های مطرح عیله خود را دستپخت مخالفانش می داند.
ساموئل سام سومانا/ سیرالئون
اتهام: اختلاس

معاون اول های ناخلف +عکس, پورتال خبری فرهنگی گهر


در نوامبر ۲۰۱۱ ساموئل هدف تحقیقات الجزیره در خصوص اقدامات غیرقانونی در سیرالئون قرار گرفت. وی در پرونده قطع عمدی درختان متهم شماره یک بود. در جریان عملیات رو کردن دست ساموئل دو خبرنگار خود را به جای تجار جا زده و با آقای معاون دیداری خصوصی داشتند . در این دیدار دو خبرنگار به ساموئل پیشنهاد دادند که در ازای دریافت های کلان، حمایت وی را در عملیات قطع درختان داشته باشند. دولت سیرالئون دستور پیگیری این پرونده و تحقیق در خصوص آن را صادر کرده اما ساموئل این اتهامات را تکذیب می کند. اتهام دیگر ساموئل فریب دادن تجار الماس برای فروش سهام معادن الماس این کشور بود که در نهایت به خرج وجوه دریافتی به نفع کمپین های سیاسی ساموئل تمام شد.

 

 

گردآوری:گروه خبر گهر  /ترجمه : سارا معصومی

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي