مصاحبه با سیروس مقدم درباره پایتخت 5

تاريخ : 17 فروردین

مصاحبه با سیروس مقدم درباره پایتخت ۵ را در این بخش از سایت گهر برای شما عزیزان منتشر می کنیم.

مصاحبه با سیروس مقدم درباره پایتخت 5, پورتال خبری فرهنگی گهر

فصل جدید سریال پایتخت که به نام پایتخت ۵ شناخته می شود، در ماه رمضان امسال از شبکه ی یک سیما پخش خواهد شد و سیروس مقدم کارگردان این سریال تأیید کرده است که تصویربرداری این سریال از ۲۵ فروردین در شهر گیرنه کشور قبرس شروع می شود.مصاحبه با سیروس مقدم درباره پایتخت 5, پورتال خبری فرهنگی گهر

پایتخت 5

از زمانی که اعلام شده قرار است «پایتخت ۵» با همکاری سازمان اوج ساخته شود، مخاطبان این سریال یک جورهایی اظهار نگرانی کردند. از آنجایی که معمولاً اسپانسر پایتخت، حضور فعالی در سریال داشتند، اینطور به نظر می رسید که اینجا هم با اعمال سلیقه شدید از سازمان اوج روبه رو باشیم. درباره شیوه مشارکت سازمان اوج در سریال پایتخت با سیروس مقدم گپ زده ایم.


ممکن است این سازمان به عنوان اسپانسر، بخواهد حضور محتوایی در سریال داشته باشد؟

بگذارید صادقانه بگویم. براساس توافقی که ما با آقای سرافراز داشتیم، قرار بود ما سریال «علی البدل» را بسازیم و در ازای آن به ما مجوز ساخت نسخه سینمایی پایتخت را بدهند. ما «علی البدل» را ساختیم و تمام شد و توافق نسخه سینمایی پایتخت هم انجام شد اما یک مرتبه افتادیم در پروسه جابه جایی مدیریت تلویزیون. خب طبیعی است که وقتی مدیر جدید می آید، می گوید چرا باید مجوز بدهیم؟ این همه سریال خوب ساخته شده چرا به آنها مجوز سینمایی ندادند؟ و خیلی حرف های دیگر. مدتی طول کشید تا آقای میرباقری متوجه شود که من همان سیروس مقدم هستم که سال ها با خود ایشان سریال های مختلفی کار کردیم و وقتی توافقی صورت می گیرد باید سر جایش بماند. بنابراین وقتی سوءتفاهم ها برطرف شد، گفتند اشکالی ندارد، منتها قبل از آن، «پایتخت ۵» را بسازید و بعد از آن سراغ نسخه سینمایی بروید.

چرا محمد سرافراز به جای «علی البدل» نگفت «پایتخت۵» را بسازید؟

در زمان مدیریت پس از مهندس ضرغامیی فضای عجیبی وجود داشت. نسبت به دنباله سازی حساسیت خاصی داشتند. حتی تا شب پخش «پایتخت ۴» به ما فشار می آوردند که اسم این سریال را عوض کنیم. مهایتاً هم زیر بار آن نرفتیم.

یعنی اگر دوره سرافراز ادامه پیدا می کرد شما الان می رفتید سراغ سینمایی؟

بله داستان داشتیم و الان هم اتفاقاً می خواهیم براساس همان داستان پایتخت ۵ را بسازیم.

درباره همکاری با اوج توضیح ندادید.

داشتم می گفتم. زمانی که قرار شد «پایتخت۵» ساخته شود، در جلسه ای که با مدیران داشتیم گفتیم که این سریال شرایط به خصوصی دارد. آنها باید به مسافرت بروند و ما باید در قبرس، کیش، قشم و چند جای دیگر فیلمبرداری داشته باشیم. طبیعتاً هزینه ساخت بالا می رود. در این صورت با مصوبه دقیقه ای سه میلیون تومان نمی شود این کار را کرد و اگر نمی توانید تامین کنید بگویید که ما هم خودمان را اذیت نکنیم. اما آنها گفتند اگر این را بسازید مجوز سینمایی را بهتان می دهیم. با حساب و کتاب هایی که کردیم، دیدیم نمی شود. از طرفی در این میازن سازمان رایزنی هایی را با سازمان اوج داشت. این سازمان قبول نکرد و گفت سیروس مقدم قرارداد ساخت «هنگام بیداری» را با ما دارد و باید اول آن را بسازد. بعد از چندین جلسه، صدا و سیما توانست اوج را متقاعد کند که اول باید «پایتخت ۵» ساخته شود و بعد «هنگام بیداری».

یعنی الان سازمان اوج به جز پول دادن هیچ نقش دیگری در سریال ندارد؟

اهداف و حرف هایی که در سریال وجود دارد به شدت اوج پسند است. از این نظر که داستان سریال براساس اتحکام خانواده و نگه داشتن ملیت، مذهب و دین نوشته شده. بدون اینکه وارد شعارزدگی و اینجور چیزها بشود. چون طرح مربوط به یک سال پیش است که اصلاً اوجی وجود نداشته. سازمان اوج ابتدا زیاد تمایلی به ورود در پروژه پایتخت نداشت. آنها زمانی ترغیب به همکاری با ما شدند که حضرت آیت الله خامنه ای، در جلسه ای خصوصی با چند کارگردان، جزئیات این سریال را تحلیل کردند و حتی نام شخصیت های سریال را به زبان آوردند و سراغشان را گرفتند. این مسئله دل دست اندرکاران اوج را قرص کرد. در جلساتی هم که داشتیم محسن تنابنده با صراحت گفت سفارشی ساز نیستیم و از ما نخواهید که کار خاصی که مد نظر شماست انجام دهیم.

الان فیلمنامه و روند کار شما در «پایتخت۵» را معاونت سیما تایید می کند یا سازمان اوج؟

صاحب کار، سازمان صدا و سیما است و اوج فقط مشارکت و سرمایه گذاری می کند تا به سرانجام برسد. در واقع دارد روی پروژه ای سرمایه گذاری می کند که می داند بعداً برایش وجهه مردمی دارد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي