قرص فلوکستین برای چیه + موارد مصرف و عوارض فلوکستین

اگر در اطرافیانتان کسی افسرده است و داروی افسردگی استفاده می کند قطعا نام داروی فلوکستین به گوشتان خورده است. درباره اینکه قرص فلوکستین برای چیه + موارد مصرف و عوارض فلوکستین در مطلب زیر بیشتر آشنا شوید.

قرص فلوکستین برای چیه + موارد مصرف و عوارض فلوکستین

قرص فلوکستین

قرص فلوکستین کم عارضه و پرطرفدارترین در داروهای ضدافسردگی می باشد، داروهای ضدافسردگی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها از قبیل افسردگی و سایر بیماری ها و اختلالات روانی و خلقی مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها به افراد برای بهبود حالشان و کمک به پیشگیری از افکار و اقدامات آسیب رسانی به خود و خودکشی کمک می نمایند.

قرص فلوکستین چیست؟

قرص فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی،اختلال وسواسی اجباری، اختلال هراس و پرخوری عصبی پذیرفته شده‌است.حیطه اثر این دارو بسیار گسترده تر از موارد ذکر شده است و تنها پس از مصرف منظم آن اثرات مطلوب حتی ناخواسته ای در هر مصرف کننده دارد.از فلوکستین با نام تجاری پروزاک، با عنوان “داروی قرن” یاد و ستایش میشود.

موارد مصرف قرص فلوکستین

فلوکستین برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، بعضی از اختلالات خوردن و حملات ترس (حملات ناگهانی و غیرقابل پیش بینی ترس و نگرانی شدید) و بعضی از انواع سندرم پیش از قاعدگی استفاده می شود.قرص فلوکستین از خانواده ی داروهای مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) بوده و به افزایش سروتونین (ماده شیمیایی در مغز که به حفظ تعادل روانی کمک می کند) در مغز افراد می شود.

سایر موارد مصرف فلوکستین از قبیل استفاده برای درمان الکلیسم (اعتیاد به الکل)، اختلال نقص توجه، اختلال شخصیت مرزی،اختلالات خواب، سردرد، بیماری های روانی، اختلال استرس پس از سانحه، سندرم تورت، چاقی،مشکلات جنسی و فوبیا (ترس) مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو بسته بنظر پزشک ممکن است برای مشکلات دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین فلوکستین موارد تجویز متعددی همچون در انزال زودرس مردان و دیگر کاهش وزن دارد که البته به مقادیر مصرف آن و تحمل فرد بستگی دارد.

نحوه مصرف قرص فلوکستین

فلوکستین بسته به بیماری فرد در مقادیر(دوز) و دفعات مختلفی در روز مصرف می شود. برای مصرف فلوکستین بسته به بیماری و مشکل خاص شما پزشک دستور مصرف صادر می نماید و شما باید قبل از شروع مصرف فلوکستین آن را بدقت مطالعه نمایید.بسیار مهم است که مصرف دارو را تا زمانیکه پزشک تجویز کرده ادامه دهید،حتی اگر فکر می کنید که مشکل شما بهبود یافته است.

بعضی از بیماری ها زمانیکه دارو ناگهانی قطع شود، بدتر می شوند و باید کم کم اقدام به قطع دارو نمود.همچنین برای تاثیر اولیه دارو باید بین ۱ تا ۲ هفته صبر کرده و حدود ۴ تا ۵ هفته طول می کشد که دارو اثرات کامل خود را نشان دهد. بدون مشورت با پزشک اقدام به قطع مصرف دارو نکنید.

میزان و دوز مصرف قرص فلوکستین

در بزرگسالان برای درمان افسردگی معمولا از این قرص به میزان ۲۰ میلی گرم خوراکی یکبار در روز آغاز می شود و در موارد حاد و فوری تا ۶۰ میلی گرم افزایش می یابد .افزایش و کاهش مصرف فلوکستین باید تحت نظر پزشک بوده و کاملا به تدریج انجام شود . از قطع و ترک مصرف فلوکستین به صورت خودسرانه شدیدا خودداری کنید .

حداکثر دوز برای مصرف فلوکستین ۸۰ میلی گرم به صورت خوراکی در روز میباشد .اولین علائم بهبودی معمولا بعد از ۱۴ روز مشاهده می شود .در صورتی که بعد از ۲۱ روز از مصرف فلوکستین ، علائمی از بهبودی مشاهده نمی کنید به پزشک اطلاع دهید .

دوز مصرف فلوکستین در بزرگسالان برای درمان اختلالات وسواس معمولا با ۱۰ میلیگرم خوراکی در روز آغاز شده و به مرور و با فاصله حداقل یک هفته ای به ۲۰ میلی گرم در روز افزایش پیدا میکند .

حداکثر دوز توصیه شده برای مصرف فلوکستین در درمان اختلالات وسواسی در بزرگسالان ۶۰ میلی گرم در روز است که باید در وعده های مختلف تقسیم شود .

میزان مصرف قرص برای درمان اختلالات قبل از قاعدگی معمولا به صورت مصرف روزانه ۲۰ میلیگرم در طول چرخه قاعدگی و یا ۲۰ میلیگرم ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی می باشد .

حداکثر میزان مصرف قرص برای درمان اختلالات قبل از قاعدگی و پریود ، ۸۰ میلی گرم و در موارد حاد می باشد .مقدار مصرف قرص در کودک و نوجوان ۱۰ میلیگرم در روز بوده و می توان تا ۲۰ میلی گرم در روز به صورت افزایش با فاصله دو هفته ، افزایش داد .

حداکثر دوز مصرفی در کودکان و در شرایط بسیار حاد ۶۰ میلیگرم در روز میباشد که باید در وعده های مختلف روز تقسیم شود .

عوارض قرص فلوکستین

تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، اضطراب، مشکل در بینایی، کاهش اشتها، خستگی، عرق کردن و یا خمیازه کشیدن،ضعف، کاهش وزن، تغییر در میل و توانایی جنسی، گلو درد، گرفتگی عضلات و خشکی دهان ممکن است،هنگام استفاده از این دارو رخ دهد. اگر هر یک از عوارض ذکر شده، رخ داد، سریعا با پزشکتان در این باره مشورت نمایید.به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را به این منظور تجویز کرده که اعتقاد داشته سود این دارو از ضرر و عوارض جانبی آن برای شما بیشتر می باشد و خیلی از افرادی که این دارو را مصرف می نمایند با مشکل و عوارض جانبی جدی روبرو نمی شوند.

اگر حین مصرف این دارو دچار عوارض جانبی نادر ولی جدی این بیماری از قبیل مدفوع خونی و سیاه،استفراغی که شبیه دانه های قهوه هست، تپش قلب، غش، تشنج، راش های پوستی و تغییر در مقدار ادرار شما رخ داد، سریعا به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید.

مصرف قرص فلوکستین در دوران بارداری

استفاده از این دارو در دوران بارداری میتواند باعث ایجاد مشکلات ریوی جدی و یا سایر عوارض و ناهنجاری ها در جنین شود .در دوره مصرف این دارو اقدام به بارداری نکرده و حتما از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمایید .در صورتی که در دوره مصرف دارو متوجه شدید که باردار هستید ، سریعا به پزشک مراجعه نمایید .

قرص فلوکستین و لاغری

یکی از عوارض جانبی مصرف فلوکستین ، کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن و لاغری است.ولی توجه داشته باشید که این فقط یکی از عوارض جانبی این دارو است و به هیچ عنوان نباید قرص را فقط برای لاغری و کاهش وزن مصرف کنید. فلوکستین داروی لاغری و کاهش وزن نیست و نوعی داروی ضد افسردگی است که تاثیرات زیادی بر روی بدن دارد.اگر دچار افسردگی نیستید ،مصرف این دارو می تواند برای شما و سیستم عصبی شما بسیار مضر و حتی خطرناک باشد .

قرص فلوکستین و مشکلات جنسی

درباره مفید بودن این دارو برای برطرف شدن مشکلات جنسی ممکن است افراد تاثیراتی از فلوکستین را مطالعه کنند که نسبت به مصرف آن راغب شوند، در حالی‌که ممکن است مطالب متناقض دیگری هم نوشته شده باشد.این است که حتما باید از مصرف خودسرانه انواع داروها پرهیز شود.یکی از عوارض قرص ممکن است کاهش میل جنسی باشد که پزشک در صورت لزوم این موضوع را کنترل می‌کند. در مواردی هم عکس قضیه اتفاق می‌افتد.

به این صورت که فرد افسرده چندان رغبت و تمایلی به مسائل جنسی ندارد، با مصرف فلوکستین و بهبود افسردگی، طبیعتا میل جنسی او نیز افزایش می‌یابد.در واقع این افزایش میل جنسی در نتیجه بهبود افسردگی بوده است.اگر افسردگی درمان شده اما میل جنسی کاهش یافته این موضوع دیگر جزو عوارض این قرص شناخته می‌شود.

هشدارهای مصرف دارو

گفت‌وشنودهای رایج بین مردم را رها کرده و از مصرف خودسرانه این دارو برای درمان چاقی، افزایش نشاط، اختلالات خواب یا بهبود عملکرد جنسی پرهیز کنید. همه تاثیرات فلوکستین باید طبق نظر پزشک باشد. اگر کسی افسرده نباشد و فلوکستین را فقط به عنوان داروی کاهنده وزن مصرف کند اتفاقا ممکن است عوارض جانبی زیاد و ناراحت‌کننده‌ای به همراه داشته باشد؛ چرا که این دارو اصولا به عنوان داروی کاهش وزن در نظر گرفته نمی‌شود.

نکاتی در رابطه با مصرف قرص فلوکستین

در بیمارانی که احتمال دست زدن به خودکشی وجود دارد دارو باید در مقادیر کم در اختیارشان باشد.
اثرات درمانی این دارو معمولا دو تا سه هفته بعد از شروع درمان ایجاد می‌شوند.
وزن بیمار در طی درمان هفته‌ای یک بار چک شود.
جهت جلوگیری از تسکین بیش از حد در طول روز بهتر است دارو قبل از خواب تجویز شود.
بیمار را از نظر بروز واکنش‌های حساسیتی و راش و کهیر تحت نظر بگیرید.
مصرف این دارو در دیابتی‌ها ممکن است باعث اشکال در کنترل قند خون شود.
بدلیل اینکه این دارو باعث بی‌اشتهایی می‌شود مصرف این دارو در بیماران بی‌اشتها با احتیاط صورت پذیرد.
اگر شما مبتلا به دیابت هستید، فلوکستین ممکن است بر روی سطح قند خون شما تاثیر بگذارد،
به همین دلیل سطح قند خون خود را هنگام مصرف دارو به طور منظم کنترل نمایید و نتیجه آن‌ها را با پزشکتان در میان بگذارید.

کپسول فلوکستین با چه داروهایی تداخل دارد ؟

مصرف فلوکستین با داروهای خواب آور و آرامبخش بسیار خطرناک است و میتواند باعث مرگ شود .در صورتی که داروهای آرامبخش ، مسکن ، شل کننده های عضلات ،داروهای ضدسرفه ، داروهای تشنج یا سایر داروهای ضدافسردگی مصرف می کنید ، قبل از تجویز قرص به پزشک خود اطلاع دهید .

برخی از داروهایی که با کپسول فلوکستین تداخل دارند عبارتند از :
تریپتوفان ، وارفارین، کومادین، یانوتون و سایر رقیق کننده های خون ، آمی تریپتیلین، بوزپیرین،دیزاپامین، لیتیوم، نوریتیپتیلین و سایر داروهای ضد اضطراب ، آدرال ، ریتالین ، تریپتان ، سوپاتریپتان، زولمیترپتان ، فنتانیل، ترامادول ، آسپیرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)،سلکوکسیب (Celebrex)، دیکلوفناک، اندومتاسین، ملوکسیک و … مصرف همزمان با این داروها را با مشورت پزشک استفاده کنید.

اثرات درمانی قرص فلوکستین بعد از چند روز مشخص می شود ؟

اولین اثرات درمانی قرص فلوکستین معمولا ۱۴ الی ۲۱ روز بعد از اولین مصرف دارو آشکار می شود.اگر بعد از ۳۰ روز مصرف قرص هیچگونه نشانه ای از بهبود در خود مشاهده نمی کنید ،به پزشک خود اطلاع دهید. البته توجه داشته باشید که عوارض جانبی مصرف قرص بسیار زودتر بروز کرده و ممکن است حتی یک ساعت بعد از مصرف اولین قرص فلوکستین ،عوارض جانبی مانند خواب آلودگی را تجربه کنید.

دوره درمان با قرص فلوکستین چقدر است ؟

دوره درمان هر دارویی فقط توسط پزشک مشخص می شود و شما باید دقیقا طبق دستور پزشک عمل کنید.در حالت کلی دوره درمان با قرص فلوکستین ۶ الی ۱۲ ماه است .

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه