كشف نخستين ماهي مبتلا به سرطان پوست!

تاريخ : 13 مرداد

نخستين نمونه گزارش شده سرطان پوست در نوعي ماهي آبزي وحشي، به طور ناباورانه‌يي به ملانوم شايع در انسان شباهت دارد.

كشف نخستين ماهي مبتلا به سرطان پوست!, پورتال خبری فرهنگی گهر

به گزارش ايسنا، ماهي قزل‌آلاي مرجاني (coral trout) در تپه مرجاني Great Barrier Reef در استراليا زيست مي‌كند.

اين بدين معناست كه اين آبزي در قسمت زيرين سوراخ ازن قاره قطب جنوب (بزرگترين سوراخ ازني جهان) زندگي مي‌كند. اين سوراخ نتيجه تخليه ازن در جو است كه به طور طبيعي از انسان در مقابل پرتوهاي فرابنفش خورشيد محافظت مي‌كند.

به گفته مايكل سويت از دانشگاه نيوكاسل، تحقيقات بيشتري جهت شناسايي عامل دقيق اين سرطان نياز است، اما با حذف ساير پارامترها از جمله پاتوژن‌هاي ميكروبي و آلودگي زير دريا، تشعشع فرابنفش محتمل‌ترين عامل ابتلاي اين ماهي به سرطان پوست است.

سويت و همكارانش ۱۳۶ ماهي‌هاي قزل‌آلاي مرجاني (Plectropomus leopardus) را بررسي كردند و دريافتند كه ۲۰ قطعه از آن‌ها يعني معادل ۱۵ درصد، داراي لزيون‌هاي پوستي تيره بودند.

اين لزيون‌ها در اندازه‌هاي متفاوت و از سايز كوچك كه پنج درصد پوست را پوشانده بود، تا اندازه بزرگ كه تمامي بدن ماهي را شامل مي‌شد، مشاهده شدند. لزيون‌ها تقريباً با سرطان پوست شايع در انسان يكسان بودند.

هنگام ابتلا به ملانوم، ماهي علائم بيماري را از خود بروز مي‌دهد، فعاليت آن كاهش يافته و غذاي كمتري نيز مصرف مي‌كند، بنابراين از احتمال صيد آن نيز كاسته مي‌شود. اين بدين معناست كه درصد واقعي ماهيان مبتلا به اين نوع سرطان مي‌تواند بالاتر از ميزان مشاهده شده در مطالعه صورت گرفته باشد.

تا قبل از اين كشف، موارد ملانوم ناشي از تشعشات اشعه فرابنفش در ماهيان فقط در شرايط آزمايشگاهي گزارش شده بود. اين ماهي‌ها به عنوان مدل‌هايي جهت مطالعه سرطان پوست انسان مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

جزئيات اين موفقيت علمي در مجله PLoS ONE انتشار يافت.

 

گردآوری: گروه خبر گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي