لاغر شدن با نخوردن نان و برنج واقعیت دارد؟

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 26 دی

بسیاری از افراد به دنبال روش هایی برای لاغری هستند. اما آیا لاغر شدن با نخوردن نان و برنج واقعیت دارد؟ با ما همراه شوید تا این موضوع را بررسی کنیم.

لاغر شدن با نخوردن نان و برنج واقعیت دارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

یكی از عادت‌های غذایی بسیار شایعی كه بین افراد و به‌خصوص در افرادی كه تحت رژیملاغری هستند، رواج فراوان دارد حذف مواد نشاسته‌ای به‌خصوص نان و برنج از برنامه غذایی است. این افراد بر این باورند كه نان و برنج چاق‌كننده هستند و باید به طور كامل از الگوی غذایی روزانه حذف شوند.

اما بدانید این گروه غذایی می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. كربوهیدرات‌ها مهم‌ترین منابع تامین انرژی بدن هستند و حدود ۶۵-۵۰ درصد كل كالری مصرفی روزانه را به خود اختصاص می‌دهند، از طرف دیگر، غذاهایی كه حاوی نان یا برنج هستند ارزش سیر کنندگی بالایی دارند و فرد تا مدتی پس از مصرف نان یا برنج، احساس گرسنگی نمی‌كند بنابراین حذف این مواد نشاسته‌ای مفید از برنامه غذایی باعث می‌شود شخص احساس گرسنگی مداوم داشته باشد و دچار پرخوری شود.

افرادی كه از رژیم‌های لاغری بسیار كم‌كالری و فاقد نان و برنج و سایر مواد نشاسته‌ای استفاده می‌كنند، در درازمدت قادر به تحمل چنین رژیم دشواری نیستند و برای جبران آن پس از مدت كوتاهی به پرخوری به‌خصوص مصرف مواد پركالری پناه می‌برند و حتما چاقی نیز تشدید می‌شود.

 

قندهای ساده متهمند

حذف مواد نشاسته‌ای از برنامه غذایی علاوه بر اینها، عوارض و زیان‌های دیگری هم در بردارد، انرژی موردنیاز سلول‌های عصبی، از كربوهیدرات‌ها است. چنانچه مواد نشاسته‌ای از الگوی غذایی حذف شوند، تمایل شخص به مصرف مواد قندی و شیرین افزایش می‌یابد. مصرف موادقندی باعث پوسیدگی و خرابی دندان‌ها می‌شود. علاوه بر آن، مواد قندی بعد از مصرف سریعا جذب خون می‌شوند و به همین دلیل در فاصله كوتاهی بعد از مصرف ایجاد سیری می‌كنند. جذب سریع مواد قندی، باعث بالارفتن گلوكز خون و ترشح انسولین می‌شود و گلوكز خون را پایین می‌آورد درنتیجه پس از مدتی افت قندخون و عوارض عصبی ناشی از آن بروز می‌كند، درحالی كه مواد نشاسته‌ای قند خود را به‌تدریج وارد خون می‌كنند بنابراین با مصرف این مواد گلوكز خون در حالت متعادل باقی می‌ماند.

 

به پروتئین و چربی پناه نبرید

چنانچه مواد نشاسته‌ای از برنامه غذایی روزانه حذف شوند برای تامین انرژی موردنیاز باید در مصرف چربی‌ها و مواد پروتئینی افراط شود كه این افراط به هیچ‌وجه مفید نیست. از آنجایی كه چربی‌ها غنی‌ترین منبع انرژی محسوب می‌شوند (هر یك گرم چربی ۹ كالری انرژی تولید می‌كند یعنی تقریبا ۲.۵ برابر یك گرم پروتئین یا كربوهیدرات که در هر یک گرم ۴ کالری انرژی دارند) بنابراین تامین انرژی از چربی‌ها علاوه بر آنكه احتمال چاقی را خیلی بیش‌ از مواد نشاسته‌ای افزایش می‌دهد، باعث اختلالات زیادی از قبیل افزایش چربی‌های نامطلوب خون، اختلالات قلبی – عروقی و افزایش احتمال سكته و نیز بالا رفتن احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

اگر كربوهیدرات‌ها از برنامه غذایی حذف شوند، چربی‌ها دچار سوخت ناقص می‌شوند و به جای آنكه به‌طور كامل متابولیزه شوند و تولید انرژی كنند، ایجاد ترکیبی به نام کتون كرده و باعث بالا گرفتن کتون ها در خون می‌شوند و عارضه‌ای به نام کتوز ایجاد می کنند كه بسیار زیان‌آور و خطرناك است و می‌تواند سلامت انسان را به طور جدی به خطر بیندازد. البته با وجود آنكه مصرف نان، برنج و سایر مواد نشاسته‌ای در برنامه غذایی روزانه همه افراد ضروری است ولی نباید در مصرف این گروه غذایی افراط كرد زیرا باعث افزایش وزن و چاقی می‌شوند. درضمن كربوهیدرات‌ها در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند به آسانی تبدیل به چربی و در بدن ذخیره شوند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي