معافیت متاهلین از سربازی مشوقی برای افزایش ازدواج است

آفتاب: ایرج عبدی با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران به گفت‌وگو با ایسنا پرداخت.

 در طرح بیمه اجتماعی فراگیر تمامی مردم بیمه می‌شوند

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد اولویت های کاری و مهمترین موارد کاری این کمیسیون گفت : طرح بیمه اجتماعی فراگیر به عنوان یکی از طرح‌های مهم در دستور کار کمیسیون است که جلسه‌ی کارشناسی آن برگزار شده و در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی در توضیح جزییات طرح بیمه اجتماعی فراگیر گفت: در سیستم بیمه گروه‌های مختلفی همچون کارگران، تاکسیرانان، رانندگان و زنان سرپرست وجود دارد که ما دراین طرح می‌خواهیم همه‌ی این افراد را در یک گروه جمع‌بندی کنیم. به عبارت دیگر مردم ایران را گروهی بزرگ می‌دانیم و آن دسته از مردم که تحت پوشش بیمه دولت و نهادهای اجتماعی هستند را در یک زیرمجموعه تقسیم‌بندی کرده و مابقی مردم که بیمه ندارند را در دسته دیگر و براساس آن در این طرح تلاش می کنیم تا آنها نیز از مزایای بیمه همچون از کارافتادگی، بازنشستگی و فوت برخوردار شوند.

 

عبدی گفت که طرح بیمه اجتماعی فراگیر موضوعی فراتر از بیمه تامین اجتماعی است که در قانون اساسی بر آن تاکید شده است.

 مردم از پارتی‌بازی در استخدام‌ها گلایه دارند

وی هم‌چنین طرح قانونمندسازی نحوه‌ی استخدام در دولت و نهادهای عمومی را از دیگر موارد مهم کاری کمیسیون اجتماعی برشمرد و گفت: در حال حاضر برخی از افراد جویای کار از پارتی‌بازی و یا اعمال نفوذ افراد در استخدام آنها گلایه دارند که ما در این طرح به دنبال حذف این‌گونه موارد یا به حداقل رساندن آن هستیم. این طرح نیز اکنون در مرحله‌ی کارشناسی است و به زودی مواد آن در کمیسیون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

ازدواج مردان افغانی با زنان ایرانی ابزاری است

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه در مورد راهکار حل مشکل صدور شناسنامه برای فرزندانی که نتیجه‌ی ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان افغانی بدون ثبت ازدواج هستند، گفت: اتباع خارجی برای تبعیت دائم در ایران با زنان ایرانی ازدواج می‌کنند تا صاحب فرزند شده و از این ابزار برای اخذ تبعیت دائم استفاده کنند. این ازدواج‌ها ابزاری است که به عقیده‌ی بنده باید در این رابطه به زنان و دختران اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی شود.

 

وی افزود: در وهله‌ی اول باید از این ازدواج‌ها ممانعت صورت گیرد اما وقتی ازدواج انجام شد و به دنبال آن فرزندی به دنیا آمد دولت ایران موظف است که از اتباع خود حمایت کرده و برای این فرزندان شناسنامه صادر کند. چاره و روش دیگری غیر از این نیز وجود ندارد.

آسیب افزایش سن ازدواج بیشتر از پسران متوجه دختران می شود

عبدی افزایش سن ازدواج در بین دختران را عامل مهمی در بروز این مشکلات دانست و گفت: معضل افزایش سن ازدواج آسیب‌های اجتماعی را به زندگی دختران و پسران وارد می‌کند. البته اعتقاد ما بر این است که این آسیب‌ها بیشتر متوجه دختران می‌شود؛ چون پسران با داشتن اختیار در امر ازدواج و حق انتخاب، شرایط متفاوت‌تری نسبت به دختران دارند.

 

وی کاهش تمایل به ازدواج بین جوانان را یکی از مشکلات جامعه‌ی کنونی خواند و گفت: این آسیب بیشتر متوجه دختران می‌شود؛ چون حق انتخاب دختران نسبت به پسران کمتر است و از طرف دیگر با داشتن محدودیت‌هایی از لحاظ جسمی به دلیل افزایش سن ازدواج در زاد و ولد نیز با مشکلاتی مواجه خواهند شد. این شرایط متفاوت، افزایش سن ازدواج را در بین دختران با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.

معافیت متاهلین از سربازی مشوقی برای افزایش ازدواج است

نماینده مردم خرم‌آباد با تاکید بر این‌که برای ترغیب جوانان به ازدواج باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود، گفت: تعیین مشوق‌هایی همچون شرط تأهل در استخدام و یا اختصاص تسهیلات به متأهلین برای انجام کارهای اقتصادی و حتی معافیت آقایان متأهل از خدمت سربازی از این‌ گونه مشوق‌هاست که اگرتبدیل به قانون شود در افزایش آمار ازدواج بسیار تاثیرگذار است.

 

عبدی افزود: باید شجاعانه تصمیم‌گیری شود. به همین خاطر نباید از حواشی بترسیم و کاری کنیم که ازدواج آسان شود، وگرنه با تشویق و حرف‌های جزئی، ازدواج آسان محقق نمی‌شود.

 

وی در توضیح دلایل افزایش سن ازدواج گفت: نیازهای جدید اجتماعی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش سن ازدواج است. اکنون فرهنگ و نگاه جوانان به زندگی متفاوت شده است. از طرف دیگر در روستاها و شهرستان‌ها بیکاری و نبود شغل آسیب جدی به ازدواج وارد کرده است که تمامی این فاکتورها را می‌توان به عنوان عوامل گوناگون افزایش سن ازدواج برشمرد.

 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص راهکارهای کاهش سن ازدواج و ترغیب جوانان به ازدواج گفت: با قوانین موجود و نگاه فعلی دولت خیلی نمی‌توان به موضوع ازدواج ورود پیدا کرد. مشکل ازدواج تنها با تدوین قوانین شجاعانه و اثرگذار و به طور کلی سرمایه‌گذاری بزرگ اجتماعی حل خواهد شد که این نگاه وجود ندارد.

 

 مجلس می‌تواند جهت آسان‌تر شدن ازدواج کمک‌ موثری کند

عبدی ادامه داد: ما به عنوان نمایندگان مجلس تلاشمان بر این است تا حداقل این نگاه را در بین سایر نمایندگان جا بیندازیم تا زمینه و شرایط لازم برای تصویب قوانین شجاعانه و اثرگذار در امر ازدواج فراهم شود. به اعتقاد ما مجلس می‌تواند جهت آسان‌تر شدن ازدواج کمک‌ موثری کند.

صدا و سیما مبلغ زندگی مجردی است

 

وی هم‌چنین با انتقاد از برنامه‌های صدا و سیما گفت: صدا و سیما مبلغ زندگی مجردی و از مبلغین عدم ازدواج است؛ به طوری که فیلم‌ها و سریال‌هایش با نگاه به زندگی غربی است. اگر این نگاه عوض نشود آسیب‌های بیشتری را در جامعه وارد خواهد کرد.

 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، معضلات اجتماعی همچون افزایش سن ازدواج را به عنوان موضوعی بسیار کم‌اهمیت در بین مسولان دانست و گفت: اگر ازدواج اهمیت داشت حداقل مسوولان کاری می‌کردند تا وام ازدواج به طور مناسب پرداخته شود. اگر بنا باشد در نظام خانواده و زندگی اجتماعی تغییری حاصل شود باید این نگاه در جامعه بخصوص در بین مسوولان به وجود آید. در کشور ما اولویت‌ها، اولویت‌های بنیادی نظام نیست.

 

عبدی افزود: اگر مسوولان بیشتر به مسائل اجتماعی و زندگی مردم فکر کنند و راهکارهایی را برای حل مشکلات ارایه کنند قطعا قدرت اثرگذاری نظام در سطح بین‌المللی و داخلی افزایش پیدا می‌کند. در وهله‌ی اول باید این اولویت‌ها در ذهن مسوولان ایجاد شود، نه این‌که آنها برای مردم یک سری اولویت‌ها درست کرده و از اولویت‌های واقعی غافل شوند.

 

 القای اولویت مسائل سیاسی برای جوانان درست نیست

 

وی اضافه کرد: این‌که به جوان القا می‌شود اولویت زندگی‌اش مسائل سیاسی است درست نیست. اولویت جوان ما اشتغال، ازدواج و عزت نفس است که باید از سوی مسوولان به عنوان اولویت‌های مهم مورد پی‌گیری قرار گیرد.

 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم‌چنین بحران هویت را به عنوان معضلی اجتماعی در بین جوانان دانست و گفت: هنگامی که در کشور برای داشته‌های خود اهمیت قائل نشویم و در ذهن جوانان کم‌اهمیت نشان دهیم، آن‌گاه جوان ایده‌آل‌گرای ما به دنبال اولویت‌ها در دنیا می‌رود و آن زمان است که هویتش را از غرب استخراج می‌کند.

 

 

عبدی افزود: یکی از ضعف‌های کشور ما این است که به داشته‌های خود اهمیت نمی‌دهد و بعضا از آن به عنوان ضدارزش یاد می‌کند. به همین خاطر است که جوان در حالت بی‌هویتی قرار می‌گیرد و به هر چیزی که احساس می‌کند برایش هویت دارد چنگ می‌زند، این موقع است که جوان به دنبال الگوی غربی می‌رود.

 

 اگر گذشته و پیشینه‌ی ایران را سرکوب نکنیم، بحران هویت در جوانان رخ نمی‌دهد

 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در چنین شرایطی چون جوان در فضای نو قرار می‌گیرد و ما نیز فرصت نداریم تا الگوهای ریشه‌دار را در انقلاب ایجاد کنیم، جوان خیلی راحت به سمت الگوی غرب حرکت می‌کند. این در حالی است که اگر به گذشته و پیشینه‌ی ایران برگردیم و آن را سرکوب نکنیم بحران هویت در بین جوانان رخ نمی‌دهد.

 

عبدی اظهار کرد: در حال حاضر کره جنوبی مردمانش را در فیلم‌های خود متمدن نشان می‌دهد. این در حالی است که حتی چنین تمدن غنی را همچون ایران ندارد. در مقابل، ما با وجود داشتن تمدن قوی، گذشته‌مان را قبول نداریم و تنها تمدن بعد از انقلاب را پذیرفته‌ایم و همه را در آن خلاصه می‌کنیم. قطعا در این شرایط جوان دچار سردرگمی می‌شود. اعتقاد ما بر این است که سرکوب گذشته و پیشینه‌ی تاریخی کشور اشتباه بزرگی است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه