مصاحبه خواندنی با علی اصحابی / زمان انتشار آلبوم جدیدش

علی اصحابی از خوانندگان خوب و پرطرفدار کشورمان است که سایت گهر به مصاحبه خواندنی با علی اصحابی / زمان انتشار آلبوم جدیدش می پردازد. از شما همراهان همیشگی گهر دعوت می کنیم همچنان ما را همراهی کنید. پیشاپیش از همراهی شما عزیزان سپاسگزایم.

 

مصاحبه خواندنی با علی اصحابی / زمان انتشار آلبوم جدیدش

.

علی اصحابی از قدیمی‌های موسیقی پاپ در كشور است كه برخی آثارش به خوبی توانسته‌ به همه‌گیری قابل توجهی در بین دوستداران موسیقی دست پیدا كند. او آلبوم‌های پرفروش زیادی را هم در بازار داشته و البته برخی اتفاقات خبری درباره او از جمله لو رفتن آلبوم اولش روی اینترنت و جنجال‌های پس از آن باعث شد نام او بیشتر و بیشتر ورد زبان‌ها شود و حالا این خواننده در بازار پاپ برای خودش ستاره‌ای است و طرفداران زیادی دارد.  با او درباره مقایسه موسیقی كوچه بازاری قدیم و موسیقی نسل جدید حرف زدیم.

علی اصحابی: دست زیاد شده!

علی اصحابی چقدر اهل گوش كردن به موسیقی كوچه بازاری است و آثاری در این فضاها را گوش می‌كند؟

مسلما كسانی كه در آن برهه زمانی این سبك موسیقی را كار می‌كردند موفقیت نسبی داشتند. من هم قبلا كمی گوش می‌كردم اما در حال حاضر نه چون ناخواسته روی ذهن تاثیر می‌گذارد و هنگام ساخت ملودی و یا تنظیم باعث می‌شود از آن چیزی كه می‌خواهم دور شوم.

به نظر شما نسل جدید چقدر می‌تواند در پذیرش این نوع موسیقی موفق عمل كند؟

گمان نمی‌كنم كه نسل‌های جدید خیلی بتوانند با این نوع موسیقی‌ ارتباط برقرار كنند چون سبك و سیاق آن موسیقی و نوع شعر و ملودی با موسیقی‌ای كه جوانان كشورمان این روز‌ها گوش می‌كنند بسیار متفاوت است. الان دیگر اكثر جوانان به موسیقی «رپ» علاقه دارند!

برخی از افراد بر این عقیده‌اند كه موسیقی كوچه‌بازاری به دلیل راحتی ترانه و ملودی‌ای كه در آن موج می‌زند، نسبت به موسیقی‌های امروزی، بیشتر می‌توانست با مخاطب ارتباط نزدیك پیدا كند؛ نظر شما در این باره چیست؟

این حرف را قبول ندارم. در آن زمان این حجم خواننده و آهنگ نبود. هر قطعه را كه می‌خواندی جواب می‌داد! آن زمان رقابت میان خوانندگان مانند امروز نبود. اگر شرایط آن دوران مثل الان بود مطمئن باشید كه این موسیقی آنقدر در دل مردم جا باز نمی‌كرد! خود من در سال‌های اولیه دهه ۸۰ هر قطعه‌ای را كه منتشر می‌كردم جواب بسیار خوبی از آن می‌گرفتم.

یكی از شاخصه‌های موسیقی كوچه بازاری این بود كه تمامی ساز‌هایی كه در آن قطعه می‌شنیدی به صورت زنده اجرا می‌شد. صدای خواننده هم بدون هیچ گونه افكتی به گوش می‌رسید؛ چیزی كه در موسیقی امروزمان به ندرت می‌شنویم. نظر شما چیست؟

به هر حال پیشرفت موسیقی روی این موضوع تاثیر گذاشته است. الان اگر كاری را كه منتشر می‌كنی «كیك و بیس»، میكس و مستر خوبی نداشته باشد، جواب خوبی هم نخواهی گرفت. یكی از مشكلاتی كه در حال حاضر در موسیقی كشورمان داریم این است كه مردم‌مان سواد موسیقیایی بالایی ندارند و حتی فرق «كیك و بیس» را هم نمی‌دانند! البته الان هم موسیقی كوچه‌بازاری داریم اما آپدیت شده هستند!

فكر می‌كنید موسیقی كوچه‌بازاری در جذب عامه مردم به سمت موسیقی و همچنین پرورش خوانندگان امروزی چه نقشی داشته است؟

مسلما نقش بسیار زیادی داشته است. به هر حال ما الان به آن موسیقی می‌گوییم كوچه بازاری که آن زمان موسیقی یك كشورمان بود. در آن برهه زمانی هم افراد جامعه سواد موسیقی بالایی نداشتند. وقتی ترانه لب کارون خوانده شد باعث شدند كه مردم به موسیقی علاقه‌مند شده، به این سمت كشیده شوند.

این حرف‌ها كه می‌گویید در مورد مخاطبان خودتان هم صدق می‌كند؟

من آن زمان كه تازه وارد كار موسیقی شده بودم و آلبوم « لاف عاشقی» هم گل كرده بود. در تمام صفحات طرفدارای یا «فن پیج‌»هایم می‌نوشتم كه اگر می‌خواهید موسیقی من را گوش كنید اطلاعات موسیقی‌تان را بالا ببرید. موسیقی‌های خوب و پر، گوش دهید. بعد بیایید در مورد آهنگ‌های من و بقیه همكاران نظر بدهید؛ نه صرفا از روی احساس كه خدا را شكر در حال حاضر بیشتر طرفدارانم حتی تین ایجر‌ها هم گاهی اوقات حرف‌های بسیار خوبی را در باره آثارم می‌زنند كه از آنها در كارهای آینده استفاده می‌كنم.

تا به‌حال پیش آمده است كه علی اصحابی برای آثارش از موسیقی كوچه بازاری الهام گرفته باشد؟

هنوز نه؛ فعلا نتوانسته‌ام كاری در حد لب كارون خلق كنم! (با خنده)

علی اصحابی: دست زیاد شده!

اما فكر می‌كنم قطعه «می‌شد كه» از آلبوم كولاك، پتانسیل كوچه بازاری شدن را داشت!

«می‌شد كه» یك قطعه «6 و 8» بود. ببینید، مردم ایران مردمی احساسی هستند. همه ما دوران بچگی‌مان را در ماه‌های محرم و صفر در هیئت‌ها گذرانده‌ایم و آشنا‌ترین ملودی به گوش‌مان‌‌ همان نوحه‌هایی است كه شنیده‌ایم. برای این قطعه قصدم این بود كه ملودی‌ای بسازم كه شبیه به ملودی آشنای نوحه‌ها باشد اما در كنار تنظیم بسیار خوب و اكتیو كوشان حداد خدا را شكر بازخورد‌های بسیار خوبی از این قطعه گرفتم. می‌توانم بگویم بعد از قطعه «جهنم»، قطعه «می‌شد كه» بهترین و محبوب‌ترین كار من است.

فكر می‌كنید اگر خوانندگان امروزی قطعاتی را با سبك و سیاق كوچه‌بازاری منتشر كنند موفق خواهند شد؟

شاید؛ بعید نیست! ما در این چند سالی كه در زمینه موسیقی فعالیت می‌كنیم چیزی که دیده‌ایم این است كه گاهی اوقات قطعاتی گل می‌كنند كه وقتی قبل از انتشار آن قطعه را می‌شنیدیم می‌گفتیم این دیگر چه آهنگی است! نه ترانه دارد! نه آهنگسازی خوبی دارد و نه تنظیم دلچسبی! اما بعد از انتشار می‌دیدیم كه كل ایران را این آهنگ گرفته است! بنابراین نمی‌توان قاعده خاصی را بیان كرد كه اگر این كار‌ها را بكنید قطعا آهنگت می‌تركد!

در دوران كودكی بیشتر آثار كدام خواننده را دوست داشتید و گوش می‌دادید؟

من آثار استاد فریدون فروغی را بسیار دوست داشتم.

در مورد كارهای آینده و پیش روی خودتان هم كمی توضیح دهید.

من قرار بود كه قبل از عید و روز ۲۷ اسفند ماه در تهران به روی صحنه بروم. تمامی تمرین‌ها را هم انجام دادیم كه به صورت ناگهانی پای من شكست و همه چیز به هم خورد! اما به امید خدا در حال برنامه‌ریزی برای بعد از ماه مبارك رمضان هستیم كه در تهران به روی صحنه برویم. در حال كار روی آلبوم جدید هم هستم كه در این آلبوم سعی كرده‌ام سطح ترانه‌ها را بالا ببرم. از ترانه سرایانی چون روزبه بمانی و عبدالجبار كاكایی ترانه گرفته‌ام و فكر می‌كنم كه اواخر سال ۹۴ یا ابتدای سال ۹۵ بتوانم این آلبوم را به مرحله انتشار برسانم.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه