مشخصات جنگنده کوثر به طور کامل

دسته بندي : گوناگون,⭐ اخبار
تاريخ : 22 خرداد

جنگنده کوثر ؛ یک هواپیمای جنگنده جدید ایرانی، با مشخصات جنگنده کوثر به طور کامل در این مطلب آشنا شوید و از ساخت دست کارشناسان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اطلاع پیدا کنید.

مشخصات جنگنده کوثر به طور کامل

مشخصات جنگنده کوثر به طور کامل, پورتال خبری فرهنگی گهر

آنچه که در مورد کوثر واضح است، این است که این جنگنده شباهت بسیار زیادی به جنگنده اف ۵ آمریکا دارد و یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم، کوثر در واقع ارتقا سنگین همان طرح اف ۵ است که توسط وزارت دفاع اجرایی شده است.

پر واضح است که جمهوری اسلامی ایران سالیان درازی است که در شرایط تحریم نظامی کامل از سوی غرب قرار داشته و ایران سال‌هاست که نمی‌تواند تجهیزات نظامی مدرن به خصوص جنگنده خریداری کند، البته تلاش‌های زیادی انجام شده اما تاکنون درباره خرید جنگنده خارجی به نتیجه نرسیده‌ایم.

 

جنگنده کوثر

جنگنده کوثر که به دست کارشناسان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است از مزیت‌هایي برخوردار است.

از جمله ویژگی‌هاي‌ جت جنگنده جدید ایرانی کوثر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره گیری از معماری یکپارچه پیشرفته و اویونیک
  • نظارت آتش با استفاده از شبکه داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل ۴
  • بهره گیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه روی مقابل خلبان «HUD» به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات
  • بهره گیری از رادار پیشرفته و چندمنظوره بازرسی آتش جهت بالا بردن دقت کشف اهداف و تهدیدات
  • بهره گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل
  • استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند

 

ساخت جنگنده کوثر شروع ساخت جنگنده هاي‌ بعدی خواهد بود و امیدواریم هر سال شاهد جنگنده هاي‌ جدیدتر و پیشرفته تر باشیم.

این هواپیما در دو نوع تک کابین و دوکابین قابل تولید بوده که نوع دو کابینه علاوه بر قابلیت رزمی، برای آموزش خلبان در مرحله پیشرفته نیز کاربرد دارد.

مشخصات جنگنده کوثر به طور کامل, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

ساخت جنگنده کوثر، ایران را در زمره معدود کشور های دارای فناوری طراحی و ساخت جنگنده با سامانه هاي‌ اویونیک و بازرسی آتش نسل ۴ قرار می‌دهد.

 

مشخصات جنگنده کوثر به طور کامل, پورتال خبری فرهنگی گهر

موتور توربوجت بومی اوج

از مهمترین اتفاقاتی که در پروژه کوثر رخ داده، می‌توان به نصب “موتور توربوجت بومی اوج” روی جنگنده کوثر نام برد؛ اوج اولین موتور جت ساخت ایران است که همتای موتور J-85 به شمار می‌رود و متخصصان کشورمان آنقدر به این محصول اطمینان داشته‌اند که حالا آن را برای اولین بار روی یک جنگنده سوار کرده‌اند.

قابلیت

موتور توربوجت ملی اوج، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع ۵۰ هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و آب و هوایی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر ۱۰ تن را داراست.

​این موتور با بیش از ۱۴ هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور شده و به عنوان یک پلتفرم مرجع می‌تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را نیز فراهم کند.

مهمترین بخش جنگنده 

غیر از موتور که شاید مهمترین بخش جنگنده و قلب آن است، متخصصان کشورمان تغییرات بسیاری زیادی به نسبت جنگنده اف ۵ روی کوثر انجام داده‌اند که از ان جمله می‌توان به تبدیل نمایشگرهای بسیار قدیمی آنالوگ به دیجیتال چندمنظوره (MFD)، تبدیل سایت نشانه‌گیری قدیمی به سایت مدرن دیجیتال (HUD)، نصب کامپیوتر محاسبات بالستیک، ارتقاء رادار جنگنده و تبدیل آن به یک رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالابردن کشف اهداف و تهدیدات، نصب سامانه نقشه متحرک هوشمند روی جنگنده و…. اشاره کرد.

​در پروژه کوثر، ۱۰ دانشگاه برتر کشور، ۷۲ شرکت پیمانکار، ۴۴ شرکت تامین کننده ۶۳ شرکت دانش بنیان همکاری داشته‌اند و این یعنی ارتباط خوبی در مسیر طراحی و تولید پروژه‌های نظامی میان صنعت و دانشگاه برقرار شده است که این به خودی خود، گام بسیار مهمی تلقی می‌شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي