مزایای جویدن غذا و تاثیر آن بر کاهش وزن

تاريخ : 18 تیر

در این قسمت از بخش سلامت و سبک زندگی پورتال گهر جزییات خبر مزایای جویدن غذا و تاثیر آن بر کاهش وزن  را در ادامه می خوانید

مزایای جویدن غذا و تاثیر آن بر کاهش وزن, پورتال خبری فرهنگی گهر

مزایای جویدن غذا و تاثیر آن بر کاهش وزن

جالب است بدانيد که قديمي‌ها اشتباه نمي‌کردند که مي‌گفتند حتي آب را هم بجويد. جويدن بهترين کار براي نگه داشتن ماده غذايي براي مدت کوتاهي در دهان و مزه‌مزه کردن و درک ترکيبات آن است. در ضمن جويدن کمک مي‌کند ماده غذايي با بزاق دهان ترکيب شده و راحت‌تر بلعيده شود. در اينجا مي‌خواهيم به نکاتي اشاره کنيم که شايد براي شما جالب باشد.

جويدن براي دندان‌ها خوب است :
در افراد مسن که خوب غذا را نمي‌جوند، بافت محافظت‌کننده از دندان‌ها به مرور از بين مي‌رود. براي آنکه دندان‌هايي مستحکم در لثه داشته باشيم، بايد درست بجويم.

استحکام دندان‌ها به ويژه وقتي موادغذايي سفت را مي‌جويد، بيشتر مي‌شود. در ضمن جويدن مواد غذايي سفت سبب تميز شدن دندان‌ها هم مي‌شود.محرک رشد استخوان‌هاي صورت آمار نشان مي‌دهد که ۴۰ درصد کودکان ۶ تا ۱۲ سال دچار مشکلات رشد در استخوان‌هاي صورت و دندان‌ها هستند. به عنوان مثال، فک خيلي عقب و دندان‌ها جلو در آمده است.

دليل اين امر در اکثر موارد درست نجويدن و گرايش به مکيدن است. جويدن از آنجا که سبب حرکت گونه‌ها، زبان و دندان‌ها مي‌شود محرک خوبي براي رشد هماهنگ آنها است.

جويدن هضم غذا را آسان مي‌کند براي برخي مواد غذايي مثل نان، جويدن سبب هضم بهتر آنها مي‌شود.

در ضمن بسياري از ويتامين‌ها، بتاکاروتن و اسيدهاي آمينه موجود در غذاها وقتي غذا خوب جويده نشود، نمي‌توانند جذب بدن شوند. نکته ديگر اينکه با هر بار جويدن اطلاعات بسياري در رابطه با ترکيبات غذا به مغز مخابره مي‌شود و مغز برنامه دقيق‌تري براي هضم آن خواهد داشت. حتي ميزان ترشح بزاق نيز برحسب ميزان جويدن ما کنترل مي‌شود. البته فراموش نکنيد جويدن درست است که فايده بسياري دارد.

کساني که غذا را درست نمي‌جوند، معمولا همراه با غذا هواي زيادي نيز مي‌بلعند.

به تناسب اندام شما کمک مي‌کند وقتي ما کمتر از ۲۱ دندان داشته باشيم، احتمال چاق شدن سه برابر مي‌شود زيرا وقتي دندان کمتري داريم علاقه بيشتري به مصرف موادغذايي چرب و شيرين از خود نشان مي‌دهيم.

نکته جالب اينجاست که درست جويدن غذاها مي‌تواند سبب کاهش احساس گرسنگي و در حد تعادل نگه داشتن وزن شود.

در مغز ناحيه‌اي به نام جويدن وجود دارد که ارتباط مستقيم با مرکز اشتها داشته و هر چه بهتر بجويم اطلاعات صحيح‌تري از نوع غذا و ترکيبات آن به اين ناحيه مخابره شده و ميزان غذايي که لازم داريم تعيين مي‌شود.به حفظ تعادل غذايي کمک مي‌کند. محققان وضعيت تغذيه‌اي گروهي از افراد سالمند که برخي دندان‌هاي مصنوعي متحرک و گروهي دندان‌هاي کاشته شده داشتند را بررسي کردند و متوجه شدند تعادل غذايي گروه دوم بهتر است زيرا آنها راحت‌تر غذا را مي‌جوند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي